Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa

Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella digitalisaation vaikutuksia kohdeorganisaation OP Ryhmän jäsenten työskentelytapoihin sekä sen vaikutuksia asiointitapoihin. Tutkimuksessa pyritään luomaan teoreettinen viitekehys digitalisaation vaikutuksista finanssialalla ja perehdytään myös pankkitoiminna...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nurminen, Jutta
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69982
_version_ 1828193072494673920
author Nurminen, Jutta
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nurminen, Jutta Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nurminen, Jutta Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nurminen, Jutta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella digitalisaation vaikutuksia kohdeorganisaation OP Ryhmän jäsenten työskentelytapoihin sekä sen vaikutuksia asiointitapoihin. Tutkimuksessa pyritään luomaan teoreettinen viitekehys digitalisaation vaikutuksista finanssialalla ja perehdytään myös pankkitoiminnan sähköisiin asiointikanaviin. Digitalisaatio nähdään eri teknologioita sisältävänä ilmiönä, mikä on tuonut isoja muutoksia kohdeorganisaation toimintaan. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun SALP-tutkimusryhmää (Strategy, Accounting and Leadership as Practice). Aineisto koostuu tutkimusryhmän 14 haastattelusta ja ne on kerätty teemahaastattelun keinoin. Asiakaskäyttäytymisen muutos ja internetin myötä laajentunut kilpailukenttä ovat tuoneet muutoksia pankin asiointitapoihin. Asiakkaat haluavat jatkossa hoitaa pankkiasioitaan heille sopivalla tavalla ja konttorissa asiointi ei vastaa enää heidän tarpeitaan. Mobiilipalveluiden yleistyminen on oleellisesti vaikuttanut pankkiasioiden hoitamiseen ja se on tarjonnut asiakkaille tavan hoitaa omia pankkiasioitaan, missä ja milloin he haluavat. Sähköisen palvelun suosio on kohdeorganisaatiolle iso muutos, koska se on luottanut kilpailussa vahvaan konttorikeskeiseen toimintaan. Muutokset asiakaskäyttäytymisessä tuo pankille uudenlaisia osaamistarpeita ja vaatimuksia muuttaa vanhoja toimintatapoja. Digitalisaatio sähköistää pankissa toimintoja ja sen myötä automaatio tehostaa ja nopeuttaa toimintoja. Kilpailukentän muuttuminen paikallisesta toiminnasta kohti maailmanluokan markkinoita edellyttää asiakkaiden mukaan ottamista kehittämistoimintaan. Tuntemalla asiakkaiden tarpeet ja odotukset paremmin, heitä voidaan myös palvelulla paremmin ja tuotettua heille sopivampia palveluita. Organisaatio kykenee tulevaisuudessa myös ennakoimaan asiakkaiden tarpeet paremmin ja toimimaan ketterämmin.
first_indexed 2020-06-16T20:04:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sajasalo, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurminen, Jutta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-16T12:00:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-16T12:00:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69982", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella digitalisaation vaikutuksia kohdeorganisaation OP Ryhm\u00e4n j\u00e4senten ty\u00f6skentelytapoihin sek\u00e4 sen vaikutuksia asiointitapoihin. Tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n luomaan teoreettinen viitekehys digitalisaation vaikutuksista finanssialalla ja perehdyt\u00e4\u00e4n my\u00f6s pankkitoiminnan s\u00e4hk\u00f6isiin asiointikanaviin. Digitalisaatio n\u00e4hd\u00e4\u00e4n eri teknologioita sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4, mik\u00e4 on tuonut isoja muutoksia kohdeorganisaation toimintaan. Tutkimus on toteutettu osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulun SALP-tutkimusryhm\u00e4\u00e4 (Strategy, Accounting and Leadership as Practice). Aineisto koostuu tutkimusryhm\u00e4n 14 haastattelusta ja ne on ker\u00e4tty teemahaastattelun keinoin.\nAsiakask\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutos ja internetin my\u00f6t\u00e4 laajentunut kilpailukentt\u00e4 ovat tuoneet muutoksia pankin asiointitapoihin. Asiakkaat haluavat jatkossa hoitaa pankkiasioitaan heille sopivalla tavalla ja konttorissa asiointi ei vastaa en\u00e4\u00e4 heid\u00e4n tarpeitaan. Mobiilipalveluiden yleistyminen on oleellisesti vaikuttanut pankkiasioiden hoitamiseen ja se on tarjonnut asiakkaille tavan hoitaa omia pankkiasioitaan, miss\u00e4 ja milloin he haluavat. S\u00e4hk\u00f6isen palvelun suosio on kohdeorganisaatiolle iso muutos, koska se on luottanut kilpailussa vahvaan konttorikeskeiseen toimintaan. Muutokset asiakask\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 tuo pankille uudenlaisia osaamistarpeita ja vaatimuksia muuttaa vanhoja toimintatapoja. Digitalisaatio s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4\u00e4 pankissa toimintoja ja sen my\u00f6t\u00e4 automaatio tehostaa ja nopeuttaa toimintoja. Kilpailukent\u00e4n muuttuminen paikallisesta toiminnasta kohti maailmanluokan markkinoita edellytt\u00e4\u00e4 asiakkaiden mukaan ottamista kehitt\u00e4mistoimintaan. Tuntemalla asiakkaiden tarpeet ja odotukset paremmin, heit\u00e4 voidaan my\u00f6s palvelulla paremmin ja tuotettua heille sopivampia palveluita. Organisaatio kykenee tulevaisuudessa my\u00f6s ennakoimaan asiakkaiden tarpeet paremmin ja toimimaan ketter\u00e4mmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-16T12:00:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-16T12:00:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilipankki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006164215", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilipalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "finanssiala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "automaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pankkipalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69982
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:33Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3efb797-fb01-4bb3-83a8-be1e70c5ca0d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006164215.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurminen, Jutta Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa mobiilipankki Johtaminen Management and Leadership 20424 asiakaskokemus mobiilipalvelut finanssiala automaatio digitalisaatio pankkipalvelut
title Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa
title_full Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa
title_fullStr Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa
title_full_unstemmed Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa
title_short Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa
title_sort digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa
title_txtP Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa
topic mobiilipankki Johtaminen Management and Leadership 20424 asiakaskokemus mobiilipalvelut finanssiala automaatio digitalisaatio pankkipalvelut
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership asiakaskokemus automaatio digitalisaatio finanssiala mobiilipalvelut mobiilipankki pankkipalvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69982 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006164215
work_keys_str_mv AT nurminenjutta digitalisaatiouudistajanapankkiliiketoiminnassa