“Että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu” luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä sekä heidän omasta roolistaan niiden rakentumisen tukijoina. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, johon on haastateltu 7 luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Puolistrukturo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Leinonen, Atte, Pitkänen, Ida
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69922
_version_ 1828193072388767744
author Leinonen, Atte Pitkänen, Ida
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leinonen, Atte Pitkänen, Ida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leinonen, Atte Pitkänen, Ida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leinonen, Atte
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä sekä heidän omasta roolistaan niiden rakentumisen tukijoina. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, johon on haastateltu 7 luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden litteroidut aineistot on analysoitu fenomenografisella analyysilla, jonka avulla olemme muodostaneet tutkimuksen tuloksia kuvaavan tulosavaruuden. Tulosavaruus yhdistää molemmat tutkimustehtävät yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi ja tarjoaa uutta tietoa lasten luontosuhteeseen ja ympäristökäyttäytymiseen sekä luokanopettajan rooliin vaikuttavista tekijöistä. Luokanopettajien näkemyksissä lasten luontosuhteessa ja ympäristökäyttäytymisessä korostui lasten aktiivisen toimijuuden ja arvojen merkitys. Tärkeänä pidettiin myös luontoon menemistä, mikä nähtiin luontosuhteen ja vastuullisen ympäristökäyttäytymisen rakentumisen edellytykseksi. Koulun ja kodin kasvatuksella nähtiin voitavan vaikuttaa lasten luontosuhteeseen ja ympäristökäyttäytymiseen. Tämän kasvatuskumppanuuden osalta kodilla koettiin olevan suurempi painoarvo kuin opettajalla. Luokanopettajan roolia pidettiin kuitenkin tärkeänä, koska opettaja elää luokan arkea. Luokanopettajan kuvattiin voivan vaikuttaa omassa roolissaan ympäristökasvattajana parhaiten oman persoonansa kautta. Lasten luontosuhteen ja ympäristökäyttäytymisen kehittämisellä nähtiin lisäksi olevan yhteiskunnallista merkitystä, koska lapset ovat tulevaisuuden päättäjinä tekemässä ympäristöä koskevia valintoja myös tuleville sukupolville.
first_indexed 2020-06-15T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hankala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Atte", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4nen, Ida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-15T06:06:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-15T06:06:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69922", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 lasten luontosuhteesta ja ymp\u00e4rist\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n omasta roolistaan\nniiden rakentumisen tukijoina. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, johon\non haastateltu 7 luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden litteroidut aineistot on analysoitu fenomenografisella analyysilla, jonka avulla olemme muodostaneet tutkimuksen tuloksia kuvaavan tulosavaruuden. Tulosavaruus yhdist\u00e4\u00e4 molemmat tutkimusteht\u00e4v\u00e4t yhdeksi selke\u00e4ksi kokonaisuudeksi ja tarjoaa uutta tietoa lasten luontosuhteeseen ja ymp\u00e4rist\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen sek\u00e4 luokanopettajan rooliin vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4.\nLuokanopettajien n\u00e4kemyksiss\u00e4 lasten luontosuhteessa ja ymp\u00e4rist\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 korostui lasten aktiivisen toimijuuden ja arvojen merkitys. T\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pidettiin my\u00f6s luontoon menemist\u00e4, mik\u00e4 n\u00e4htiin luontosuhteen ja vastuullisen\nymp\u00e4rist\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen rakentumisen edellytykseksi. Koulun ja kodin kasvatuksella n\u00e4htiin voitavan vaikuttaa lasten luontosuhteeseen ja ymp\u00e4rist\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. T\u00e4m\u00e4n kasvatuskumppanuuden osalta kodilla koettiin olevan suurempi painoarvo kuin opettajalla. Luokanopettajan roolia pidettiin kuitenkin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, koska opettaja el\u00e4\u00e4 luokan arkea. Luokanopettajan kuvattiin voivan vaikuttaa omassa roolissaan ymp\u00e4rist\u00f6kasvattajana parhaiten oman persoonansa\nkautta. Lasten luontosuhteen ja ymp\u00e4rist\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen kehitt\u00e4misell\u00e4 n\u00e4htiin\nlis\u00e4ksi olevan yhteiskunnallista merkityst\u00e4, koska lapset ovat tulevaisuuden\np\u00e4\u00e4tt\u00e4jin\u00e4 tekem\u00e4ss\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 koskevia valintoja my\u00f6s tuleville sukupolville.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-15T06:06:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-15T06:06:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cEtt\u00e4 jotenkin se pit\u00e4\u00e4 heid\u00e4n itse niinku tajuta se juttu\u201d : luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 lasten luontosuhteesta ja ymp\u00e4rist\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006154166", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luontosuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69922
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:45Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/40fc6a95-baad-41c1-ac6d-39e9e22043c5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006154166.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leinonen, Atte Pitkänen, Ida “Että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu” : luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä ympäristökäyttäytyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia luokanopettajat luontosuhde ympäristökasvatus
title “Että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu” : luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä
title_full “Että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu” : luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä
title_fullStr “Että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu” : luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä “Että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu” : luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä
title_full_unstemmed “Että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu” : luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä “Että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu” : luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä
title_short “Että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu”
title_sort että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä
title_sub luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä
title_txtP “Että jotenkin se pitää heidän itse niinku tajuta se juttu” : luokanopettajien näkemyksiä lasten luontosuhteesta ja ympäristökäyttäytymisestä
topic ympäristökäyttäytyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia luokanopettajat luontosuhde ympäristökasvatus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia luokanopettajat luontosuhde ympäristökasvatus ympäristökäyttäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69922 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006154166
work_keys_str_mv AT leinonenatte ettäjotenkinsepitääheidänitseniinkutajutasejuttuluokanopettajiennäkemyksiälastenluo