Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus

Tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä steinerkoulun musiikinopettajan työ on käytännössä ja millaisia ovat steinerkoulun musiikinopettajan tärkeimmät ominaisuudet. Tutkimuksen avulla pohdin steinerpedagogiikan ja Lahden steinerkoulun musiikin opetussuunnitelman asettamia perusteita suhteessa stein...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ilkka, Päivi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69990
_version_ 1826225759542312960
author Ilkka, Päivi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ilkka, Päivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ilkka, Päivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ilkka, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä steinerkoulun musiikinopettajan työ on käytännössä ja millaisia ovat steinerkoulun musiikinopettajan tärkeimmät ominaisuudet. Tutkimuksen avulla pohdin steinerpedagogiikan ja Lahden steinerkoulun musiikin opetussuunnitelman asettamia perusteita suhteessa steinerkoulun musiikinopetuksen käytänteisiin. Tutkimuskysymykseni ovat 1.Miten steinerpedagogiikka toteutuu steinerkoulujen musiikinopetuksessa? 2.Minkälaiset opetusmenetelmät ja opettajan ominaisuudet ovat tärkeitä steinerpedagogiikassa? ja 3.Minkälaisia ovat steinerpedagogiset opetussisällöt? Steinerpedagogiikalla tarkoitetaan tässä tutkielmassa kasvatusfilosofi Rudolf Steinerin 1900-luvun alussa kehittämää uutta pedagogista metodia, jota opettajat ovat kehittäneet ja soveltaneet läpi vuosikymmenten aina kulloisenkin ajan mukaan. Steinerpedagogiikka perustuu Steinerin ajatuksiin ihmisen kasvusta ja kehityksestä. Steinerpedagogista musiikinopetusta tarkastellaan sekä pedagogisista lähtökohdista että musiikinopetuksen sisältöihin viitaten. Teoreettisena viitekehyksenä käytän Rudolf Steinerin omia tutkimuksia, monien tutkijoiden ja steinerpedagogien tekstejä sekä Suomen Steinerkasvatuksen liiton internetsivustoja. Opetussisältöjä ja -menetelmiä tarkastelen Lahden steinerkoulun perusopetuksen opetussuunnitelman (2016) pohjalta. Tutkimusmenetelmä on laadullinen case study, jossa haastattelin yhtä pitkän uran tehnyttä steinerpedagogista musiikinopettajaa. Aineistonkeruun toteutin sekä kirjallisesti että videopuhelun välityksellä. Tarkoitukseni on tuoda esiin kokeneen steinerkoulun musiikinopettajan kokemuksia opetustyöstään ja opettajaksi kasvun polustaan ja verrata käytännön opetustyöstä kertynyttä kokemusta teoriapohjasta nouseviin teemoihin. Pohdinnassa tarkastelen teoreettisen kirjallisuuskatsauksen ja tutkimusaineistoni välistä yhteyttä sekä esittelen tekemiäni johtopäätöksiä ja tulevia aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Steinerkoulun musiikinopettajalta edellytetään aineiston perusteella monipuolista musiikillista osaamista, verkostoitumista alan osaajien kanssa, laaja-alaisia opintoja ja halua kehittää itseään jatkuvasti. Tämä heijastuu työnkuvaan: laaja osaaminen taidekentällä, kyky huomioida oppilaita yksilöllisesti ja tunnistaa tuen tarpeet, sekä monipuolinen ja laaja tietotaito musiikista ja oman työn jatkuva kehittäminen. Steinerpedagogisen opetuksen perustana ovat kirjallisuuden perusteella hyvät vuorovaikutustaidot, luovuus, kyky huomioida oppilaita yksilöllisesti, innostava opetustyyli ja turvallisen ilmapiirin luominen. Toivon työni olevan itselleni ja lukijalle inspiraation lähde sekä apuväline laaja-alaiseen ja ilmiöpohjaiseen opetukseen.
first_indexed 2020-06-17T20:02:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Erja, Kosonen", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ilkka, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-17T03:52:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-17T03:52:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69990", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 steinerkoulun musiikinopettajan ty\u00f6 on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 ja millaisia\novat steinerkoulun musiikinopettajan t\u00e4rkeimm\u00e4t ominaisuudet. Tutkimuksen avulla pohdin\nsteinerpedagogiikan ja Lahden steinerkoulun musiikin opetussuunnitelman asettamia perusteita\nsuhteessa steinerkoulun musiikinopetuksen k\u00e4yt\u00e4nteisiin. Tutkimuskysymykseni ovat 1.Miten\nsteinerpedagogiikka toteutuu steinerkoulujen musiikinopetuksessa? 2.Mink\u00e4laiset opetusmenetelm\u00e4t ja\nopettajan ominaisuudet ovat t\u00e4rkeit\u00e4 steinerpedagogiikassa? ja 3.Mink\u00e4laisia ovat steinerpedagogiset\nopetussis\u00e4ll\u00f6t?\nSteinerpedagogiikalla tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa kasvatusfilosofi Rudolf Steinerin 1900-luvun alussa\nkehitt\u00e4m\u00e4\u00e4 uutta pedagogista metodia, jota opettajat ovat kehitt\u00e4neet ja soveltaneet l\u00e4pi vuosikymmenten\naina kulloisenkin ajan mukaan. Steinerpedagogiikka perustuu Steinerin ajatuksiin ihmisen kasvusta ja\nkehityksest\u00e4. Steinerpedagogista musiikinopetusta tarkastellaan sek\u00e4 pedagogisista l\u00e4ht\u00f6kohdista ett\u00e4\nmusiikinopetuksen sis\u00e4lt\u00f6ihin viitaten. Teoreettisena viitekehyksen\u00e4 k\u00e4yt\u00e4n Rudolf Steinerin omia\ntutkimuksia, monien tutkijoiden ja steinerpedagogien tekstej\u00e4 sek\u00e4 Suomen Steinerkasvatuksen liiton\ninternetsivustoja. Opetussis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja -menetelmi\u00e4 tarkastelen Lahden steinerkoulun perusopetuksen\nopetussuunnitelman (2016) pohjalta.\nTutkimusmenetelm\u00e4 on laadullinen case study, jossa haastattelin yht\u00e4 pitk\u00e4n uran tehnytt\u00e4\nsteinerpedagogista musiikinopettajaa. Aineistonkeruun toteutin sek\u00e4 kirjallisesti ett\u00e4 videopuhelun\nv\u00e4lityksell\u00e4. Tarkoitukseni on tuoda esiin kokeneen steinerkoulun musiikinopettajan kokemuksia\nopetusty\u00f6st\u00e4\u00e4n ja opettajaksi kasvun polustaan ja verrata k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetusty\u00f6st\u00e4 kertynytt\u00e4 kokemusta\nteoriapohjasta nouseviin teemoihin. Pohdinnassa tarkastelen teoreettisen kirjallisuuskatsauksen ja\ntutkimusaineistoni v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 sek\u00e4 esittelen tekemi\u00e4ni johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 ja tulevia aiheeseen liittyvi\u00e4\ntutkimuksia.\nSteinerkoulun musiikinopettajalta edellytet\u00e4\u00e4n aineiston perusteella monipuolista musiikillista osaamista,\nverkostoitumista alan osaajien kanssa, laaja-alaisia opintoja ja halua kehitt\u00e4\u00e4 itse\u00e4\u00e4n jatkuvasti. T\u00e4m\u00e4\nheijastuu ty\u00f6nkuvaan: laaja osaaminen taidekent\u00e4ll\u00e4, kyky huomioida oppilaita yksil\u00f6llisesti ja tunnistaa\ntuen tarpeet, sek\u00e4 monipuolinen ja laaja tietotaito musiikista ja oman ty\u00f6n jatkuva kehitt\u00e4minen.\nSteinerpedagogisen opetuksen perustana ovat kirjallisuuden perusteella hyv\u00e4t vuorovaikutustaidot,\nluovuus, kyky huomioida oppilaita yksil\u00f6llisesti, innostava opetustyyli ja turvallisen ilmapiirin\nluominen. Toivon ty\u00f6ni olevan itselleni ja lukijalle inspiraation l\u00e4hde sek\u00e4 apuv\u00e4line laaja-alaiseen ja\nilmi\u00f6pohjaiseen opetukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-17T03:52:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-17T03:52:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Rudolf Steiner", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Steineropetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ik\u00e4kausiajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laaja-alaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsen yksil\u00f6llinen kohtaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006174223", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmi\u00f6oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "steinerpedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "steinerkoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusfilosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69990
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/acad4af2-cae3-4bd9-87f2-66bbb25fe4e2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006174223.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ilkka, Päivi Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus Rudolf Steiner musiikinopetus Steineropetussuunnitelma ikäkausiajattelu laaja-alaisuus lapsen yksilöllinen kohtaaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 ilmiöoppiminen vuorovaikutus steinerpedagogiikka steinerkoulut opetus musiikkikasvatus musiikki opetussuunnitelmat kasvatusfilosofia kasvatusjärjestelmät
title Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus
title_full Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus
title_fullStr Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus
title_full_unstemmed Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus
title_short Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus
title_sort steinerpedagogiikka ja musiikinopetus
title_txtP Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus
topic Rudolf Steiner musiikinopetus Steineropetussuunnitelma ikäkausiajattelu laaja-alaisuus lapsen yksilöllinen kohtaaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 ilmiöoppiminen vuorovaikutus steinerpedagogiikka steinerkoulut opetus musiikkikasvatus musiikki opetussuunnitelmat kasvatusfilosofia kasvatusjärjestelmät
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus Rudolf Steiner Steineropetussuunnitelma ikäkausiajattelu ilmiöoppiminen kasvatusfilosofia kasvatusjärjestelmät laaja-alaisuus lapsen yksilöllinen kohtaaminen musiikinopetus musiikki musiikkikasvatus opetus opetussuunnitelmat steinerkoulut steinerpedagogiikka vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69990 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006174223
work_keys_str_mv AT ilkkapäivi steinerpedagogiikkajamusiikinopetus