Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching Perceptions of teachers

Digitaaliset pelit ja pelillisyys ovat globaalisti kasvava ilmiö, ja pelien vaikutus on väistämättä levinnyt kieltenopetukseen. Tämä koskee myös varhaista kieltenopetusta (iät 6-9), jonka piirissä pelit ja leikit ovat tärkeimpien opetusmetodien joukossa. Varhainen kieltenopetus on kokenut yhden opet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kähärä, Topias
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69945
_version_ 1826225759540215808
author Kähärä, Topias
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kähärä, Topias Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kähärä, Topias Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kähärä, Topias
datasource_str_mv jyx
description Digitaaliset pelit ja pelillisyys ovat globaalisti kasvava ilmiö, ja pelien vaikutus on väistämättä levinnyt kieltenopetukseen. Tämä koskee myös varhaista kieltenopetusta (iät 6-9), jonka piirissä pelit ja leikit ovat tärkeimpien opetusmetodien joukossa. Varhainen kieltenopetus on kokenut yhden opetuskentän suurimmista muutoksista viimeisen vuosikymmenen aikana, kun Sipilän hallituksen lanseeraaman kärkihankkeen myötä A1-kielen opetus siirtyi alkamaan jo perusopetuksen ensimmäisellä vuosiluokalla. Varhaisen kielenopetuksen opettajilla on suuri vastuu opetuksen suunnittelussa, ja suunnitteluprosessissa myös digitaalisten pelien opetuskäyttö on tärkeä valinta. Tämä pro gradu - tutkielma kysyykin, miten digitaalisia pelejä käytetään varhennetussa kieltenopetuksessa, mitkä ovat niiden hyödyt opettajien näkökulmasta, ja mitä haasteita opettajat näkevät niiden käytössä. Tutkimuksen teoreettinen tausta on kaksijakoinen: ensimmäisenä tarkastellaan pelien käyttöä opetuksessa, sen aiemmin tunnistettuja hyötyjä sekä opettajien näkemyksiä aiheesta, jonka jälkeen varhennetun kielenopetuksen luonteeseen, opettajiin ja metodeihin tutustutaan tarkemmin. Aihetta tarkasteltiin kyselytutkimuksen keinoin. Varhennetun kieltenopetuksen kärkihankkeen osana toimivien projektien opettajilta kysyttiin tutkimuksessa digitaalisten pelien käyttötavoista opetuksessa, heidän näkemyksistään niiden hyödyistä sekä mahdollisista haasteista. Kyselyn tulokset analysoitiin kuvailevan sisällönanalyysin keinoin. Noin puolet opettajista käytti digitaalisia pelejä omassa varhaisessa kieltenopetuksessaan. Pelejä käytettiin erityisesti toistoon, oppilaiden motivointiin sekä opittavan asian eriyttämiseen. Opettajien näkemyksen mukaan digitaalisten pelien suurimmat hyödyt olivat pelien tuoma vaihtelu opetusmetodeihin, niiden synnyttämä innostus ja hauskuus oppimiseen sekä oppilaiden kokema motivaatio. Tärkeimpiä haasteita pelien käytössä oli sopivien pelien puute sekä tieto niiden käytöstä, opettajien saatavilla oleva riittämätön määrä digitaalisia laitteita sekä rajatun opetusajan tuomat haasteet. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi pelipohjaisen pedagogiikan sekä oppimispelien suunnittelussa. Tuloksista käy ilmi, että varhennetun kielenopetuksen opettajakunta kaipaa lisää koulutusta digitaalisten pelien tehokkaaseen käyttöön sekä lisää resursseja digitaalisen teknologian hyödyntämiseen.
first_indexed 2020-06-15T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4h\u00e4r\u00e4, Topias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-15T09:49:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-15T09:49:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69945", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitaaliset pelit ja pelillisyys ovat globaalisti kasvava ilmi\u00f6, ja pelien vaikutus on v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 levinnyt kieltenopetukseen. T\u00e4m\u00e4 koskee my\u00f6s varhaista kieltenopetusta (i\u00e4t 6-9), jonka piiriss\u00e4 pelit ja leikit ovat t\u00e4rkeimpien opetusmetodien joukossa. Varhainen kieltenopetus on kokenut yhden opetuskent\u00e4n suurimmista muutoksista viimeisen vuosikymmenen aikana, kun Sipil\u00e4n hallituksen lanseeraaman k\u00e4rkihankkeen my\u00f6t\u00e4 A1-kielen opetus siirtyi alkamaan jo perusopetuksen ensimm\u00e4isell\u00e4 vuosiluokalla. Varhaisen kielenopetuksen opettajilla on suuri vastuu opetuksen suunnittelussa, ja suunnitteluprosessissa my\u00f6s digitaalisten pelien opetusk\u00e4ytt\u00f6 on t\u00e4rke\u00e4 valinta. T\u00e4m\u00e4 pro gradu - tutkielma kysyykin, miten digitaalisia pelej\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n varhennetussa kieltenopetuksessa, mitk\u00e4 ovat niiden hy\u00f6dyt opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja mit\u00e4 haasteita opettajat n\u00e4kev\u00e4t niiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen teoreettinen tausta on kaksijakoinen: ensimm\u00e4isen\u00e4 tarkastellaan pelien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 opetuksessa, sen aiemmin tunnistettuja hy\u00f6tyj\u00e4 sek\u00e4 opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 aiheesta, jonka j\u00e4lkeen varhennetun kielenopetuksen luonteeseen, opettajiin ja metodeihin tutustutaan tarkemmin.\nAihetta tarkasteltiin kyselytutkimuksen keinoin. Varhennetun kieltenopetuksen k\u00e4rkihankkeen osana toimivien projektien opettajilta kysyttiin tutkimuksessa digitaalisten pelien k\u00e4ytt\u00f6tavoista opetuksessa, heid\u00e4n n\u00e4kemyksist\u00e4\u00e4n niiden hy\u00f6dyist\u00e4 sek\u00e4 mahdollisista haasteista. Kyselyn tulokset analysoitiin kuvailevan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nNoin puolet opettajista k\u00e4ytti digitaalisia pelej\u00e4 omassa varhaisessa kieltenopetuksessaan. Pelej\u00e4 k\u00e4ytettiin erityisesti toistoon, oppilaiden motivointiin sek\u00e4 opittavan asian eriytt\u00e4miseen. Opettajien n\u00e4kemyksen mukaan digitaalisten pelien suurimmat hy\u00f6dyt olivat pelien tuoma vaihtelu opetusmetodeihin, niiden synnytt\u00e4m\u00e4 innostus ja hauskuus oppimiseen sek\u00e4 oppilaiden kokema motivaatio. T\u00e4rkeimpi\u00e4 haasteita pelien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oli sopivien pelien puute sek\u00e4 tieto niiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, opettajien saatavilla oleva riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4 digitaalisia laitteita sek\u00e4 rajatun opetusajan tuomat haasteet.\nTutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi pelipohjaisen pedagogiikan sek\u00e4 oppimispelien suunnittelussa. Tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 varhennetun kielenopetuksen opettajakunta kaipaa lis\u00e4\u00e4 koulutusta digitaalisten pelien tehokkaaseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4 resursseja digitaalisen teknologian hy\u00f6dynt\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-15T09:49:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-15T09:49:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "DGBL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "early foreign language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "game-based learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006154188", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69945
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2529f8c7-4a86-4bff-9df4-5cfcdb460024\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006154188.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kähärä, Topias Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers DGBL early foreign language teaching game-based learning Englannin kieli English 301 opetus oppiminen oppimispelit digitaaliset pelit kielen oppiminen kieltenopetus teaching and instruction learning educational games digital games language learning language teaching
title Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers
title_full Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers
title_fullStr Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers
title_full_unstemmed Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers
title_short Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching
title_sort digital game based learning in early foreign language teaching perceptions of teachers
title_sub Perceptions of teachers
title_txtP Digital Game-Based-Learning in Early Foreign Language Teaching : Perceptions of teachers
topic DGBL early foreign language teaching game-based learning Englannin kieli English 301 opetus oppiminen oppimispelit digitaaliset pelit kielen oppiminen kieltenopetus teaching and instruction learning educational games digital games language learning language teaching
topic_facet 301 DGBL Englannin kieli English digitaaliset pelit digital games early foreign language teaching educational games game-based learning kielen oppiminen kieltenopetus language learning language teaching learning opetus oppiminen oppimispelit teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69945 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006154188
work_keys_str_mv AT kähärätopias digitalgamebasedlearninginearlyforeignlanguageteachingperceptionsofteachers