Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla seurantatutkimus

Lukujonotaidoilla tarkoitetaan sujuvaa lukujen luettelemisen taitoa ja ne ovat varhainen esitaito laskusujuvuudelle. Laskusujuvuuteen yhteydessä olevien esitaitojen tunnistaminen on tärkeää, sillä laskusujuvuus on merkittävimpiä tekijöitä, joka erottaa matematiikassa heikosti suoriutuvat tyypillises...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mälkiä, Tiia, Vihreäsaari, Nea-Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69995
_version_ 1826225772482789376
author Mälkiä, Tiia Vihreäsaari, Nea-Leena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mälkiä, Tiia Vihreäsaari, Nea-Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mälkiä, Tiia Vihreäsaari, Nea-Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mälkiä, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Lukujonotaidoilla tarkoitetaan sujuvaa lukujen luettelemisen taitoa ja ne ovat varhainen esitaito laskusujuvuudelle. Laskusujuvuuteen yhteydessä olevien esitaitojen tunnistaminen on tärkeää, sillä laskusujuvuus on merkittävimpiä tekijöitä, joka erottaa matematiikassa heikosti suoriutuvat tyypillisesti suoriutuvista vertaisistaan. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu esikouluiän lukujonotaitojen ennustavan myöhempää laskusujuvuutta, mutta tutkimuksia ensimmäisen luokan lukujonotaitojen yhteydestä myöhempään laskusujuvuuteen on vähän. Matematiikassa heikoimmin suoriutuvilla on todettu vakavia puutteita erityisesti lukujonotaidoissa ja näiden oppilaiden on havaittu käyttävän enemmän aikaa laskemiseen sekä tekevän enemmän virheitä kuin tyypillisesti suoriutuvien. Tutkimuksen aineisto on osa Lasten luku- ja laskutaidon sujuvuus -hanketta (FLARE), jossa tutkittiin neljän Keski-Suomen alueen koulun oppilaita. Tähän tutkimukseen valikoitui 190 oppilasta, joiden lukujonotaitoja mitattiin ensimmäisen luokan keväällä ja laskusujuvuutta seurattiin ensimmäiseltä kolmannelle luokalle. Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli hierarkkisen regressioanalyysin avulla selvittää, missä määrin ensimmäisen luokan lukujonotaidot ennustavat ensimmäisen, toisen ja kolmannen luokan laskusujuvuutta, kun työmuisti on kontrolloitu. Analyysi toteutettiin koko joukon lisäksi erikseen tytöille ja pojille. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli tarkastella riskiryhmään kuuluvien laskusujuvuuden kehitystä sekä verrata matemaattisten oppimisvaikeuksien riskiryhmää (lukujonotaidoissa alin 12,5 persentiili) ja heikosti suoriutuvien riskiryhmää (lukujonotaidoissa 12,5–25 persentiili) toisiinsa. Kolmantena tavoitteena oli tarkastella virheiden ja hyppyjen määriä lukujonotaidoissa sekä niiden yhteyttä laskusujuvuuden kehitykseen. Riskiryhmäksi rajattiin ensimmäisen luokan lukujonotaidoissa alimpaan 25 persentiiliin kuuluvat oppilaat. Ryhmien välisiä eroja tutkittiin U-testillä ja sukupuolten sekä virheiden tekemisen välisiä eroja ristiintaulukoinnilla ja χ2-testillä. Lukujonotaidot lisäsivät laskusujuvuuden tason selitysosuutta ensimmäisellä luokalla 20 prosenttia, toisella 18 ja kolmannella 16 prosenttia. Sukupuolieroja tarkasteltaessa havaittiin, että pojilla lukujonotaidot ennustivat vahvemmin myöhempää laskusujuvuutta kuin tytöillä. Tulosten perusteella lukujonotaitojen tukeminen varhaisessa vaiheessa on tärkeää. Tässä tutkimuksessa havaittiin lisäksi, että pojilla visuospatiaalinen työmuisti selitti suuremman osan laskusujuvuuden vaihtelusta, kun tytöillä kielellinen työmuisti selitti suuremman osan. Sukupuolten välisiä eroja työmuistin eri osa-alueiden välillä tulisi tutkia lisää. Riskiryhmää tarkasteltaessa ei löydetty eroja matemaattisten oppimisvaikeuksien riskiryhmän ja heikosti suoriutuvien riskiryhmän laskusujuvuuden kehityksessä eivätkä virheet ja hypyt näyttäneet olevan yhteydessä laskusujuvuuden kehitykseen. Sukupuolella ei ollut merkitystä siihen, kumpaan riskiryhmän alaryhmään oppilas kuului eikä sukupuoli ollut yhteydessä laskusujuvuuden kehitykseen riskiryhmässä. Riskiryhmän havaittiin tekevän hyvin vähän virheitä lukujonotaidoissa, joten haasteet näillä oppilailla vaikuttaisivat olevan lukujonotaitojen sujuvuudessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4lki\u00e4, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vihre\u00e4saari, Nea-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-17T05:09:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-17T05:09:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69995", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukujonotaidoilla tarkoitetaan sujuvaa lukujen luettelemisen taitoa ja ne ovat varhainen esitaito laskusujuvuudelle. Laskusujuvuuteen yhteydess\u00e4 olevien esitaitojen tunnistaminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 laskusujuvuus on merkitt\u00e4vimpi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, joka erottaa matematiikassa heikosti suoriutuvat tyypillisesti suoriutuvista vertaisistaan. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu esikoului\u00e4n lukujonotaitojen ennustavan my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 laskusujuvuutta, mutta tutkimuksia ensimm\u00e4isen luokan lukujonotaitojen yhteydest\u00e4 my\u00f6hemp\u00e4\u00e4n laskusujuvuuteen on v\u00e4h\u00e4n. Matematiikassa heikoimmin suoriutuvilla on todettu vakavia puutteita erityisesti lukujonotaidoissa ja n\u00e4iden oppilaiden on havaittu k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n enemm\u00e4n aikaa laskemiseen sek\u00e4 tekev\u00e4n enemm\u00e4n virheit\u00e4 kuin tyypillisesti suoriutuvien.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto on osa Lasten luku- ja laskutaidon sujuvuus -hanketta (FLARE), jossa tutkittiin nelj\u00e4n Keski-Suomen alueen koulun oppilaita. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen valikoitui 190 oppilasta, joiden lukujonotaitoja mitattiin ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ja laskusujuvuutta seurattiin ensimm\u00e4iselt\u00e4 kolmannelle luokalle. Tutkimuksen ensimm\u00e4isen\u00e4 tavoitteena oli hierarkkisen regressioanalyysin avulla selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ensimm\u00e4isen luokan lukujonotaidot ennustavat ensimm\u00e4isen, toisen ja kolmannen luokan laskusujuvuutta, kun ty\u00f6muisti on kontrolloitu. Analyysi toteutettiin koko joukon lis\u00e4ksi erikseen tyt\u00f6ille ja pojille. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli tarkastella riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvien laskusujuvuuden kehityst\u00e4 sek\u00e4 verrata matemaattisten oppimisvaikeuksien riskiryhm\u00e4\u00e4 (lukujonotaidoissa alin 12,5 persentiili) ja heikosti suoriutuvien riskiryhm\u00e4\u00e4 (lukujonotaidoissa 12,5\u201325 persentiili) toisiinsa. Kolmantena tavoitteena oli tarkastella virheiden ja hyppyjen m\u00e4\u00e4ri\u00e4 lukujonotaidoissa sek\u00e4 niiden yhteytt\u00e4 laskusujuvuuden kehitykseen. Riskiryhm\u00e4ksi rajattiin ensimm\u00e4isen luokan lukujonotaidoissa alimpaan 25 persentiiliin kuuluvat oppilaat. Ryhmien v\u00e4lisi\u00e4 eroja tutkittiin U-testill\u00e4 ja sukupuolten sek\u00e4 virheiden tekemisen v\u00e4lisi\u00e4 eroja ristiintaulukoinnilla ja \u03c72-testill\u00e4.\r\n\r\nLukujonotaidot lis\u00e4siv\u00e4t laskusujuvuuden tason selitysosuutta ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla 20 prosenttia, toisella 18 ja kolmannella 16 prosenttia. Sukupuolieroja tarkasteltaessa havaittiin, ett\u00e4 pojilla lukujonotaidot ennustivat vahvemmin my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 laskusujuvuutta kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Tulosten perusteella lukujonotaitojen tukeminen varhaisessa vaiheessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa havaittiin lis\u00e4ksi, ett\u00e4 pojilla visuospatiaalinen ty\u00f6muisti selitti suuremman osan laskusujuvuuden vaihtelusta, kun tyt\u00f6ill\u00e4 kielellinen ty\u00f6muisti selitti suuremman osan. Sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja ty\u00f6muistin eri osa-alueiden v\u00e4lill\u00e4 tulisi tutkia lis\u00e4\u00e4. Riskiryhm\u00e4\u00e4 tarkasteltaessa ei l\u00f6ydetty eroja matemaattisten oppimisvaikeuksien riskiryhm\u00e4n ja heikosti suoriutuvien riskiryhm\u00e4n laskusujuvuuden kehityksess\u00e4 eiv\u00e4tk\u00e4 virheet ja hypyt n\u00e4ytt\u00e4neet olevan yhteydess\u00e4 laskusujuvuuden kehitykseen. Sukupuolella ei ollut merkityst\u00e4 siihen, kumpaan riskiryhm\u00e4n alaryhm\u00e4\u00e4n oppilas kuului eik\u00e4 sukupuoli ollut yhteydess\u00e4 laskusujuvuuden kehitykseen riskiryhm\u00e4ss\u00e4. Riskiryhm\u00e4n havaittiin tekev\u00e4n hyvin v\u00e4h\u00e4n virheit\u00e4 lukujonotaidoissa, joten haasteet n\u00e4ill\u00e4 oppilailla vaikuttaisivat olevan lukujonotaitojen sujuvuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-17T05:09:15Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-17T05:09:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukujonotaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhm\u00e4n laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1\u20143 luokilla : seurantatutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006174228", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6muisti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riskiryhm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virheet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69995
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/21eba7da-e79b-4d7b-ac5e-328675cdd7f8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006174228.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mälkiä, Tiia Vihreäsaari, Nea-Leena Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus lukujonotaidot laskusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 matematiikka matemaattiset taidot oppimisvaikeudet työmuisti sukupuolierot riskiryhmät virheet
title Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
title_full Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
title_fullStr Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
title_full_unstemmed Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
title_short Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla
title_sort lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1 3 luokilla seurantatutkimus
title_sub seurantatutkimus
title_txtP Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
topic lukujonotaidot laskusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 matematiikka matemaattiset taidot oppimisvaikeudet työmuisti sukupuolierot riskiryhmät virheet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education laskusujuvuus lukujonotaidot matemaattiset taidot matematiikka oppimisvaikeudet riskiryhmät sukupuolierot työmuisti virheet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69995 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006174228
work_keys_str_mv AT mälkiätiia lukujonotaitojenyhteyslaskusujuvuuteenjariskiryhmänlaskusujuvuudenkehitysperuskoulun1