Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder

Tämä tutkielma on valokuviin perustuva haastattelututkimus ruotsin kielen affordansseista suomenkielisellä paikkakunnalla. Tutkielma pohjautuu amerikkalaisen psykologin Gibsonin (1986) affordanssiteoriaan. Affordanssiteorian mukaan affordanssi muodostuu siitä potentiaalista, joka yksilöllä on hänen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hammett, Johanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69910
_version_ 1826225748196720640
author Hammett, Johanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hammett, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hammett, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hammett, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma on valokuviin perustuva haastattelututkimus ruotsin kielen affordansseista suomenkielisellä paikkakunnalla. Tutkielma pohjautuu amerikkalaisen psykologin Gibsonin (1986) affordanssiteoriaan. Affordanssiteorian mukaan affordanssi muodostuu siitä potentiaalista, joka yksilöllä on hänen ympäristössään tiettynä ajanjaksona. Kielitieteilijä van Lier piti affordansseja keskeisenä osa-alueena ekologisessa näkökulmassa toisen kielen oppimiseen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisia ruotsin kielen affordansseja suomenkielisillä lukio-opiskelijoilla on heidän ympäristössään ja käyttävätkö he näitä mahdollisuuksina ruotsin kielen oppimiseen. Tarkoituksena on myös tutkia, millaisia asenteita lukio-opiskelijoilla on ruotsin kielen esiintymiseen heidän kaksikielisellä kotipaikkakunnallaan. Aineisto kerättiin siten, että lukio-opiskelijat ottivat valokuvia aina kun he näkivät, kuulivat tai käyttivät ruotsia ympäristössään, tai kun jokin asia toi heille mieleen ruotsin kielen. Tämän jälkeen lukio-opiskelijoita haastateltiin kuvattuihin tilanteisiin liittyvistä affordansseista ja heidän ruotsin kieleen kohdistuvista mielipiteistään vastaavissa tilanteissa. Lukio-opiskelijat kokivat puhutun ja kirjoitetun kielen affordansseja ympäristössään. Affordansseja koettiin harrastuksissa, ravintoloissa, kaupungilla tai kotona musiikkia ja podcasteja kuunnellessa ja TV:tä katsoessa. Joskus lukiolaiset etsivät tietoisesti tapoja oppia ruotsia, esimerkiksi kun he lukivat ruotsinkielisiä lehtiä tai kuuntelivat podcasteja ruotsin kielellä. Opiskelijat puhuivat harvoin oma-aloitteisesti ruotsia tapaamiensa ihmisten kanssa, mutta kertoivat joskus käyvän näin. Esimerkiksi yksi opiskelija kertoi puhuneensa ruotsia sukulaisen kanssa ja toinen kertoi vastanneensa bussikuskille ruotsiksi. Opiskelijoiden mielestä tilanteet, joissa oli affordansseja, olivat positiivisia. Opiskelijoiden mielestä oli tärkeä tuntea ruotsalaista kulttuuria, koska se on osa Suomenkin kulttuuria. Yksi opiskelija kuvaili myös, että hän tunsi ylpeyttä osatessaan ruotsia paremmin kuin ystävänsä osasi ja pystyi näin ollen auttamaan ystäväänsä kielen ymmärtämisessä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hammett, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-12T13:08:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-12T13:08:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69910", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma on valokuviin perustuva haastattelututkimus ruotsin kielen affordansseista suomenkielisell\u00e4 paikkakunnalla. Tutkielma pohjautuu amerikkalaisen psykologin Gibsonin (1986) affordanssiteoriaan. Affordanssiteorian mukaan affordanssi muodostuu siit\u00e4 potentiaalista, joka yksil\u00f6ll\u00e4 on h\u00e4nen ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\u00e4n tiettyn\u00e4 ajanjaksona. Kielitieteilij\u00e4 van Lier piti affordansseja keskeisen\u00e4 osa-alueena ekologisessa n\u00e4k\u00f6kulmassa toisen kielen oppimiseen.\n\nTutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 millaisia ruotsin kielen affordansseja suomenkielisill\u00e4 lukio-opiskelijoilla on heid\u00e4n ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 he n\u00e4it\u00e4 mahdollisuuksina ruotsin kielen oppimiseen. Tarkoituksena on my\u00f6s tutkia, millaisia asenteita lukio-opiskelijoilla on ruotsin kielen esiintymiseen heid\u00e4n kaksikielisell\u00e4 kotipaikkakunnallaan. Aineisto ker\u00e4ttiin siten, ett\u00e4 lukio-opiskelijat ottivat valokuvia aina kun he n\u00e4kiv\u00e4t, kuulivat tai k\u00e4yttiv\u00e4t ruotsia ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\u00e4n, tai kun jokin asia toi heille mieleen ruotsin kielen. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen lukio-opiskelijoita haastateltiin kuvattuihin tilanteisiin liittyvist\u00e4 affordansseista ja heid\u00e4n ruotsin kieleen kohdistuvista mielipiteist\u00e4\u00e4n vastaavissa tilanteissa. \n\nLukio-opiskelijat kokivat puhutun ja kirjoitetun kielen affordansseja ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Affordansseja koettiin harrastuksissa, ravintoloissa, kaupungilla tai kotona musiikkia ja podcasteja kuunnellessa ja TV:t\u00e4 katsoessa. Joskus lukiolaiset etsiv\u00e4t tietoisesti tapoja oppia ruotsia, esimerkiksi kun he lukivat ruotsinkielisi\u00e4 lehti\u00e4 tai kuuntelivat podcasteja ruotsin kielell\u00e4. Opiskelijat puhuivat harvoin oma-aloitteisesti ruotsia tapaamiensa ihmisten kanssa, mutta kertoivat joskus k\u00e4yv\u00e4n n\u00e4in. Esimerkiksi yksi opiskelija kertoi puhuneensa ruotsia sukulaisen kanssa ja toinen kertoi vastanneensa bussikuskille ruotsiksi. Opiskelijoiden mielest\u00e4 tilanteet, joissa oli affordansseja, olivat positiivisia. Opiskelijoiden mielest\u00e4 oli t\u00e4rke\u00e4 tuntea ruotsalaista kulttuuria, koska se on osa Suomenkin kulttuuria. Yksi opiskelija kuvaili my\u00f6s, ett\u00e4 h\u00e4n tunsi ylpeytt\u00e4 osatessaan ruotsia paremmin kuin yst\u00e4v\u00e4ns\u00e4 osasi ja pystyi n\u00e4in ollen auttamaan yst\u00e4v\u00e4\u00e4ns\u00e4 kielen ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-12T13:08:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-12T13:08:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "affordans", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sociokulturell teori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekologisk lingvistik", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Anv\u00e4ndning och inl\u00e4rning av svenska hos finskspr\u00e5kiga gymnasister i en tv\u00e5spr\u00e5kig kommun : en fallstudie om spr\u00e5kliga affordanser och spr\u00e5kattityder", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006124155", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomenkieliset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69910
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8fb5357c-d2be-4773-a2ba-62e8f782cb9d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006124155.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hammett, Johanna Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder affordans sociokulturell teori ekologisk lingvistik Ruotsin kieli Swedish 306 asenteet ruotsin kieli kielen oppiminen lukiolaiset suomenkieliset
title Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder
title_full Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder
title_fullStr Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder
title_full_unstemmed Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder
title_short Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun
title_sort användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder
title_sub en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder
title_txtP Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder
topic affordans sociokulturell teori ekologisk lingvistik Ruotsin kieli Swedish 306 asenteet ruotsin kieli kielen oppiminen lukiolaiset suomenkieliset
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish affordans asenteet ekologisk lingvistik kielen oppiminen lukiolaiset ruotsin kieli sociokulturell teori suomenkieliset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69910 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006124155
work_keys_str_mv AT hammettjohanna användningochinlärningavsvenskahosfinskspråkigagymnasisterientvåspråkigkommunenfa