Kehittämistutkimus opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla

Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää mahdollisimman korkealaatuisia videoita, joilla opetettaisiin kemian kuvaajien piirtämistä GeoGebra 6 -ohjelmalla. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka sisälsi neljä vaihetta: teoreettisen ongelma-analyysin, tarveanalyysin sekä ensimmäisen ja toisen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Linna, Matti
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69930
_version_ 1828193072406593536
author Linna, Matti
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Linna, Matti Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Linna, Matti Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Linna, Matti
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää mahdollisimman korkealaatuisia videoita, joilla opetettaisiin kemian kuvaajien piirtämistä GeoGebra 6 -ohjelmalla. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka sisälsi neljä vaihetta: teoreettisen ongelma-analyysin, tarveanalyysin sekä ensimmäisen ja toisen kehittämisvaiheen. Teoreettisessa ongelma-analyysissä perehdyttiin opetusvideoihin ja kuvaajiin liittyvään teoriaan. Tutkimuskirjallisuuden pohjalta valittiin malli tehokkaan opetusvideon tekemiseen. Mallin mukaan videoilta oppiminen tapahtuu mallioppimisen kautta ja oppimista voidaan tehostaa tietyillä videon elementeillä, esimerkiksi visuaalisilla efekteillä. Kirjallisuuden perusteella koottiin myös kriteerit sisällöltään ja ulkoasultaan oikeaoppisen kemian kuvaajan muodostamiseen, jotta kehitettävillä videoilla osattiin opettaa kuvaajien piirtäminen mahdollisimman oikeaoppisesti. Tutkielman tarveanalyysissä analysoitiin jo olemassa olevat videot kuvaajien piirtämiseen GeoGebralla ja havaittiin, että videoista olisi mahdollista tehdä laadukkaampia ja opettavaisempia. Tarveanalyysissä haastateltiin myös lukion kemian opettajia. Opettajat olivat yksimielisiä siitä, että täsmällisemmille videoille, joilla opetetaan kuvaajien piirtämistä, olisi todellinen tarve. Lisäksi opettajat antoivat videoiden kehittämiseen paljon konkreettisia ideoita siitä, millainen olisi heidän mielestään sopiva opetusvideo kuvaajien piirtämisen opettamiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä kehittämisvaiheessa huomioitiin kirjallisuudesta löydetty malli ja opettajilta tulleet ideat kehitettäviin videoihin liittyen ja tuotettiin kaksi opetusvideota. Toisella kehitetyistä videoista opetettiin titrauskäyrän piirtämistä ja toisella reaktionopeuteen liittyvän kuvaajan piirtämistä GeoGebra 6 -ohjelmalla. Kehitetyt videot arvioitiin arviointikyselyn avulla, johon vastasivat lukion kemian opettajat. Saadun palautteen perusteella videoiden kehittämisessä oltiin onnistuttu erinomaisesti pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta. Opettajat aikoivatkin ottaa kyselyn perusteella videot käyttöön omaan opetukseensa, jos he eivät olleet jo niin tehneet. Tutkimuksen toisessa kehittämisvaiheessa korjattiin hieman toista videota, mutta suuremmille muutoksille ei nähty tarvetta opettajilta saadun palautteen perusteella. Kehittämistutkimuksen tuloksena syntyneet reaktionopeuteen liittyvän kuvaajan ja titrauskäyrän piirtoa opettavat videot julkaistiin YouTubessa kaikkien opettajien ja oppilaiden saataville ”Kemiankiemurat” -kanavalle. Tutkimuksen aikana havaitut videoiden tekemisessä huomioitavat asiat koottiin myös taulukkomuotoon tulevien videontekijöiden hyödynnettäväksi.
first_indexed 2020-06-15T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Linna, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-15T07:39:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-15T07:39:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69930", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli kehitt\u00e4\u00e4 mahdollisimman korkealaatuisia videoita, joilla opetettaisiin kemian kuvaajien piirt\u00e4mist\u00e4 GeoGebra 6 -ohjelmalla. Tutkimus toteutettiin kehitt\u00e4mistutkimuksena, joka sis\u00e4lsi nelj\u00e4 vaihetta: teoreettisen ongelma-analyysin, tarveanalyysin sek\u00e4 ensimm\u00e4isen ja toisen kehitt\u00e4misvaiheen. Teoreettisessa ongelma-analyysiss\u00e4 perehdyttiin opetusvideoihin ja kuvaajiin liittyv\u00e4\u00e4n teoriaan. Tutkimuskirjallisuuden pohjalta valittiin malli tehokkaan opetusvideon tekemiseen. Mallin mukaan videoilta oppiminen tapahtuu mallioppimisen kautta ja oppimista voidaan tehostaa tietyill\u00e4 videon elementeill\u00e4, esimerkiksi visuaalisilla efekteill\u00e4. Kirjallisuuden perusteella koottiin my\u00f6s kriteerit sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n ja ulkoasultaan oikeaoppisen kemian kuvaajan muodostamiseen, jotta kehitett\u00e4vill\u00e4 videoilla osattiin opettaa kuvaajien piirt\u00e4minen mahdollisimman oikeaoppisesti.\n\nTutkielman tarveanalyysiss\u00e4 analysoitiin jo olemassa olevat videot kuvaajien piirt\u00e4miseen GeoGebralla ja havaittiin, ett\u00e4 videoista olisi mahdollista tehd\u00e4 laadukkaampia ja opettavaisempia. Tarveanalyysiss\u00e4 haastateltiin my\u00f6s lukion kemian opettajia. Opettajat olivat yksimielisi\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4sm\u00e4llisemmille videoille, joilla opetetaan kuvaajien piirt\u00e4mist\u00e4, olisi todellinen tarve. Lis\u00e4ksi opettajat antoivat videoiden kehitt\u00e4miseen paljon konkreettisia ideoita siit\u00e4, millainen olisi heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n sopiva opetusvideo kuvaajien piirt\u00e4misen opettamiseen.\n\nTutkimuksen ensimm\u00e4isess\u00e4 kehitt\u00e4misvaiheessa huomioitiin kirjallisuudesta l\u00f6ydetty malli ja opettajilta tulleet ideat kehitett\u00e4viin videoihin liittyen ja tuotettiin kaksi opetusvideota. Toisella kehitetyist\u00e4 videoista opetettiin titrausk\u00e4yr\u00e4n piirt\u00e4mist\u00e4 ja toisella reaktionopeuteen liittyv\u00e4n kuvaajan piirt\u00e4mist\u00e4 GeoGebra 6 -ohjelmalla. Kehitetyt videot arvioitiin arviointikyselyn avulla, johon vastasivat lukion kemian opettajat. Saadun palautteen perusteella videoiden kehitt\u00e4misess\u00e4 oltiin onnistuttu erinomaisesti pient\u00e4 yksityiskohtaa lukuun ottamatta. Opettajat aikoivatkin ottaa kyselyn perusteella videot k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n omaan opetukseensa, jos he eiv\u00e4t olleet jo niin tehneet. Tutkimuksen toisessa kehitt\u00e4misvaiheessa korjattiin hieman toista videota, mutta suuremmille muutoksille ei n\u00e4hty tarvetta opettajilta saadun palautteen perusteella. Kehitt\u00e4mistutkimuksen tuloksena syntyneet reaktionopeuteen liittyv\u00e4n kuvaajan ja titrausk\u00e4yr\u00e4n piirtoa opettavat videot julkaistiin YouTubessa kaikkien opettajien ja oppilaiden saataville \u201dKemiankiemurat\u201d -kanavalle. Tutkimuksen aikana havaitut videoiden tekemisess\u00e4 huomioitavat asiat koottiin my\u00f6s taulukkomuotoon tulevien videontekij\u00f6iden hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4ksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-15T07:39:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-15T07:39:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "169", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusvideo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kemian kuvaaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuvaajan piirt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusvideon tuottaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kehitt\u00e4mistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirt\u00e4miseen GeoGebra 6 -ohjelmalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006154174", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "GeoGebra", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69930
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:05Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/371da1fb-0f97-443d-8aca-375975241c8e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006154174.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Linna, Matti Kehittämistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla opetusvideo kemian kuvaaja kuvaajan piirtäminen opetusvideon tuottaminen Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 video kemia GeoGebra opetus kehittämistutkimus
title Kehittämistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla
title_full Kehittämistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla
title_fullStr Kehittämistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla Kehittämistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla
title_full_unstemmed Kehittämistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla Kehittämistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla
title_short Kehittämistutkimus
title_sort kehittämistutkimus opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen geogebra 6 ohjelmalla
title_sub opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla
title_txtP Kehittämistutkimus : opetusvideoita kemian kuvaajien piirtämiseen GeoGebra 6 -ohjelmalla
topic opetusvideo kemian kuvaaja kuvaajan piirtäminen opetusvideon tuottaminen Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 video kemia GeoGebra opetus kehittämistutkimus
topic_facet 4034 GeoGebra Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry kehittämistutkimus kemia kemian kuvaaja kuvaajan piirtäminen opetus opetusvideo opetusvideon tuottaminen video
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69930 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006154174
work_keys_str_mv AT linnamatti kehittämistutkimusopetusvideoitakemiankuvaajienpiirtämiseengeogebra6ohjelmalla