Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät näyttäytyvät opettajan ja oppilaan välisisissä ristiriitatilanteissa noviisiopettajille merkityksellisinä rakentavia ristiriitoja tukevan toiminnan kannalta. Lisäksi tavoitteena oli ymmärtää vasta opettajan uran aloittaneiden opettajie...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Korhonen, Laura, Natunen, Kiira
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69928
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät näyttäytyvät opettajan ja oppilaan välisisissä ristiriitatilanteissa noviisiopettajille merkityksellisinä rakentavia ristiriitoja tukevan toiminnan kannalta. Lisäksi tavoitteena oli ymmärtää vasta opettajan uran aloittaneiden opettajien minäpystyvyyden kokemuksia ja selvittää erityisesti, millaisten tekijöiden noviisiopettajat kokevat tukevan minäpystyvyyttään ristiriitatilanteissa toimiessaan. Tutkimus toteutettiin laadullisesti kevättalvella 2020 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan 1–2 vuotta työelämässä ollutta noviisiopettajaa. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysilla. Aineiston analyysissa teemat muodostettiin tutkimuksen tavoitteiden ja tutkimuskysymysten mukaisesti. Samalla niitä tulkittiin suhteessa tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimuksen tuloksissa rakentavien ristiriitatilanteiden kannalta merkitykselliset tekijät opettajan toiminnassa jakautuivat opettajan valintoihin oman toiminnan suhteen sekä pyrkimykseen jaetusta ymmärryksestä. Noviisiopettajien minäpystyvyyttä tukevia tekijöitä koskevat tulokset puolestaan käsittelivät vahvistavia aikaisempia kokemuksia, sijaiskokemusten kautta saatuja toiminnan malleja, oman toiminnan sosiaalista vahvistamista, voimavarana tunteiden tulkitsemista sekä ennakoivaa resurssien lujittamista. Tutkimuksen tulokset tarjoavat ajankohtaista tietoa niistä tekijöistä, joita noviisiopettajat pitävät tärkeinä ristiriitatilanteita kohdatessaan sekä auttaa ymmärtämään noviisiopettajien minäpystyvyyden kokemuksia ristiriitatilanteissa. Tutkimus osoittaa, että noviisiopettajien minäpystyvyyden tukemista voidaan pitää tärkeänä esimerkiksi työssä jaksamisen näkökulmasta.