The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive

Videopelit ovat ilmiönä alati kasvava ja ne vetävät puoleensa yhä laajempaa ja monimuotoisempaa yleisöä. Tarjolla on laaja valikoima erityyppisiä pelejä, jotka vaativat jokainen omanlaistaan kommunikaatio-osaamista. Erityisesti kilpailulliset pelit, joissa pelataan yhdessä joukkueen kanssa muita pel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Härmälä, Jesse
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69936
_version_ 1828193208463523840
author Härmälä, Jesse
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Härmälä, Jesse Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Härmälä, Jesse Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Härmälä, Jesse
datasource_str_mv jyx
description Videopelit ovat ilmiönä alati kasvava ja ne vetävät puoleensa yhä laajempaa ja monimuotoisempaa yleisöä. Tarjolla on laaja valikoima erityyppisiä pelejä, jotka vaativat jokainen omanlaistaan kommunikaatio-osaamista. Erityisesti kilpailulliset pelit, joissa pelataan yhdessä joukkueen kanssa muita pelaajia vastaan, vaativat usein tietynlaisen kommunikaatiotyylin käyttöä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia englannin kielen kommunikaatiofunktioita suomalaiset pelaajat käyttävät pelatessaan Counter-Strike: Global Offensive -videopeliä. Tutkimus keskittyy näiden kommunikaatiofunktioiden käyttöön ja siihen, miten muut pelaajat niihin reagoivat ja kuinka ne vaikuttavat pelin voittamiseen ja tästä saatuun nautintoon. Tutkimusaineisto kerättiin 11-osaisella kyselyllä, johon vastasi sata suomalaista CS:GO-pelaajaa. Kysely sisälsi pääosin avokysymyksiä, joiden avulla vastaajien henkilökohtaisia mielipiteitä ja kokemuksia pystyttiin analysoimaan. Tutkimusaineiston perusteella tärkein osa kommunikaatiota CS:GO:ta pelatessa on strategiapuheen käyttäminen, minkä avulla pelaajat voivat kommunikoida toisilleen reaaliajassa tärkeää informaatiota, joka auttaa heitä ottelun voittamisessa. Myös kanssapelaajien tervehtiminen nousi kyselytuloksissa esille, mutta sitä ei pidetty tärkeänä osana kommunikaatiota. Strategiapuheen ja tervehtimisen lisäksi muita kommunikaatiofunktioita ei tutkimustulosten perusteella toivota käytettävän. Esimerkiksi vitsailu ja itselleen puhuminen häiritsi muiden pelaajien keskittymistä ja vei tilaa strategiapuheelta, mikä puolestaan heikensin joukkueen mahdollisuuksia voittaa ottelu. Suurin osa vastaajista piti äänipohjaista kommunikaatiomenetelmää positiivisena toimintona ja toivoivat, että heidän kanssapelaajansa käyttäisivät kyseistä toimintoa strategiapuheen välittämiseksi. Kommunikaatiota arvostettiin myös sellaisissa tilanteissa, joissa kanssapelaajien englannin kieli ei ollut täydellistä tai siihen liittyi erikoinen aksentti. Ärtymystä esiintyi silloin, kun informaation kulku estyi kokonaan esimerkiksi viallisten kommunikaatiolaitteiden vuoksi tai sellaisissa tilanteissa, joissa toisen henkilön englannin kielen taito oli niin heikkoa, että puheen ymmärtäminen oli mahdotonta.
first_indexed 2024-09-11T08:50:53Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4rm\u00e4l\u00e4, Jesse", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-15T08:24:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-15T08:24:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69936", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelit ovat ilmi\u00f6n\u00e4 alati kasvava ja ne vet\u00e4v\u00e4t puoleensa yh\u00e4 laajempaa ja monimuotoisempaa yleis\u00f6\u00e4. Tarjolla on laaja valikoima erityyppisi\u00e4 pelej\u00e4, jotka vaativat jokainen omanlaistaan kommunikaatio-osaamista. Erityisesti kilpailulliset pelit, joissa pelataan yhdess\u00e4 joukkueen kanssa muita pelaajia vastaan, vaativat usein tietynlaisen kommunikaatiotyylin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia englannin kielen kommunikaatiofunktioita suomalaiset pelaajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t pelatessaan Counter-Strike: Global Offensive -videopeli\u00e4. Tutkimus keskittyy n\u00e4iden kommunikaatiofunktioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja siihen, miten muut pelaajat niihin reagoivat ja kuinka ne vaikuttavat pelin voittamiseen ja t\u00e4st\u00e4 saatuun nautintoon. \n \nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin 11-osaisella kyselyll\u00e4, johon vastasi sata suomalaista CS:GO-pelaajaa. Kysely sis\u00e4lsi p\u00e4\u00e4osin avokysymyksi\u00e4, joiden avulla vastaajien henkil\u00f6kohtaisia mielipiteit\u00e4 ja kokemuksia pystyttiin analysoimaan. \n \nTutkimusaineiston perusteella t\u00e4rkein osa kommunikaatiota CS:GO:ta pelatessa on strategiapuheen k\u00e4ytt\u00e4minen, mink\u00e4 avulla pelaajat voivat kommunikoida toisilleen reaaliajassa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 informaatiota, joka auttaa heit\u00e4 ottelun voittamisessa. My\u00f6s kanssapelaajien tervehtiminen nousi kyselytuloksissa esille, mutta sit\u00e4 ei pidetty t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana kommunikaatiota. \n \nStrategiapuheen ja tervehtimisen lis\u00e4ksi muita kommunikaatiofunktioita ei tutkimustulosten perusteella toivota k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n. Esimerkiksi vitsailu ja itselleen puhuminen h\u00e4iritsi muiden pelaajien keskittymist\u00e4 ja vei tilaa strategiapuheelta, mik\u00e4 puolestaan heikensin joukkueen mahdollisuuksia voittaa ottelu. \n \nSuurin osa vastaajista piti \u00e4\u00e4nipohjaista kommunikaatiomenetelm\u00e4\u00e4 positiivisena toimintona ja toivoivat, ett\u00e4 heid\u00e4n kanssapelaajansa k\u00e4ytt\u00e4isiv\u00e4t kyseist\u00e4 toimintoa strategiapuheen v\u00e4litt\u00e4miseksi. Kommunikaatiota arvostettiin my\u00f6s sellaisissa tilanteissa, joissa kanssapelaajien englannin kieli ei ollut t\u00e4ydellist\u00e4 tai siihen liittyi erikoinen aksentti. \u00c4rtymyst\u00e4 esiintyi silloin, kun informaation kulku estyi kokonaan esimerkiksi viallisten kommunikaatiolaitteiden vuoksi tai sellaisissa tilanteissa, joissa toisen henkil\u00f6n englannin kielen taito oli niin heikkoa, ett\u00e4 puheen ymm\u00e4rt\u00e4minen oli mahdotonta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-15T08:24:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-15T08:24:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Counter-strike: Global offensive", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language functions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language proficiency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006154180", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "playing (games and sports)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69936
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:12Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a834d642-df1a-4e9e-b5db-b50c6669ccfb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006154180.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Härmälä, Jesse The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive Counter-strike: Global offensive language functions language proficiency oral language Englannin kieli English 301 englannin kieli digitaaliset pelit viestintä pelaaminen videopelit kieli ja kielet vuorovaikutus puheviestintä English language digital games communication playing (games and sports) video games languages interaction oral communication
title The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive
title_full The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive
title_fullStr The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive
title_full_unstemmed The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive
title_short The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive
title_sort english oral language functions used by finnish players in counter strike global offensive
title_txtP The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive
topic Counter-strike: Global offensive language functions language proficiency oral language Englannin kieli English 301 englannin kieli digitaaliset pelit viestintä pelaaminen videopelit kieli ja kielet vuorovaikutus puheviestintä English language digital games communication playing (games and sports) video games languages interaction oral communication
topic_facet 301 Counter-strike: Global offensive Englannin kieli English English language communication digitaaliset pelit digital games englannin kieli interaction kieli ja kielet language functions language proficiency languages oral communication oral language pelaaminen playing (games and sports) puheviestintä video games videopelit viestintä vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69936 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006154180
work_keys_str_mv AT härmäläjesse englishorallanguagefunctionsusedbyfinnishplayersincounterstrikeglobaloffensive AT härmäläjesse theenglishorallanguagefunctionsusedbyfinnishplayersincounterstrikeglobaloffensive