Marimekko luonnostaan kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen yrityskuva Marimekosta rakentuu Vahva luonnostaan -kampanjan kautta siinä tehtyjä kielellisiä ja visuaalisia valintoja tarkastelemalla. Marimekon kehitys yrityksenä on kiintoisa sen sisältämien vaiheiden vuoksi. Vuonna 2013 vaikutti siltä, ettei Marime...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hammar, Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69896
_version_ 1826225780961574912
author Hammar, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hammar, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hammar, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hammar, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen yrityskuva Marimekosta rakentuu Vahva luonnostaan -kampanjan kautta siinä tehtyjä kielellisiä ja visuaalisia valintoja tarkastelemalla. Marimekon kehitys yrityksenä on kiintoisa sen sisältämien vaiheiden vuoksi. Vuonna 2013 vaikutti siltä, ettei Marimekko pysty tavoittamaan seuraavaa sukupolvea eikä saavuttamaan tulostavoitteitaan. Kuitenkin vuonna 2020 voidaan sanoa, etteivät ennusteet pitäneet paikkaansa Marimekon tavoitettua jälkipolvi ja omatessa vahvan yrityksen maineen. Yrityskuvan rakentumista on tutkittu verrattain vähän kielitieteissä, mutta se on ajankohtainen aihe digitaalisen maailman kehittymisen ja painottumisen myötä. Tutkimalla yrityskuvan rakentumista kielellisten ja visuaalisten valintojen kautta lisätään arvokasta tietoa kielen voimasta sosiaalisen todellisuuden rakentajana. Aineistoni koostuu Vahva luonnostaan -kampanjan kuudesta videoista: yhdestä esittelyvideosta ja viidestä varsinaisesta kampanjavideosta. Tarkastelen videoita niiden liikkuvien kuvien ja tekstien osalta seuraavien tutkimuskysymyksien avulla: 1. Millaisia yrityskuvaan liittyviä representaatioita Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa ilmenee? 2. Millaisin visuaalisin ja kielellisin keinoin näitä representaatioita rakennetaan? 3. Miten representaatiot kytkeytyvät Marimekon arvoihin? Tutkimukseni laajana viitekehyksenä toimii multimodaalinen diskurssintutkimus, jossa myös ei-kielellisillä merkkijärjestelmillä nähdään olevan kyky muodostaa koherentteja viestikokonaisuuksia tekstien tavoin, ja jossa merkityksen nähdään muodostuvan kielellisen ja sosiaalisen todellisuuden suhteessa. Keskeisimpänä käsitteenä tutkimuksessani on representaatio, joiden esiintymistä tuon näkyväksi tarkastelemalla teksteissä tehtyjä valintoja systeemis-funktionaalisen kieliopin metafunktioiden kautta sekä kuvissa tehtyjä valintoja visuaalisen kieliopin metodeita hyödyntäen. Representaatioita yhdistellen tuon esille sitä yrityskuvaa, jota kampanjan kieli ja kuvat rakentavat. Aineistosta erottuu kuusi representaatiota. Rohkeasti omaperäinen -representaatio kuvastaa oman tien kulkemista ja ulkopuolisten mielipiteiden välinpitämättömyyttä. Luovat uranaiset-representaatio korostaa nimensä mukaisesti luovuutta, uraa ja naiseutta jättäen miehet kuvauksen ulkopuolelle. Kansainvälisesti kaupunkilainen sulkee pois kotimaisuuden ja maalaisuuden. Vahvasti liikkeessä -representaatiossa tuodaan esille päämäärätietoisuuteen liittyviä ominaisuuksia sekä kuvaillaan liikehdintää osana kunnianhimoa ja vahvuutta. Iloisesti värikäs -representaatio tuo esiin kampanjan iloisen kerronnan, onnellisuudesta keskustelemisen sekä värikkään kuvaustyylin. Vertaisesti vaikuttava -representaatiossa käy ilmi kampanjan lähestyttävä ja tasavertainen vuorovaikutustyyli, joka muodostuu representoidun ja vuorovaikutuksellisen osallistujan välille. Arvioimalla ja kokoamalla representaatiot yhteen Marimekosta muodostuu kampanjan kautta dynaaminen, moderni, omaperäinen, eteenpäin menevä, edistyksellinen, kansainvälinen, naisia, uraa ja luovuutta korostava, värikäs, iloinen ja lähestyttävä kuva. Yhdessä ominaisuudet muodostavat kuvan suurikokoisesta design-yrityksestä. Toisaalta kampanja rakentaa kuvaa myös yrityksestä, joka poissulkee suomalaisuuden, maalaisuuden, miehet ja tietyt ikäryhmät. Tulokset vahvistavat tietoa kielen voimasta muodostaa representaatioita ja rakentaa sosiaalista todellisuutta. Digitaalisessa maailmassa yritykset viestivät itsestään yksityishenkilöille tavoitteellisesti mielikuvia luoden. Rakentamalla representaatioita luodaan mielikuvia kokonaisesta yrityksestä, mikä puolestaan vaikuttaa sosiaaliseen todellisuuteen yrityksen suhtautumisessa mielikuvan mukaisesti. Kielelliset valinnat rinnakkain ja yhdessä visuaalisten valintojen kanssa ovat representaatioiden ja siten myös yrityskuvan rakentumisen keskiössä.
first_indexed 2020-06-12T20:01:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hammar, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-12T06:27:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-12T06:27:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69896", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millainen yrityskuva Marimekosta rakentuu Vahva luonnostaan -kampanjan kautta siin\u00e4 tehtyj\u00e4 kielellisi\u00e4 ja visuaalisia valintoja tarkastelemalla. Marimekon kehitys yrityksen\u00e4 on kiintoisa sen sis\u00e4lt\u00e4mien vaiheiden vuoksi. Vuonna 2013 vaikutti silt\u00e4, ettei Marimekko pysty tavoittamaan seuraavaa sukupolvea eik\u00e4 saavuttamaan tulostavoitteitaan. Kuitenkin vuonna 2020 voidaan sanoa, etteiv\u00e4t ennusteet pit\u00e4neet paikkaansa Marimekon tavoitettua j\u00e4lkipolvi ja omatessa vahvan yrityksen maineen. Yrityskuvan rakentumista on tutkittu verrattain v\u00e4h\u00e4n kielitieteiss\u00e4, mutta se on ajankohtainen aihe digitaalisen maailman kehittymisen ja painottumisen my\u00f6t\u00e4. Tutkimalla yrityskuvan rakentumista kielellisten ja visuaalisten valintojen kautta lis\u00e4t\u00e4\u00e4n arvokasta tietoa kielen voimasta sosiaalisen todellisuuden rakentajana.\nAineistoni koostuu Vahva luonnostaan -kampanjan kuudesta videoista: yhdest\u00e4 esittelyvideosta ja viidest\u00e4 varsinaisesta kampanjavideosta. Tarkastelen videoita niiden liikkuvien kuvien ja tekstien osalta seuraavien tutkimuskysymyksien avulla: 1. Millaisia yrityskuvaan liittyvi\u00e4 representaatioita Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa ilmenee? 2. Millaisin visuaalisin ja kielellisin keinoin n\u00e4it\u00e4 representaatioita rakennetaan? 3. Miten representaatiot kytkeytyv\u00e4t Marimekon arvoihin?\nTutkimukseni laajana viitekehyksen\u00e4 toimii multimodaalinen diskurssintutkimus, jossa my\u00f6s ei-kielellisill\u00e4 merkkij\u00e4rjestelmill\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan kyky muodostaa koherentteja viestikokonaisuuksia tekstien tavoin, ja jossa merkityksen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n muodostuvan kielellisen ja sosiaalisen todellisuuden suhteessa. Keskeisimp\u00e4n\u00e4 k\u00e4sitteen\u00e4 tutkimuksessani on representaatio, joiden esiintymist\u00e4 tuon n\u00e4kyv\u00e4ksi tarkastelemalla teksteiss\u00e4 tehtyj\u00e4 valintoja systeemis-funktionaalisen kieliopin metafunktioiden kautta sek\u00e4 kuvissa tehtyj\u00e4 valintoja visuaalisen kieliopin metodeita hy\u00f6dynt\u00e4en. Representaatioita yhdistellen tuon esille sit\u00e4 yrityskuvaa, jota kampanjan kieli ja kuvat rakentavat.\nAineistosta erottuu kuusi representaatiota. Rohkeasti omaper\u00e4inen -representaatio kuvastaa oman tien kulkemista ja ulkopuolisten mielipiteiden v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6myytt\u00e4. Luovat uranaiset-representaatio korostaa nimens\u00e4 mukaisesti luovuutta, uraa ja naiseutta j\u00e4tt\u00e4en miehet kuvauksen ulkopuolelle. Kansainv\u00e4lisesti kaupunkilainen sulkee pois kotimaisuuden ja maalaisuuden. Vahvasti liikkeess\u00e4 -representaatiossa tuodaan esille p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4tietoisuuteen liittyvi\u00e4 ominaisuuksia sek\u00e4 kuvaillaan liikehdint\u00e4\u00e4 osana kunnianhimoa ja vahvuutta. Iloisesti v\u00e4rik\u00e4s -representaatio tuo esiin kampanjan iloisen kerronnan, onnellisuudesta keskustelemisen sek\u00e4 v\u00e4rikk\u00e4\u00e4n kuvaustyylin. Vertaisesti vaikuttava -representaatiossa k\u00e4y ilmi kampanjan l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4 ja tasavertainen vuorovaikutustyyli, joka muodostuu representoidun ja vuorovaikutuksellisen osallistujan v\u00e4lille. Arvioimalla ja kokoamalla representaatiot yhteen Marimekosta muodostuu kampanjan kautta dynaaminen, moderni, omaper\u00e4inen, eteenp\u00e4in menev\u00e4, edistyksellinen, kansainv\u00e4linen, naisia, uraa ja luovuutta korostava, v\u00e4rik\u00e4s, iloinen ja l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4 kuva. Yhdess\u00e4 ominaisuudet muodostavat kuvan suurikokoisesta design-yrityksest\u00e4. Toisaalta kampanja rakentaa kuvaa my\u00f6s yrityksest\u00e4, joka poissulkee suomalaisuuden, maalaisuuden, miehet ja tietyt ik\u00e4ryhm\u00e4t.\nTulokset vahvistavat tietoa kielen voimasta muodostaa representaatioita ja rakentaa sosiaalista todellisuutta. Digitaalisessa maailmassa yritykset viestiv\u00e4t itsest\u00e4\u00e4n yksityishenkil\u00f6ille tavoitteellisesti mielikuvia luoden. Rakentamalla representaatioita luodaan mielikuvia kokonaisesta yrityksest\u00e4, mik\u00e4 puolestaan vaikuttaa sosiaaliseen todellisuuteen yrityksen suhtautumisessa mielikuvan mukaisesti. Kielelliset valinnat rinnakkain ja yhdess\u00e4 visuaalisten valintojen kanssa ovat representaatioiden ja siten my\u00f6s yrityskuvan rakentumisen keski\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-12T06:27:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-12T06:27:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Marimekko", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalinen diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "systeemis-funktionaalinen kieliteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen kielioppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006124141", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yrityskuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69896
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7b2f2a81-e851-4579-b32f-b84dd91dac7c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006124141.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hammar, Noora Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa Marimekko multimodaalinen diskurssintutkimus systeemis-funktionaalinen kieliteoria visuaalinen kielioppi Suomen kieli Finnish 309 yritysviestintä representaatio yrityskuva diskurssintutkimus
title Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa
title_full Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa
title_fullStr Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa
title_full_unstemmed Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa
title_short Marimekko luonnostaan
title_sort marimekko luonnostaan kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta marimekon vahva luonnostaan kampanjassa
title_sub kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa
title_txtP Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa
topic Marimekko multimodaalinen diskurssintutkimus systeemis-funktionaalinen kieliteoria visuaalinen kielioppi Suomen kieli Finnish 309 yritysviestintä representaatio yrityskuva diskurssintutkimus
topic_facet 309 Finnish Marimekko Suomen kieli diskurssintutkimus multimodaalinen diskurssintutkimus representaatio systeemis-funktionaalinen kieliteoria visuaalinen kielioppi yrityskuva yritysviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69896 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006124141
work_keys_str_mv AT hammarnoora marimekkoluonnostaankielellinenjavisuaalinenanalyysiyrityskuvanrakentumisestamarimek