”Paita märkänä aamusta iltaan” alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää syitä miesopettajien vähäiselle lukumäärälle alkuopetuksessa. Syitä pyrittiin ymmärtämään kartoittamalla miesluokanopettajien käsityksiä alkuopetuksesta ja alkuopettajuudesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella otteella. Aineisto kerättiin haastattelemall...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Vili
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69853
_version_ 1828193072293347328
author Väisänen, Vili
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väisänen, Vili Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väisänen, Vili Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väisänen, Vili
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää syitä miesopettajien vähäiselle lukumäärälle alkuopetuksessa. Syitä pyrittiin ymmärtämään kartoittamalla miesluokanopettajien käsityksiä alkuopetuksesta ja alkuopettajuudesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella otteella. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta miesluokanopettajaa, joista kaksi vastasi haastatteluun kirjallisesti. Miesluokanopettajilla oli vaihteleva määrä kokemusta käytännön opetustyöstä alkuopetuksessa. Aineisto litteroitiin, jonka jälkeen se analysoitiin ongelmalähtöisellä sisällönanalyysillä. Miesluokanopettajien mukaan alkuopetus on muuta alakouluopetusta kasvatuspainotteisempaa. Kasvatuksen suuri osuus opetuksessa näkyy etenkin sääntöjen ja rutiinien oppimisen tukemisessa sekä oppilaiden sosiaalisten taitojen ohjaamisessa. Alkuopetuksen oppiaineiden sisällöistä tärkeitä ovat miesluokanopettajien mukaan erityisesti lukemaan oppiminen sekä matematiikan perustaidot. Osa miesluokanopettajista määritteli hyvän alkuopettajan rauhalliseksi, kärsivälliseksi ja joustavaksi. Toisten mukaan taas kuka tahansa voi olla omalla tavallaan hyvä alkuopettaja, kunhan tekee työtään koko sydämellään. Alkuopettajan sukupuolella ei ollut miesten mielestä juurikaan merkitystä. Merkitystä voisi olla yksittäistapauksissa, kuten yksittäisen ryhmän tai yksittäisen oppilaan kannalta. Yksi haastateltava piti kuitenkin alkuopettajan työtä luonnollisempana naisopettajille. Tutkielman tulokset antavat viitteitä siitä, miksi alkuopettajan työ ei varsinaisesti houkuttele miehiä, sillä alkuopetuksessa he tuntisivat olonsa epävarmaksi ja työmäärän muita luokkia suuremmaksi.
first_indexed 2020-06-10T20:02:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Vili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-10T09:40:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-10T09:40:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69853", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 syit\u00e4 miesopettajien v\u00e4h\u00e4iselle lukum\u00e4\u00e4r\u00e4lle alkuopetuksessa. Syit\u00e4 pyrittiin ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n kartoittamalla miesluokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 alkuopetuksesta ja alkuopettajuudesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella otteella. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kuutta miesluokanopettajaa, joista kaksi vastasi haastatteluun kirjallisesti. Miesluokanopettajilla oli vaihteleva m\u00e4\u00e4r\u00e4 kokemusta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetusty\u00f6st\u00e4 alkuopetuksessa. Aineisto litteroitiin, jonka j\u00e4lkeen se analysoitiin ongelmal\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \nMiesluokanopettajien mukaan alkuopetus on muuta alakouluopetusta kasvatuspainotteisempaa. Kasvatuksen suuri osuus opetuksessa n\u00e4kyy etenkin s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen ja rutiinien oppimisen tukemisessa sek\u00e4 oppilaiden sosiaalisten taitojen ohjaamisessa. Alkuopetuksen oppiaineiden sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 t\u00e4rkeit\u00e4 ovat miesluokanopettajien mukaan erityisesti lukemaan oppiminen sek\u00e4 matematiikan perustaidot. Osa miesluokanopettajista m\u00e4\u00e4ritteli hyv\u00e4n alkuopettajan rauhalliseksi, k\u00e4rsiv\u00e4lliseksi ja joustavaksi. Toisten mukaan taas kuka tahansa voi olla omalla tavallaan hyv\u00e4 alkuopettaja, kunhan tekee ty\u00f6t\u00e4\u00e4n koko syd\u00e4mell\u00e4\u00e4n. Alkuopettajan sukupuolella ei ollut miesten mielest\u00e4 juurikaan merkityst\u00e4. Merkityst\u00e4 voisi olla yksitt\u00e4istapauksissa, kuten yksitt\u00e4isen ryhm\u00e4n tai yksitt\u00e4isen oppilaan kannalta. Yksi haastateltava piti kuitenkin alkuopettajan ty\u00f6t\u00e4 luonnollisempana naisopettajille. Tutkielman tulokset antavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, miksi alkuopettajan ty\u00f6 ei varsinaisesti houkuttele miehi\u00e4, sill\u00e4 alkuopetuksessa he tuntisivat olonsa ep\u00e4varmaksi ja ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n muita luokkia suuremmaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-10T09:40:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-10T09:40:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dPaita m\u00e4rk\u00e4n\u00e4 aamusta iltaan\u201d : alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien k\u00e4sityksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006104095", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "miehet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolittuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69853
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:57Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/47b115de-6ab6-47b3-8b4c-23f59bf625b4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006104095.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Vili ”Paita märkänä aamusta iltaan” : alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 miehet sukupuolittuminen alkuopetus luokanopettajat sukupuoli
title ”Paita märkänä aamusta iltaan” : alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä
title_full ”Paita märkänä aamusta iltaan” : alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä
title_fullStr ”Paita märkänä aamusta iltaan” : alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä ”Paita märkänä aamusta iltaan” : alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä
title_full_unstemmed ”Paita märkänä aamusta iltaan” : alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä ”Paita märkänä aamusta iltaan” : alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä
title_short ”Paita märkänä aamusta iltaan”
title_sort paita märkänä aamusta iltaan alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä
title_sub alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä
title_txtP ”Paita märkänä aamusta iltaan” : alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 miehet sukupuolittuminen alkuopetus luokanopettajat sukupuoli
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus luokanopettajat miehet sukupuoli sukupuolittuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69853 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006104095
work_keys_str_mv AT väisänenvili paitamärkänäaamustailtaanalkuopetusjaalkuopettajuusmiesluokanopettajienkäsityksissä