Selkokieliset kemian oppimateriaalit tarve, toteutus ja käyttö suomalaisessa perusopetuksessa

Tässä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin selkokielisten kemian oppimateriaalien käyttöä, tarvetta sekä selkokielisen kemian opetuksen toteutusta suomalaisessa perusopetuksessa. Tutkielmassa kartoitettiin kemian oppimiseen liittyviä haasteita ja selkokielisen oppimateriaalin kykyä vastata kemian op...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oinas, Essi
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69908
_version_ 1826225741887438848
author Oinas, Essi
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Oinas, Essi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Oinas, Essi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Oinas, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin selkokielisten kemian oppimateriaalien käyttöä, tarvetta sekä selkokielisen kemian opetuksen toteutusta suomalaisessa perusopetuksessa. Tutkielmassa kartoitettiin kemian oppimiseen liittyviä haasteita ja selkokielisen oppimateriaalin kykyä vastata kemian opetuksen tarpeisiin. Tutkielman kirjallisessa osassa perehdyttiin erityisopetukseen, kemian erityisopetukeen ja kolmiportaiseen tukeen. Kirjallisessa osassa perehdyttiin myös selkokielen rakenteeseen, käyttäjäryhmiin ja selkokielisiin oppimateriaaleihin. Selkokieli on suomen kielen muoto, jonka ymmärrettävyyttä on parannettu esimerkiksi käyttämällä helposti ymmärrettäviä lauseenrakenteita ja välttämällä vaikeita ammattisanaston eli erityiskielen termejä. Kemian terminologia määritellään erikoiskieleksi ja peruskoulun kemian oppikirjojen käytön tekee osaltaan hankalaksi vaikea kieli. Kemiassa oppiaineena yhdistyy vaikea kieli, matemaattisuus, abstraktien ilmiöiden mallintaminen sekä kokeellinen työskentely. Kemian oppimisen voivat tehdä oppilaalle haastavaksi esimerkiksi erilaiset oppimisvaikeudet sekä näiden yhteisvaikutus tai oppilaan kielellinen tausta. Selkokielinen oppimateriaali voi auttaa näiden oppilaiden kemian oppimista. Pro gradu- tutkielman kokeellisessa osassa tehtiin laadullinen sisällönanalyysi, jonka avulla selvitettiin selkokielisen kemian oppikirjan ja yleiskielisen kemian oppikirjan välisiä sisältöeroja. Tämän sisällönanalyysin tueksi toteutettiin haastattelututkimus, jossa haastateltiin kahta aineenopettajaa ja yhtä erityisopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Kirjallisuusanalyysissa kävi ilmi, että selkokielisen oppikirjan taitto ja erityisesti tehtävien ja kokeellisten töiden työohjeiden asettelu olivat selkeämpiä kuin yleiskielisessä oppikirjassa. Selkokielisen oppikirjan sisällöstä puuttuu kuitenkin ilmiöpohjaisuus ja kemian tiedon määrä on vähäistä. Kokeellisen osan haastattelututkimuksessa kävi ilmi, että oppilaiden väliset tasoerot ovat suuria ja oppilailla on ongelmia erityisesti oman toiminnan ohjauksessa. Haastateltujen opettajien mielestä saatavilla oleva kemian oppimateriaali ei vastaa kemian erityisopetuksen tarpeisiin riittävästi. Selkokielisestä oppimateriaalista puuttuu opettajien mukaan ilmiöpohjaisuus ja kemian tietoa on vähän ja se on pintapuolista.
first_indexed 2024-09-11T08:50:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oinas, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-12T12:42:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-12T12:42:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69908", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu- tutkielmassa selvitettiin selkokielisten kemian oppimateriaalien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, tarvetta sek\u00e4 selkokielisen kemian opetuksen toteutusta suomalaisessa perusopetuksessa. Tutkielmassa kartoitettiin kemian oppimiseen liittyvi\u00e4 haasteita ja selkokielisen oppimateriaalin kyky\u00e4 vastata kemian opetuksen tarpeisiin. Tutkielman kirjallisessa osassa perehdyttiin erityisopetukseen, kemian erityisopetukeen ja kolmiportaiseen tukeen. Kirjallisessa osassa perehdyttiin my\u00f6s selkokielen rakenteeseen, k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4ryhmiin ja selkokielisiin oppimateriaaleihin.\n\nSelkokieli on suomen kielen muoto, jonka ymm\u00e4rrett\u00e4vyytt\u00e4 on parannettu esimerkiksi k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 helposti ymm\u00e4rrett\u00e4vi\u00e4 lauseenrakenteita ja v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 vaikeita ammattisanaston eli erityiskielen termej\u00e4. Kemian terminologia m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n erikoiskieleksi ja peruskoulun kemian oppikirjojen k\u00e4yt\u00f6n tekee osaltaan hankalaksi vaikea kieli. Kemiassa oppiaineena yhdistyy vaikea kieli, matemaattisuus, abstraktien ilmi\u00f6iden mallintaminen sek\u00e4 kokeellinen ty\u00f6skentely. Kemian oppimisen voivat tehd\u00e4 oppilaalle haastavaksi esimerkiksi erilaiset oppimisvaikeudet sek\u00e4 n\u00e4iden yhteisvaikutus tai oppilaan kielellinen tausta. Selkokielinen oppimateriaali voi auttaa n\u00e4iden oppilaiden kemian oppimista.\n\nPro gradu- tutkielman kokeellisessa osassa tehtiin laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, jonka avulla selvitettiin selkokielisen kemian oppikirjan ja yleiskielisen kemian oppikirjan v\u00e4lisi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6eroja. T\u00e4m\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin tueksi toteutettiin haastattelututkimus, jossa haastateltiin kahta aineenopettajaa ja yht\u00e4 erityisopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina.\n\nKirjallisuusanalyysissa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 selkokielisen oppikirjan taitto ja erityisesti teht\u00e4vien ja kokeellisten t\u00f6iden ty\u00f6ohjeiden asettelu olivat selke\u00e4mpi\u00e4 kuin yleiskielisess\u00e4 oppikirjassa. Selkokielisen oppikirjan sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 puuttuu kuitenkin ilmi\u00f6pohjaisuus ja kemian tiedon m\u00e4\u00e4r\u00e4 on v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Kokeellisen osan haastattelututkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 oppilaiden v\u00e4liset tasoerot ovat suuria ja oppilailla on ongelmia erityisesti oman toiminnan ohjauksessa. Haastateltujen opettajien mielest\u00e4 saatavilla oleva kemian oppimateriaali ei vastaa kemian erityisopetuksen tarpeisiin riitt\u00e4v\u00e4sti. Selkokielisest\u00e4 oppimateriaalista puuttuu opettajien mukaan ilmi\u00f6pohjaisuus ja kemian tietoa on v\u00e4h\u00e4n ja se on pintapuolista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-12T12:42:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-12T12:42:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "selkokieliset oppimateriaalit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kemian erityisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kemian erityisopetusmateriaalit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "selkokieliset kemian erityisopetusmaterialit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Selkokieliset kemian oppimateriaalit : tarve, toteutus ja k\u00e4ytt\u00f6 suomalaisessa perusopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006124153", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selkokieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69908
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:30Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e6daa867-0228-4643-ba32-ba1d86bc984e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006124153.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oinas, Essi Selkokieliset kemian oppimateriaalit : tarve, toteutus ja käyttö suomalaisessa perusopetuksessa selkokieliset oppimateriaalit kemian erityisopetus kemian erityisopetusmateriaalit selkokieliset kemian erityisopetusmaterialit Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 erityisopetus kemia oppimateriaali kolmiportainen tuki selkokieli tukimuodot
title Selkokieliset kemian oppimateriaalit : tarve, toteutus ja käyttö suomalaisessa perusopetuksessa
title_full Selkokieliset kemian oppimateriaalit : tarve, toteutus ja käyttö suomalaisessa perusopetuksessa
title_fullStr Selkokieliset kemian oppimateriaalit : tarve, toteutus ja käyttö suomalaisessa perusopetuksessa Selkokieliset kemian oppimateriaalit : tarve, toteutus ja käyttö suomalaisessa perusopetuksessa
title_full_unstemmed Selkokieliset kemian oppimateriaalit : tarve, toteutus ja käyttö suomalaisessa perusopetuksessa Selkokieliset kemian oppimateriaalit : tarve, toteutus ja käyttö suomalaisessa perusopetuksessa
title_short Selkokieliset kemian oppimateriaalit
title_sort selkokieliset kemian oppimateriaalit tarve toteutus ja käyttö suomalaisessa perusopetuksessa
title_sub tarve, toteutus ja käyttö suomalaisessa perusopetuksessa
title_txtP Selkokieliset kemian oppimateriaalit : tarve, toteutus ja käyttö suomalaisessa perusopetuksessa
topic selkokieliset oppimateriaalit kemian erityisopetus kemian erityisopetusmateriaalit selkokieliset kemian erityisopetusmaterialit Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 erityisopetus kemia oppimateriaali kolmiportainen tuki selkokieli tukimuodot
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry erityisopetus kemia kemian erityisopetus kemian erityisopetusmateriaalit kolmiportainen tuki oppimateriaali selkokieli selkokieliset kemian erityisopetusmaterialit selkokieliset oppimateriaalit tukimuodot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69908 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006124153
work_keys_str_mv AT oinasessi selkokielisetkemianoppimateriaalittarvetoteutusjakäyttösuomalaisessaperusopetuksessa