Språklärare som problemlösare en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer

Tämä tutkielma keskittyy ruotsin tunneilla esiintyvään häiriökäyttäytymiseen. Tutkielmassa tarkastellaan aiheen teoriataustaa ja tutkitaan opettajien käsityksiä häiriökäyttäytymisestä sekä sen mahdollisista syistä. Lisäksi selvitetään millaisia häiriökäyttäytymisen ennaltaehkäisy- ja ratkaisukeinoja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hyöty, Pihla
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69950
_version_ 1828193072443293696
author Hyöty, Pihla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hyöty, Pihla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hyöty, Pihla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hyöty, Pihla
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma keskittyy ruotsin tunneilla esiintyvään häiriökäyttäytymiseen. Tutkielmassa tarkastellaan aiheen teoriataustaa ja tutkitaan opettajien käsityksiä häiriökäyttäytymisestä sekä sen mahdollisista syistä. Lisäksi selvitetään millaisia häiriökäyttäytymisen ennaltaehkäisy- ja ratkaisukeinoja opettajat käyttävät. Tutkielman tarkoituksena on luoda kokonaiskuvaa häiriökäyttäytymisestä ilmiönä, lisätä opettajien tietoisuutta ja tuoda esiin konkreettisia keinoja, joita opettajat voivat hyödyntää käytännön työssään. Tutkielman aineisto koostuu viidestä teemahaastettelusta ja aineiston analyysimetodina käytetään kvalitatiivista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että häiriökäyttäytymisenä pidetään yleensä toisia häiritsevää ja opetusta keskeyttävää ulospäin suuntautuvaa käytöstä. Sisäänpäin suuntautuvaa käytöstä ei sen sijaan pidetä samalla tavoin häiritsevänä. Tutkielman mukaan tyypillisimpinä syinä häiriökäyttäytymisen takana nähdään yhteiskunnallisia muutoksia, koulu- ja kotikohtaisia tekijöitä ja oppilaslähtöisiä syitä. Ruotsin tunneille tyypillisiksi häiriökäyttäytymistä aiheuttaviksi tekijöiksi luokitellaan motivaation puute, negatiivinen asennoituminen sekä kokemus kielen vaikeudesta ja merkityksettömyydestä. Tutkimuksen mukaan häiriökäyttäytymisen ennaltaehkäisykeinoina käytetään erilaisia käytännön toimia sekä vuorovaikutuksellisia että pedagogisia keinoja. Ratkaisukeinoina puolestaan käytetään sanallisia ja sanattomia viestejä sekä keskustelua yksittäisen oppilaan tai oppilasryhmän kanssa. Suosittuja ratkaisukeinoja ovat myös palkkiot ja lievät rangaistukset. Jonkin verran käytetään ekosysteemiin perustuvia ratkaisukeinoja. Sisäänpäin suuntautuneeseen häiriökäyttäytymiseen puututaan pääosin samoilla keinoilla. Lisäksi käytössä on henkilökohtaisempia ratkaisumalleja. Tutkimuksen mukaan häiriökäytöstilanteissa pidetään tärkeänä, että häiritsevästi käyttäytyvä oppilas tulee huomioiduksi. Tuloksissa painoittuivat vahvasti oppilaan ymmärtäminen, positiivinen pedagogiikka ja oppilaslähtöiset ratkaisut. Tutkimuksen mukaan häiriökäyttäytyminen tulee edelleen lisääntymään ja monimuotoistumaan tulevaisuudessa. Ratkaisuna oppilaiden häiriökäyttäytymistä ilmiönä tulisi käsitellä enemmän pedagogissa opinnoissa ja koulutukseen pitäisi lisätä erityispedagogiikan kursseja. Lisäksi koulutusta tulisi muokata vastaamaan paremmin työelämää ja jo työssä oleville opettajille tulisi tarjota lisäkoulutusta. Koulujen resursseja tulisi lisätä ja opetusryhmiä pienentää. Lisäksi kouluissa pitäisi ottaa käyttöön tunnetaitoja ja suvaitsevaisuutta opettavia toimintamalleja ja projekteja. Oppilaille tulisi myös opettaa teon ja seurauksen yhteyttä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hy\u00f6ty, Pihla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-15T11:59:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-15T11:59:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69950", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma keskittyy ruotsin tunneilla esiintyv\u00e4\u00e4n h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Tutkielmassa\ntarkastellaan aiheen teoriataustaa ja tutkitaan opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 sek\u00e4 sen\nmahdollisista syist\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n millaisia h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ennaltaehk\u00e4isy- ja\nratkaisukeinoja opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. Tutkielman tarkoituksena on luoda kokonaiskuvaa\nh\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4, lis\u00e4t\u00e4 opettajien tietoisuutta ja tuoda esiin konkreettisia keinoja,\njoita opettajat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Tutkielman aineisto koostuu viidest\u00e4\nteemahaastettelusta ja aineiston analyysimetodina k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kvalitatiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 toisia h\u00e4iritsev\u00e4\u00e4 ja\nopetusta keskeytt\u00e4v\u00e4\u00e4 ulosp\u00e4in suuntautuvaa k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuvaa k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ei sen\nsijaan pidet\u00e4 samalla tavoin h\u00e4iritsev\u00e4n\u00e4. Tutkielman mukaan tyypillisimpin\u00e4 syin\u00e4\nh\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen takana n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yhteiskunnallisia muutoksia, koulu- ja kotikohtaisia tekij\u00f6it\u00e4\nja oppilasl\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 syit\u00e4. Ruotsin tunneille tyypillisiksi h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 aiheuttaviksi tekij\u00f6iksi\nluokitellaan motivaation puute, negatiivinen asennoituminen sek\u00e4 kokemus kielen vaikeudesta ja\nmerkityksett\u00f6myydest\u00e4.\nTutkimuksen mukaan h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ennaltaehk\u00e4isykeinoina k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n erilaisia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n\ntoimia sek\u00e4 vuorovaikutuksellisia ett\u00e4 pedagogisia keinoja. Ratkaisukeinoina puolestaan k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n\nsanallisia ja sanattomia viestej\u00e4 sek\u00e4 keskustelua yksitt\u00e4isen oppilaan tai oppilasryhm\u00e4n kanssa.\nSuosittuja ratkaisukeinoja ovat my\u00f6s palkkiot ja liev\u00e4t rangaistukset. Jonkin verran k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n\nekosysteemiin perustuvia ratkaisukeinoja. Sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuneeseen h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen\npuututaan p\u00e4\u00e4osin samoilla keinoilla. Lis\u00e4ksi k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 on henkil\u00f6kohtaisempia ratkaisumalleja.\nTutkimuksen mukaan h\u00e4iri\u00f6k\u00e4yt\u00f6stilanteissa pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, ett\u00e4 h\u00e4iritsev\u00e4sti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4\noppilas tulee huomioiduksi. Tuloksissa painoittuivat vahvasti oppilaan ymm\u00e4rt\u00e4minen, positiivinen\npedagogiikka ja oppilasl\u00e4ht\u00f6iset ratkaisut.\nTutkimuksen mukaan h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen tulee edelleen lis\u00e4\u00e4ntym\u00e4\u00e4n ja monimuotoistumaan\ntulevaisuudessa. Ratkaisuna oppilaiden h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4 tulisi k\u00e4sitell\u00e4 enemm\u00e4n\npedagogissa opinnoissa ja koulutukseen pit\u00e4isi lis\u00e4t\u00e4 erityispedagogiikan kursseja. Lis\u00e4ksi\nkoulutusta tulisi muokata vastaamaan paremmin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 ja jo ty\u00f6ss\u00e4 oleville opettajille tulisi\ntarjota lis\u00e4koulutusta. Koulujen resursseja tulisi lis\u00e4t\u00e4 ja opetusryhmi\u00e4 pienent\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi kouluissa\npit\u00e4isi ottaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tunnetaitoja ja suvaitsevaisuutta opettavia toimintamalleja ja projekteja.\nOppilaille tulisi my\u00f6s opettaa teon ja seurauksen yhteytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-15T11:59:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-15T11:59:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "problembeteende", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "problematiskt beteende", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "utmanande beteende", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Spr\u00e5kl\u00e4rare som probleml\u00f6sare : en unders\u00f6kning av svenskl\u00e4rares praxis i utmanande undervisningssituationer", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006154191", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69950
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:03:31Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/299d6710-79f5-4aac-b70a-d75f350a7e66\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006154191.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyöty, Pihla Språklärare som problemlösare : en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer problembeteende problematiskt beteende utmanande beteende svenskundervisning Ruotsin kieli Swedish 306 ongelmakäyttäytyminen oppitunnit oppilaat ruotsin kieli opetus
title Språklärare som problemlösare : en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer
title_full Språklärare som problemlösare : en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer
title_fullStr Språklärare som problemlösare : en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer Språklärare som problemlösare : en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer
title_full_unstemmed Språklärare som problemlösare : en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer Språklärare som problemlösare : en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer
title_short Språklärare som problemlösare
title_sort språklärare som problemlösare en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer
title_sub en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer
title_txtP Språklärare som problemlösare : en undersökning av svensklärares praxis i utmanande undervisningssituationer
topic problembeteende problematiskt beteende utmanande beteende svenskundervisning Ruotsin kieli Swedish 306 ongelmakäyttäytyminen oppitunnit oppilaat ruotsin kieli opetus
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish ongelmakäyttäytyminen opetus oppilaat oppitunnit problematiskt beteende problembeteende ruotsin kieli svenskundervisning utmanande beteende
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69950 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006154191
work_keys_str_mv AT hyötypihla språkläraresomproblemlösareenundersökningavsvensklärarespraxisiutmanandeundervisnings