Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys

Tämän maisterintutkielman aiheena on varhainen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys kaksimodaalisessa kaksikielisyydessä. Lapsen kielen kehitykseen vaikuttavat useat yksilölliset tekijät kuten kieliympäristö ja omaksuttavan kielen status vähemmistö- tai valtakielenä. Kaksimodaali...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vienonen, Anna-Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69871
_version_ 1826225770465329152
author Vienonen, Anna-Reetta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vienonen, Anna-Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vienonen, Anna-Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vienonen, Anna-Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman aiheena on varhainen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys kaksimodaalisessa kaksikielisyydessä. Lapsen kielen kehitykseen vaikuttavat useat yksilölliset tekijät kuten kieliympäristö ja omaksuttavan kielen status vähemmistö- tai valtakielenä. Kaksimodaalisen kaksikielisyyden tutkimusta on kuitenkin tehty vasta vähän ja lisää tutkimusta tarvitaan kaksimodaalisen kaksikielisyyden tyypillisen kehityksen ja siihen vaikuttavien tekijöiden selvittämiseksi. Tutkielman aineisto koostuu kahden kuurojen vanhempien kuulevan lapsen varhaista leksikaalista kehitystä koskevista tiedoista. Omaksuttava kielipari tutkielman aineistoon osallistuvilla lapsilla on suomalainen viittomakieli ja suomen kieli. Aineisto on kerätty MCDI-menetelmällä. Tutkielmassa on sovellettu MCDI-menetelmää siten, että sen avulla voidaan arvioida sekä suomen kielen että suomalaisen viittomakielen leksikaalista kehitystä ja ymmärtämisen ensimerkkejä. Tutkielma on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston VIKKE-hanketta, jota rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Kyseessä on VIKKE-hankkeessa tehdyn työn ohella ensimmäinen kaksikielisille suunniteltu MCDI-sovellus. Aineistonkeruu on alkanut tammikuussa 2018 ja päättynyt helmikuussa 2020, ja aineistoa on kerätty kummaltakin lapselta useassa ikäpisteessä. Tämä tutkielma on siten pitkittäistutkimus. Tutkielmassa pyritään vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Millaisia havaintoja voidaan tehdä KODA-lasten ymmärtämisen ensimerkkien esiintymisestä leksikon kehityksen eri vaiheissa ikävälillä 0;8-2;0? 2. Miten KODA-lasten ymmärtävä ja tuottava leksikko kehittyy määrällisesti ikävälillä 0;8-2;0? 3. Millaisia laadullisia piirteitä KODA-lasten sana- ja viittomavaraston kehityksessä on havaittavissa ikävälillä 0;8-2;0? Tutkielman keskeisimpinä tuloksina voitiin havaita, että lasten leksikon määrällisessä kehityksessä merkittävää variaatiota. Ymmärtävän leksikon voitiin kuitenkin kummallakin lapsella havaita kehittyvän ennen tuottavaa leksikkoa. Molemmilla lapsilla oli nähtävissä merkittävän kasvun vaihe, eli sanastopyrähdys sekä ymmärtävän että tuottavan leksikon kehityksessä. Ymmärtävän leksikon merkittävän kasvun vaihe voitiin havaita tuottavan leksikon sanastopyrähdystä varhaisemmassa vaiheessa. Leksikon koostumuksen laadulliset piirteet kehittyvät määrällisiä piirteitä yhtenäisemmin. Kielen kehityksen varhaisessa vaiheessa lasten ymmärtävässä leksikossa oli runsaasti käännösvastineita. Eli lapset ymmärsivät useita samanmerkityksisiä lekseemejä sekä suomen kielellä että viittomakielellä. Tuottavassa leksikossa käännösvastineiden määrä oli selvästi pienempi. Tulokset viittaavat siihen, että kieliympäristössä esiintyvät kielikohtaiset erot saattavat näkyä enemmän tuottavan leksikon kehityksessä kuin ymmärtävän leksikon kehityksessä. This master's thesis studies the early quantitative and qualitative development of the lexicon in bimodal bilingualism. The development of a child's language is influenced by several individual factors, such as the language environment and the status of the language as a minority or dominant language. However, more research is required on bimodal bilingualism and more research is needed to elucidate the typical development of bimodal bilingualism and the factors that influence it. The material of the thesis consists of data on the early lexical development of hearing children of two deaf parents. The language pair acquired by the children participating in the thesis study is Finnish Sign Language and Finnish. The material was collected using the MCDI method. The MCDI method has been applied in the study in such a way that it can be used to assess the lexical development of both Finnish and Finnish Sign Language and the first signals of comprehension. The thesis is a part of the VIKKE project of the University of Jyväskylä, which is funded by the Ministry of Education and Culture. In addition to the work done in the VIKKE project, this is the first MCDI application designed for bilinguals. Data collection has begun in January 2018 and ended in February 2020, and data have been collected from both children at several age points. This thesis is thus a longitudinal study. The aim of the thesis is to answer the following research questions: 1. What observations can be made about the occurrence of the first signals of KODA children's comprehension at different stages of vocabulary development between the ages of 0;8-2;0? 2. How does the receptive and productive vocabulary of KODA children develop quantitatively between the ages of 0;8-2;0? 3. What qualitative features can be observed in the development of KODA children's word and sign vocabulary between the ages of 0;8-2;0? As the main results of the thesis, a significant variation occurs in the quantitative development of children's lexicon. However, an receptive lexicon could be observed in both children to develop before a productive lexicon. Both children saw a phase of significant growth, i.e., a vocabulary spurt in the development of both an understanding and a productive vocabulary. A phase of significant growth in the receptive lexicon could be observed at an earlier stage than the vocabulary spurt of the productive lexicon. The qualitative features of the composition of the lexicon develop more congruent than the quantitative features. In the early stages of language development, plenty of translation equivalents occurred in the children’s understanding vocabulary. In other words, the children understood several lexemes of the same meaning in both Finnish and Finnish Sign Language. In the productive vocabulary, the number of translation equivalents was clearly lower. The results suggest that language-specific differences in the language environment may be reflected more in the development of the productive lexicon than in the development of the receptive lexicon.
first_indexed 2020-06-11T20:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kanto, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vienonen, Anna-Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-11T07:03:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-11T07:03:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69871", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n maisterintutkielman aiheena on varhainen leksikon ma\u0308a\u0308ra\u0308llinen ja laadullinen kehitys kaksimodaalisessa kaksikielisyydessa\u0308. Lapsen kielen kehitykseen vaikuttavat useat yksilo\u0308lliset tekija\u0308t kuten kieliympa\u0308risto\u0308 ja omaksuttavan kielen status va\u0308hemmisto\u0308- tai valtakielena\u0308. Kaksimodaalisen kaksikielisyyden tutkimusta on kuitenkin tehty vasta va\u0308ha\u0308n ja lisa\u0308a\u0308 tutkimusta tarvitaan kaksimodaalisen kaksikielisyyden tyypillisen kehityksen ja siihen vaikuttavien tekijo\u0308iden selvitta\u0308miseksi.\nTutkielman aineisto koostuu kahden kuurojen vanhempien kuulevan lapsen varhaista leksikaalista kehitysta\u0308 koskevista tiedoista. Omaksuttava kielipari tutkielman aineistoon osallistuvilla lapsilla on suomalainen viittomakieli ja suomen kieli. Aineisto on kera\u0308tty MCDI-menetelma\u0308lla\u0308. Tutkielmassa on sovellettu MCDI-menetelma\u0308a\u0308 siten, etta\u0308 sen avulla voidaan arvioida seka\u0308 suomen kielen etta\u0308 suomalaisen viittomakielen leksikaalista kehitysta\u0308 ja ymma\u0308rta\u0308misen ensimerkkeja\u0308. Tutkielma on toteutettu osana Jyva\u0308skyla\u0308n yliopiston VIKKE-hanketta, jota rahoittaa opetus- ja kulttuuriministerio\u0308. Kyseessa\u0308 on VIKKE-hankkeessa tehdyn tyo\u0308n ohella ensimma\u0308inen kaksikielisille suunniteltu MCDI-sovellus. Aineistonkeruu on alkanut tammikuussa 2018 ja pa\u0308a\u0308ttynyt helmikuussa 2020, ja aineistoa on kera\u0308tty kummaltakin lapselta useassa ika\u0308pisteessa\u0308. Ta\u0308ma\u0308 tutkielma on siten pitkitta\u0308istutkimus.\nTutkielmassa pyrita\u0308a\u0308n vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Millaisia havaintoja voidaan tehda\u0308 KODA-lasten ymma\u0308rta\u0308misen ensimerkkien esiintymisesta\u0308 leksikon kehityksen eri vaiheissa ika\u0308va\u0308lilla\u0308 0;8-2;0? 2. Miten KODA-lasten ymma\u0308rta\u0308va\u0308 ja tuottava leksikko kehittyy ma\u0308a\u0308ra\u0308llisesti ika\u0308va\u0308lilla\u0308 0;8-2;0? 3. Millaisia laadullisia piirteita\u0308 KODA-lasten sana- ja viittomavaraston kehityksessa\u0308 on havaittavissa ika\u0308va\u0308lilla\u0308 0;8-2;0?\nTutkielman keskeisimpina\u0308 tuloksina voitiin havaita, etta\u0308 lasten leksikon ma\u0308a\u0308ra\u0308llisessa\u0308 kehityksessa\u0308 merkitta\u0308va\u0308a\u0308 variaatiota. Ymma\u0308rta\u0308va\u0308n leksikon voitiin kuitenkin kummallakin lapsella havaita kehittyva\u0308n ennen tuottavaa leksikkoa. Molemmilla lapsilla oli na\u0308hta\u0308vissa\u0308 merkitta\u0308va\u0308n kasvun vaihe, eli sanastopyra\u0308hdys seka\u0308 ymma\u0308rta\u0308va\u0308n etta\u0308 tuottavan leksikon kehityksessa\u0308. Ymma\u0308rta\u0308va\u0308n leksikon merkitta\u0308va\u0308n kasvun vaihe voitiin havaita tuottavan leksikon sanastopyra\u0308hdysta\u0308 varhaisemmassa vaiheessa. Leksikon koostumuksen laadulliset piirteet kehittyva\u0308t ma\u0308a\u0308ra\u0308llisia\u0308 piirteita\u0308 yhtena\u0308isemmin. Kielen kehityksen varhaisessa vaiheessa lasten ymma\u0308rta\u0308va\u0308ssa\u0308 leksikossa oli runsaasti ka\u0308a\u0308nno\u0308svastineita. Eli lapset ymma\u0308rsiva\u0308t useita samanmerkityksisia\u0308 lekseemeja\u0308 seka\u0308 suomen kielella\u0308 etta\u0308 viittomakielella\u0308. Tuottavassa leksikossa ka\u0308a\u0308nno\u0308svastineiden ma\u0308a\u0308ra\u0308 oli selva\u0308sti pienempi. Tulokset viittaavat siihen, etta\u0308 kieliympa\u0308risto\u0308ssa\u0308 esiintyva\u0308t kielikohtaiset erot saattavat na\u0308kya\u0308 enemma\u0308n tuottavan leksikon kehityksessa\u0308 kuin ymma\u0308rta\u0308va\u0308n leksikon kehityksessa\u0308.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This master's thesis studies the early quantitative and qualitative development of the lexicon in bimodal bilingualism. The development of a child's language is influenced by several individual factors, such as the language environment and the status of the language as a minority or dominant language. However, more research is required on bimodal bilingualism and more research is needed to elucidate the typical development of bimodal bilingualism and the factors that influence it.\nThe material of the thesis consists of data on the early lexical development of hearing children of two deaf parents. The language pair acquired by the children participating in the thesis study is Finnish Sign Language and Finnish. The material was collected using the MCDI method. The MCDI method has been applied in the study in such a way that it can be used to assess the lexical development of both Finnish and Finnish Sign Language and the first signals of comprehension. The thesis is a part of the VIKKE project of the University of Jyva\u0308skyla\u0308, which is funded by the Ministry of Education and Culture. In addition to the work done in the VIKKE project, this is the first MCDI application designed for bilinguals. Data collection has begun in January 2018 and ended in February 2020, and data have been collected from both children at several age points. This thesis is thus a longitudinal study.\nThe aim of the thesis is to answer the following research questions: 1. What observations can be made about the occurrence of the first signals of KODA children's comprehension at different stages of vocabulary development between the ages of 0;8-2;0? 2. How does the receptive and productive vocabulary of KODA children develop quantitatively between the ages of 0;8-2;0? 3. What qualitative features can be observed in the development of KODA children's word and sign vocabulary between the ages of 0;8-2;0?\nAs the main results of the thesis, a significant variation occurs in the quantitative development of children's lexicon. However, an receptive lexicon could be observed in both children to develop before a productive lexicon. Both children saw a phase of significant growth, i.e., a vocabulary spurt in the development of both an understanding and a productive vocabulary. A phase of significant growth in the receptive lexicon could be observed at an earlier stage than the vocabulary spurt of the productive lexicon. The qualitative features of the composition of the lexicon develop more congruent than the quantitative features. In the early stages of language development, plenty of translation equivalents occurred in the children\u2019s understanding vocabulary. In other words, the children understood several lexemes of the same meaning in both Finnish and Finnish Sign Language. In the productive vocabulary, the number of translation equivalents was clearly lower. The results suggest that language-specific differences in the language environment may be reflected more in the development of the productive lexicon than in the development of the receptive lexicon.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-11T07:03:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-11T07:03:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanaston kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon ma\u0308a\u0308ra\u0308llinen ja laadullinen kehitys", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006114110", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomalainen viittomakieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish Sign Language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "317", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69871
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d9f21d9b-4017-4045-89e7-d31431c46835\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006114110.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vienonen, Anna-Reetta Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys sanaston kehitys Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language 317 viittomakieli kielen omaksuminen kielellinen kehitys lapset (ikäryhmät) kaksikielisyys
title Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys
title_full Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys
title_fullStr Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys
title_full_unstemmed Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys
title_short Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys
title_sort kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon ma a ra llinen ja laadullinen kehitys
title_txtP Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys
topic sanaston kehitys Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language 317 viittomakieli kielen omaksuminen kielellinen kehitys lapset (ikäryhmät) kaksikielisyys
topic_facet 317 Finnish Sign Language Suomalainen viittomakieli kaksikielisyys kielellinen kehitys kielen omaksuminen lapset (ikäryhmät) sanaston kehitys viittomakieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69871 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006114110
work_keys_str_mv AT vienonenannareetta kaksimodaalisestikaksikielistenlastenvarhaisenleksikonmaarallinenjalaadulline AT vienonenannareetta kaksimodaalisestikaksikielistenlastenvarhaisenleksikonmäärällinenjalaadulline