Action-based Learning Supporting Student Agency Perspectives from Early EFL Classrooms

Huoli suomalaisten kielitaidon yksipuolistumisesta sai Suomessa syksyllä 2019 aikaan tarpeen uudistaa vieraiden kielten opetusta peruskouluissa. Tätä varten kyseisenä ajankohtana laadittiin dokumentti, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset, koskien 1. ja 2. luokilla...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Savo, Karoliina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69965
_version_ 1828193072451682304
author Savo, Karoliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Savo, Karoliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Savo, Karoliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Savo, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Huoli suomalaisten kielitaidon yksipuolistumisesta sai Suomessa syksyllä 2019 aikaan tarpeen uudistaa vieraiden kielten opetusta peruskouluissa. Tätä varten kyseisenä ajankohtana laadittiin dokumentti, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset, koskien 1. ja 2. luokilla tapahtuvaa A1-kielen opetusta, jossa on avattu varhennettua ensimmäisen vieraan kielen opetusta koskevat periaatteet ja tavoitteet kansallisella tasolla sekä selvennetty opetuksen luonnetta. Koska 1. ja 2. luokilla annettava opetus toimii perusopetusuunnitelman mukaan missä tahansa aineessa siirtymäkautena esiopetuksesta kouluopetukseen, sitä luonnehditaan opetussuunnitelman perusteissa muun muassa toiminnalliseksi ja leikilliseksi. Perusopetussuunnitelmassa mainitaan, että opetuksessa voidaan käyttää esimerkiksi draaman keinoja, pelejä ja lauluja, mikä on keskeinen osa toiminnallista oppimista (action-based learning). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa sitä, miten ensimmäisellä luokalla tapahtuvaa englanninopetusta toteutetaan toiminnallisuuden saavuttamiseksi, millaisia toiminnallisia tehtäviä ja materiaaleja tunneilla käytetään ja miten nämä sekä opettajan toiminta tukevat oppilaiden toimijuutta kielenoppijana. Aineisto kerättiin havainnoimalla ensimmäisellä luokalla tapahtuvaa varhennetun englannin opetusta viiden eri opettajan oppitunneilla välillä lokakuu 2019 – helmikuu 2020. Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että opetus mukailee uusien linjausten mukaista toimintaa luokissa, ja että oppilaille on näin ollen tarjolla erilaisia, toiminnallisia ja kommunikatiivisia aktiviteetteja, kuten tehtäväratoja ja värien löytämistä luokasta, jotka kannustavat kielenkäyttöön ja harjoitteluun heti opintojen alusta alkaen. Tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi antamaan yleiskuvaa varhennetun englannin opetuksen piirteistä Suomessa, ja tutkielmaa voidaan hyödyntää jatkossa lähtökohtana muihin aiheeseen liittyviin tutkimuksiin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savo, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-16T09:04:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-16T09:04:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69965", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Huoli suomalaisten kielitaidon yksipuolistumisesta sai Suomessa syksyll\u00e4 2019 aikaan tarpeen uudistaa vieraiden kielten opetusta peruskouluissa. T\u00e4t\u00e4 varten kyseisen\u00e4 ajankohtana laadittiin dokumentti, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja t\u00e4ydennykset, koskien 1. ja 2. luokilla tapahtuvaa A1-kielen opetusta, jossa on avattu varhennettua ensimm\u00e4isen vieraan kielen opetusta koskevat periaatteet ja tavoitteet kansallisella tasolla sek\u00e4 selvennetty opetuksen luonnetta. Koska 1. ja 2. luokilla annettava opetus toimii perusopetusuunnitelman mukaan miss\u00e4 tahansa aineessa siirtym\u00e4kautena esiopetuksesta kouluopetukseen, sit\u00e4 luonnehditaan opetussuunnitelman perusteissa muun muassa toiminnalliseksi ja leikilliseksi. Perusopetussuunnitelmassa mainitaan, ett\u00e4 opetuksessa voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 esimerkiksi draaman keinoja, pelej\u00e4 ja lauluja, mik\u00e4 on keskeinen osa toiminnallista oppimista (action-based learning). \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa sit\u00e4, miten ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla tapahtuvaa englanninopetusta toteutetaan toiminnallisuuden saavuttamiseksi, millaisia toiminnallisia teht\u00e4vi\u00e4 ja materiaaleja tunneilla k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ja miten n\u00e4m\u00e4 sek\u00e4 opettajan toiminta tukevat oppilaiden toimijuutta kielenoppijana. Aineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla tapahtuvaa varhennetun englannin opetusta viiden eri opettajan oppitunneilla v\u00e4lill\u00e4 lokakuu 2019 \u2013 helmikuu 2020. \n\nTutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opetus mukailee uusien linjausten mukaista toimintaa luokissa, ja ett\u00e4 oppilaille on n\u00e4in ollen tarjolla erilaisia, toiminnallisia ja kommunikatiivisia aktiviteetteja, kuten teht\u00e4v\u00e4ratoja ja v\u00e4rien l\u00f6yt\u00e4mist\u00e4 luokasta, jotka kannustavat kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja harjoitteluun heti opintojen alusta alkaen. Tuloksia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 esimerkiksi antamaan yleiskuvaa varhennetun englannin opetuksen piirteist\u00e4 Suomessa, ja tutkielmaa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 jatkossa l\u00e4ht\u00f6kohtana muihin aiheeseen liittyviin tutkimuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-16T09:04:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-16T09:04:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Early Language Learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a Foreign Language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "action-based learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "agency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Action-based Learning Supporting Student Agency : Perspectives from Early EFL Classrooms", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006164198", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69965
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:04Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b2fb8020-b452-4802-bf37-0d14e4fdc91d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006164198.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savo, Karoliina Action-based Learning Supporting Student Agency : Perspectives from Early EFL Classrooms Early Language Learning English as a Foreign Language action-based learning agency Englannin kieli English 301 opetus englannin kieli kieltenopetus teaching and instruction English language language teaching
title Action-based Learning Supporting Student Agency : Perspectives from Early EFL Classrooms
title_full Action-based Learning Supporting Student Agency : Perspectives from Early EFL Classrooms
title_fullStr Action-based Learning Supporting Student Agency : Perspectives from Early EFL Classrooms Action-based Learning Supporting Student Agency : Perspectives from Early EFL Classrooms
title_full_unstemmed Action-based Learning Supporting Student Agency : Perspectives from Early EFL Classrooms Action-based Learning Supporting Student Agency : Perspectives from Early EFL Classrooms
title_short Action-based Learning Supporting Student Agency
title_sort action based learning supporting student agency perspectives from early efl classrooms
title_sub Perspectives from Early EFL Classrooms
title_txtP Action-based Learning Supporting Student Agency : Perspectives from Early EFL Classrooms
topic Early Language Learning English as a Foreign Language action-based learning agency Englannin kieli English 301 opetus englannin kieli kieltenopetus teaching and instruction English language language teaching
topic_facet 301 Early Language Learning Englannin kieli English English as a Foreign Language English language action-based learning agency englannin kieli kieltenopetus language teaching opetus teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69965 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006164198
work_keys_str_mv AT savokaroliina actionbasedlearningsupportingstudentagencyperspectivesfromearlyeflclassrooms