Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää syitä miesopettajien vähäiselle lukumäärälle alkuopetuksessa. Syitä pyrittiin ymmärtämään kartoittamalla miesluokanopettajien käsityksiä alkuopetuksesta ja alkuopettajuudesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella otteella. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta miesluokanopettajaa, joista kaksi vastasi haastatteluun kirjallisesti. Miesluokanopettajilla oli vaihteleva määrä kokemusta käytännön opetustyöstä alkuopetuksessa. Aineisto litteroitiin, jonka jälkeen se analysoitiin ongelmalähtöisellä sisällönanalyysillä.
Miesluokanopettajien mukaan alkuopetus on muuta alakouluopetusta kasvatuspainotteisempaa. Kasvatuksen suuri osuus opetuksessa näkyy etenkin sääntöjen ja rutiinien oppimisen tukemisessa sekä oppilaiden sosiaalisten taitojen ohjaamisessa. Alkuopetuksen oppiaineiden sisällöistä tärkeitä ovat miesluokanopettajien mukaan erityisesti lukemaan oppiminen sekä matematiikan perustaidot. Osa miesluokanopettajista määritteli hyvän alkuopettajan rauhalliseksi, kärsivälliseksi ja joustavaksi. Toisten mukaan taas kuka tahansa voi olla omalla tavallaan hyvä alkuopettaja, kunhan tekee työtään koko sydämellään. Alkuopettajan sukupuolella ei ollut miesten mielestä juurikaan merkitystä. Merkitystä voisi olla yksittäistapauksissa, kuten yksittäisen ryhmän tai yksittäisen oppilaan kannalta. Yksi haastateltava piti kuitenkin alkuopettajan työtä luonnollisempana naisopettajille. Tutkielman tulokset antavat viitteitä siitä, miksi alkuopettajan työ ei varsinaisesti houkuttele miehiä, sillä alkuopetuksessa he tuntisivat olonsa epävarmaksi ja työmäärän muita luokkia suuremmaksi.
|