Kouluakäymättömyys peruskoulussa kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla

Kouluakäymättömyys ja poissaolot koulusta ovat yhteydessä koulutuksen keskeytymiseen, alentuneeseen terveydentilaan ja mielenterveysongelmiin. Poissaolot koulusta vaikuttavat lisääntyneet hienoisesti viime aikoina. Tässä tutkimuksessa selitettiin poissaolevien oppilaiden poisjäämistä koulusta heikol...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sorvila, Nuutti
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69914
_version_ 1828193072370941952
author Sorvila, Nuutti
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sorvila, Nuutti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sorvila, Nuutti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sorvila, Nuutti
datasource_str_mv jyx
description Kouluakäymättömyys ja poissaolot koulusta ovat yhteydessä koulutuksen keskeytymiseen, alentuneeseen terveydentilaan ja mielenterveysongelmiin. Poissaolot koulusta vaikuttavat lisääntyneet hienoisesti viime aikoina. Tässä tutkimuksessa selitettiin poissaolevien oppilaiden poisjäämistä koulusta heikolla kouluhyvinvoinnilla. Tutkimuskysymyksinä tarkasteltiin eroavatko kouluakäymättömät oppilaat vertaisryhmästä kouluhyvinvointiulottuuvuuksilla, minkälaisia joukkoja kouluakäymättömät oppilaat muodostavat ja onko oppilaiden välillä eroja sukupuolen perusteella. Lisäksi poissaolojen teoreettista luokittelua avataan ja pyritään perustelemaan tarkemman erottelun tärkeyttä. Tutkittavien joukko (N = 32) oli TUUVE-hankkeessa verkko-opetusta saaneet oppilaat. Oppilaille muodostetiin kouluhyvinvoinnin profiili. Profiilein pistemäärät standardoitiin z-pisteiksi ja niille suoritettiin klusterianalyysi. Ryhmiä muodostettiin kolme. Ryhmien väliset erot olivat tilastollisesti merkitseviä, ja melkein kaikkien muuttujien väliset erot olivat tilastollisesti erittäin merkitseviä. Muodostetuista ryhmistä yksi sai vertaisryhmän keskiarvoa parempia pisteitä kaikilla mittareilla. Näin ollen todetaan, että kouluhyvinvointi ei selitä kaikkien oppilaiden poisjäämistä koulusta, vaan siihen täytyy vaikuttaa myös muiden tekijöiden. Tutkittavan joukon pienuus ja valikoituneisuus voi vaikuttaa tutkimuksen tuloksia, ja tulevaisuudessa olisikin tärkeää laajentaa tutkittavien joukkoa, jotta erilaiset poissaolon tyypit tulisivat paremmin edustetuiksi.
first_indexed 2020-06-12T20:01:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorvila, Nuutti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-12T13:22:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-12T13:22:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69914", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myys ja poissaolot koulusta ovat yhteydess\u00e4 koulutuksen keskeytymiseen, alentuneeseen terveydentilaan ja mielenterveysongelmiin. Poissaolot koulusta vaikuttavat lis\u00e4\u00e4ntyneet hienoisesti viime aikoina. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selitettiin poissaolevien oppilaiden poisj\u00e4\u00e4mist\u00e4 koulusta heikolla kouluhyvinvoinnilla.\nTutkimuskysymyksin\u00e4 tarkasteltiin eroavatko kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6m\u00e4t oppilaat vertaisryhm\u00e4st\u00e4 kouluhyvinvointiulottuuvuuksilla, mink\u00e4laisia joukkoja kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6m\u00e4t oppilaat muodostavat ja onko oppilaiden v\u00e4lill\u00e4 eroja sukupuolen perusteella. Lis\u00e4ksi poissaolojen teoreettista luokittelua avataan ja pyrit\u00e4\u00e4n perustelemaan tarkemman erottelun t\u00e4rkeytt\u00e4. Tutkittavien joukko (N = 32) oli TUUVE-hankkeessa verkko-opetusta saaneet oppilaat. Oppilaille muodostetiin kouluhyvinvoinnin profiili. Profiilein pistem\u00e4\u00e4r\u00e4t standardoitiin z-pisteiksi ja niille suoritettiin klusterianalyysi. Ryhmi\u00e4 muodostettiin kolme. Ryhmien v\u00e4liset erot olivat tilastollisesti merkitsevi\u00e4, ja melkein kaikkien muuttujien v\u00e4liset erot olivat tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsevi\u00e4. Muodostetuista ryhmist\u00e4 yksi sai vertaisryhm\u00e4n keskiarvoa parempia pisteit\u00e4 kaikilla mittareilla. N\u00e4in ollen todetaan, ett\u00e4 kouluhyvinvointi ei selit\u00e4 kaikkien oppilaiden poisj\u00e4\u00e4mist\u00e4 koulusta, vaan siihen t\u00e4ytyy vaikuttaa my\u00f6s muiden tekij\u00f6iden. Tutkittavan joukon pienuus ja valikoituneisuus voi vaikuttaa tutkimuksen tuloksia, ja tulevaisuudessa olisikin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 laajentaa tutkittavien joukkoa, jotta erilaiset poissaolon tyypit tulisivat paremmin edustetuiksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-12T13:22:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-12T13:22:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluhyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myys peruskoulussa : kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006124159", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poissaolot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69914
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:22Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c547aa81-c87a-4046-b164-850f9387abe6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006124159.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sorvila, Nuutti Kouluakäymättömyys peruskoulussa : kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla kouluakäymättömyys kouluhyvinvointi kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 poissaolot peruskoulu oppilaat hyvinvointi
title Kouluakäymättömyys peruskoulussa : kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla
title_full Kouluakäymättömyys peruskoulussa : kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla
title_fullStr Kouluakäymättömyys peruskoulussa : kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla Kouluakäymättömyys peruskoulussa : kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla
title_full_unstemmed Kouluakäymättömyys peruskoulussa : kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla Kouluakäymättömyys peruskoulussa : kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla
title_short Kouluakäymättömyys peruskoulussa
title_sort kouluakäymättömyys peruskoulussa kouluhyinvointiprofiilit tuuve hankkeen verkko opetukseen osallistuneilla oppilailla
title_sub kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla
title_txtP Kouluakäymättömyys peruskoulussa : kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla
topic kouluakäymättömyys kouluhyvinvointi kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 poissaolot peruskoulu oppilaat hyvinvointi
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education hyvinvointi kouluakäymättömyys kouluhyvinvointi kouluun kiinnittyminen oppilaat peruskoulu poissaolot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69914 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006124159
work_keys_str_mv AT sorvilanuutti kouluakäymättömyysperuskoulussakouluhyinvointiprofiilittuuvehankkeenverkkoopetukse