Teachers’ perceptions of early foreign language learning

Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin 2018 muutos, jonka seurauksena 2020 keväästä lähtien A1-kielen opetus aloitetaan jo ensimmäisellä ja toisella luokalla valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmaan lisättiin kaksi vuosiviikkotuntia A1-opetusta, nostaen vuosiviikkotuntimäärän kuudestatoist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Iso-Rautio, Valtteri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69953
_version_ 1826225815799463936
author Iso-Rautio, Valtteri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Iso-Rautio, Valtteri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Iso-Rautio, Valtteri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Iso-Rautio, Valtteri
datasource_str_mv jyx
description Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin 2018 muutos, jonka seurauksena 2020 keväästä lähtien A1-kielen opetus aloitetaan jo ensimmäisellä ja toisella luokalla valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmaan lisättiin kaksi vuosiviikkotuntia A1-opetusta, nostaen vuosiviikkotuntimäärän kuudestatoista kahdeksaantoista. Molemmat lisätyt vuosiviikkotunnit tulee sijoittaa ensimmäiselle kahdelle vuosiluokalle. Muutoksen perusteiksi opetus- ja kulttuuriministeriö antoi epätasa-arvon vähentämisen vieraiden kielten opetuksessa, tarkoittaen sitä, että A1-kieleksi valittaisiin vähemmän englantia ja enemmän muita vieraita kieliä. Toinen peruste oli lasten herkkyysiän hyödyntäminen kielenopetuksessa. Herkkyysiän teoriasta on kuitenkin tutkimusta molempiin suuntiin. Lisäksi tutkimukset osoittavat vanhempien opiskelijoiden oppivan tehokkaammin korkeamman kognitiivisen kyvyn takia (Luz Celaya 2012). Suomen opetussuunnitelmaan kirjatut tavoitteet ensimmäiselle kahdelle kouluvuodelle A1-kielen suhteen ovat avoimia, eivätkä anna kovin tarkkoja oppimissaavutuksia oppilaille. Tästä herää kysymys siitä, oppivatko koulujemme nuorimmat vieraita kieliä yhtä tehokkaasti kuin vanhemmat oppilaat, millä tavoin ja missä aiheissa. Olisiko kuitenkin parempi sijoittaa kaksi ylimääräistä vuosiviikkotuntia vanhemmille oppilaille, jotka oletettavasti oppivat tehokkaammin aivojensa kehityksen takia? Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään opettajien kokemuksia ja havaintoja varhaistetusta kielenopettamisesta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta opettajaa, joilla on alustavaa kokemusta ministeriön määräämästä uudistuksesta. Opettajilta tiedusteltiin miten nuoret oppilaat oppivat, millaisia kokemuksia heidän opettamisestaan opettajilla on, miten heidän oppimisensa on verrattavissa vanhempien oppilaiden kielenoppimiseen, ja miten nuorempana kieltenopiskelun aloittaminen voisi vaikuttaa saman kielen opiskeluun myöhempinä kouluvuosina. Opettajien vastauksia heijastettiin aiempaan tutkimukseen, mutta selvitettäväksi jää vielä se, onko teoria suoraan sovellettavissa käytännön opettamiseen Suomessa. Opettajien näkemykset aikaistetusta kielenopettamisesta eivät olleet täysin positiivisia eikä täysin negatiivisia. Haastatellut kokivat nuorempien oppilaiden vaativan enemmän kielenopetuksen ulkopuolista ohjausta, joka vei aikaa pois varsinaiselta opiskelulta. Vaikka opettamisen ja oppimisen mainittiin olevan hitaampaa, haastatellut ajattelivat aikaistetun A1-opetuksen olevan oppilaille edullista iän tuomista vaikeuksista huolimatta.
first_indexed 2020-06-15T20:00:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Iso-Rautio, Valtteri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-15T12:05:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-15T12:05:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69953", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin 2018 muutos, jonka seurauksena 2020 kev\u00e4\u00e4st\u00e4 l\u00e4htien A1-kielen opetus aloitetaan jo ensimm\u00e4isell\u00e4 ja toisella luokalla valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmaan lis\u00e4ttiin kaksi vuosiviikkotuntia A1-opetusta, nostaen vuosiviikkotuntim\u00e4\u00e4r\u00e4n kuudestatoista kahdeksaantoista. Molemmat lis\u00e4tyt vuosiviikkotunnit tulee sijoittaa ensimm\u00e4iselle kahdelle vuosiluokalle. Muutoksen perusteiksi opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6 antoi ep\u00e4tasa-arvon v\u00e4hent\u00e4misen vieraiden kielten opetuksessa, tarkoittaen sit\u00e4, ett\u00e4 A1-kieleksi valittaisiin v\u00e4hemm\u00e4n englantia ja enemm\u00e4n muita vieraita kieli\u00e4. Toinen peruste oli lasten herkkyysi\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4minen kielenopetuksessa. Herkkyysi\u00e4n teoriasta on kuitenkin tutkimusta molempiin suuntiin. Lis\u00e4ksi tutkimukset osoittavat vanhempien opiskelijoiden oppivan tehokkaammin korkeamman kognitiivisen kyvyn takia (Luz Celaya 2012).\n\nSuomen opetussuunnitelmaan kirjatut tavoitteet ensimm\u00e4iselle kahdelle kouluvuodelle A1-kielen suhteen ovat avoimia, eiv\u00e4tk\u00e4 anna kovin tarkkoja oppimissaavutuksia oppilaille. T\u00e4st\u00e4 her\u00e4\u00e4 kysymys siit\u00e4, oppivatko koulujemme nuorimmat vieraita kieli\u00e4 yht\u00e4 tehokkaasti kuin vanhemmat oppilaat, mill\u00e4 tavoin ja miss\u00e4 aiheissa. Olisiko kuitenkin parempi sijoittaa kaksi ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 vuosiviikkotuntia vanhemmille oppilaille, jotka oletettavasti oppivat tehokkaammin aivojensa kehityksen takia?\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n opettajien kokemuksia ja havaintoja varhaistetusta kielenopettamisesta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta opettajaa, joilla on alustavaa kokemusta ministeri\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4m\u00e4st\u00e4 uudistuksesta. Opettajilta tiedusteltiin miten nuoret oppilaat oppivat, millaisia kokemuksia heid\u00e4n opettamisestaan opettajilla on, miten heid\u00e4n oppimisensa on verrattavissa vanhempien oppilaiden kielenoppimiseen, ja miten nuorempana kieltenopiskelun aloittaminen voisi vaikuttaa saman kielen opiskeluun my\u00f6hempin\u00e4 kouluvuosina. Opettajien vastauksia heijastettiin aiempaan tutkimukseen, mutta selvitett\u00e4v\u00e4ksi j\u00e4\u00e4 viel\u00e4 se, onko teoria suoraan sovellettavissa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opettamiseen Suomessa.\n\nOpettajien n\u00e4kemykset aikaistetusta kielenopettamisesta eiv\u00e4t olleet t\u00e4ysin positiivisia eik\u00e4 t\u00e4ysin negatiivisia. Haastatellut kokivat nuorempien oppilaiden vaativan enemm\u00e4n kielenopetuksen ulkopuolista ohjausta, joka vei aikaa pois varsinaiselta opiskelulta. Vaikka opettamisen ja oppimisen mainittiin olevan hitaampaa, haastatellut ajattelivat aikaistetun A1-opetuksen olevan oppilaille edullista i\u00e4n tuomista vaikeuksista huolimatta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-15T12:05:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-15T12:05:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Critical period hypothesis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Early foreign language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teachers\u2019 perceptions of early foreign language learning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006154194", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "conceptions of learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69953
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/929ccf97-e0d8-49a5-83c3-c3efc8c8936a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006154194.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Iso-Rautio, Valtteri Teachers’ perceptions of early foreign language learning Critical period hypothesis Early foreign language learning Englannin kieli English 301 kielen oppiminen oppiminen kieli ja kielet opetus opettajat opiskelijat oppimiskäsitykset language learning learning languages teaching and instruction teachers students conceptions of learning
title Teachers’ perceptions of early foreign language learning
title_full Teachers’ perceptions of early foreign language learning
title_fullStr Teachers’ perceptions of early foreign language learning Teachers’ perceptions of early foreign language learning
title_full_unstemmed Teachers’ perceptions of early foreign language learning Teachers’ perceptions of early foreign language learning
title_short Teachers’ perceptions of early foreign language learning
title_sort teachers perceptions of early foreign language learning
title_txtP Teachers’ perceptions of early foreign language learning
topic Critical period hypothesis Early foreign language learning Englannin kieli English 301 kielen oppiminen oppiminen kieli ja kielet opetus opettajat opiskelijat oppimiskäsitykset language learning learning languages teaching and instruction teachers students conceptions of learning
topic_facet 301 Critical period hypothesis Early foreign language learning Englannin kieli English conceptions of learning kielen oppiminen kieli ja kielet language learning languages learning opettajat opetus opiskelijat oppiminen oppimiskäsitykset students teachers teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69953 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006154194
work_keys_str_mv AT isorautiovaltteri teachersperceptionsofearlyforeignlanguagelearning