Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus

Tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä steinerkoulun musiikinopettajan työ on käytännössä ja millaisia ovat steinerkoulun musiikinopettajan tärkeimmät ominaisuudet. Tutkimuksen avulla pohdin steinerpedagogiikan ja Lahden steinerkoulun musiikin opetussuunnitelman asettamia perusteita suhteessa stein...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ilkka, Päivi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69990
Description
Summary:Tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä steinerkoulun musiikinopettajan työ on käytännössä ja millaisia ovat steinerkoulun musiikinopettajan tärkeimmät ominaisuudet. Tutkimuksen avulla pohdin steinerpedagogiikan ja Lahden steinerkoulun musiikin opetussuunnitelman asettamia perusteita suhteessa steinerkoulun musiikinopetuksen käytänteisiin. Tutkimuskysymykseni ovat 1.Miten steinerpedagogiikka toteutuu steinerkoulujen musiikinopetuksessa? 2.Minkälaiset opetusmenetelmät ja opettajan ominaisuudet ovat tärkeitä steinerpedagogiikassa? ja 3.Minkälaisia ovat steinerpedagogiset opetussisällöt? Steinerpedagogiikalla tarkoitetaan tässä tutkielmassa kasvatusfilosofi Rudolf Steinerin 1900-luvun alussa kehittämää uutta pedagogista metodia, jota opettajat ovat kehittäneet ja soveltaneet läpi vuosikymmenten aina kulloisenkin ajan mukaan. Steinerpedagogiikka perustuu Steinerin ajatuksiin ihmisen kasvusta ja kehityksestä. Steinerpedagogista musiikinopetusta tarkastellaan sekä pedagogisista lähtökohdista että musiikinopetuksen sisältöihin viitaten. Teoreettisena viitekehyksenä käytän Rudolf Steinerin omia tutkimuksia, monien tutkijoiden ja steinerpedagogien tekstejä sekä Suomen Steinerkasvatuksen liiton internetsivustoja. Opetussisältöjä ja -menetelmiä tarkastelen Lahden steinerkoulun perusopetuksen opetussuunnitelman (2016) pohjalta. Tutkimusmenetelmä on laadullinen case study, jossa haastattelin yhtä pitkän uran tehnyttä steinerpedagogista musiikinopettajaa. Aineistonkeruun toteutin sekä kirjallisesti että videopuhelun välityksellä. Tarkoitukseni on tuoda esiin kokeneen steinerkoulun musiikinopettajan kokemuksia opetustyöstään ja opettajaksi kasvun polustaan ja verrata käytännön opetustyöstä kertynyttä kokemusta teoriapohjasta nouseviin teemoihin. Pohdinnassa tarkastelen teoreettisen kirjallisuuskatsauksen ja tutkimusaineistoni välistä yhteyttä sekä esittelen tekemiäni johtopäätöksiä ja tulevia aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Steinerkoulun musiikinopettajalta edellytetään aineiston perusteella monipuolista musiikillista osaamista, verkostoitumista alan osaajien kanssa, laaja-alaisia opintoja ja halua kehittää itseään jatkuvasti. Tämä heijastuu työnkuvaan: laaja osaaminen taidekentällä, kyky huomioida oppilaita yksilöllisesti ja tunnistaa tuen tarpeet, sekä monipuolinen ja laaja tietotaito musiikista ja oman työn jatkuva kehittäminen. Steinerpedagogisen opetuksen perustana ovat kirjallisuuden perusteella hyvät vuorovaikutustaidot, luovuus, kyky huomioida oppilaita yksilöllisesti, innostava opetustyyli ja turvallisen ilmapiirin luominen. Toivon työni olevan itselleni ja lukijalle inspiraation lähde sekä apuväline laaja-alaiseen ja ilmiöpohjaiseen opetukseen.