Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!

Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni tutkin ja kategorisoin oppimispelejä kahdesta uuden opetussuunnitelman mukaisesta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitila, Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69844
Description
Summary:Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni tutkin ja kategorisoin oppimispelejä kahdesta uuden opetussuunnitelman mukaisesta A1-A2 saksan kielen oppikirjasta: Los geht’s! 1 ja Licht an! 1. Oppimispelit kategorisoidaan oppimistavoitteen ja pelityypin mukaan, sekä analysoidaan tulosten pohjalta uuden opetussuunnitelman ja vieraiden kielten oppimistavoitteiden ja teorian avulla. Koska kyseiset oppikirjat ovat suunnattu eri-ikäisille, ei oppikirjoja verrata keskenään, vaan tuodaan esille, mitä ominaisuuksia näissä oppikirjoissa on oppimispelien suhteen. Tutkimuksen analyysiosassa selviää, että kummassakin oppikirjassa on paljon monipuolisia oppimispelejä. Los geht’s!-oppikirjassa oli yhteensä 38 oppimispeliä ja Licht an!-oppikirjassa 54. Kummassakin oppikirjassa oppimistavoitteena enemmistö oppimispeleistä oli sanaston oppiminen. Los geht’s!- oppikirjassa on paljon sanastonoppimispelejä, kun taas Licht an!-oppikirjassa korostuu liikunnalliset pelit.