fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hankala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heiska, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Soikkeli, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-10T08:56:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-10T08:56:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69839", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Empatian ja yleisesti tunnetaitojen merkitys on tiedostettu aiemmin, mutta niit\u00e4 on vasta hiljattain tuotu n\u00e4kyv\u00e4mmin esiin koulukontekstissa ja yleisess\u00e4 keskustelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia ajatuksia ensimm\u00e4isen luokan oppilailla on empatiasta ja millaisena alkuopettajat n\u00e4kev\u00e4t empaattisen lapsen, mit\u00e4 tavoitteita he liitt\u00e4v\u00e4t empatiakasvatukseen ja mill\u00e4 tavoin he toteuttavat empatiakasvatusta omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin alkuopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 empatiataitojen merkityksest\u00e4 koulussa ja lasten tulevaisuudessa. \nTutkimus on kaksiosainen ja luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksen ensimm\u00e4isen osan aineisto koostui kahden oppitunnin mittaisen intervention yhteydess\u00e4 toteutetuista keskusteluista ja draamaharjoituksesta, jotka videoitiin. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 22 ensimm\u00e4isen luokan oppilasta. Tutkimuksen toista osaa varten haastateltiin kahdeksaa alkuopettajaa. Tutkimuksen taustalla on fenomenografinen ja fenomenologinen tutkimussuuntaus. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. Analysoinnissa k\u00e4ytettiin sek\u00e4 kuvailevaa kerrontatyyli\u00e4 ett\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \n\tEmpatian k\u00e4site ei ollut oppilaille tuttu. Keskusteluun osallistuneet oppi-laat toivat esiin kyky\u00e4\u00e4n pohtia toisen kokemia tunteita sek\u00e4 niihin vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. P\u00e4\u00e4osin oppilaiden tunteisiin liittyv\u00e4 ilmaisu oli kuitenkin melko yksipuolista ja mustavalkoista. Keskustelut kuitenkin osoittivat, ett\u00e4 jo alkuopetusik\u00e4isten kanssa on mahdollista pohtia tunteiden ja empatian merkityst\u00e4. Opettajien vastauksissa korostui empatiakasvatuksen kokonaisvaltaisuus koulun arjessa ja osana koulun toimintakulttuuria. Opettajat pitiv\u00e4t empatiakasvatuksen otollisimpina toteutuskeinoina erilaisissa arkip\u00e4iv\u00e4n tilanteissa k\u00e4ytyj\u00e4 keskusteluja ja opettajan omaa esimerkki\u00e4. Heikot empatiataidot n\u00e4htiin jarruna vuorovaikutuksessa toisten kanssa, mink\u00e4 koettiin heijastuvan yleisesti koulunk\u00e4yntiin. Lis\u00e4ksi opettajat n\u00e4kiv\u00e4t empatiataidot edellytyksen\u00e4 el\u00e4\u00e4 osana erilaisia yhteis\u00f6j\u00e4 ja yhteiskuntaa.\n\tTutkimus osoitti, ett\u00e4 empatiakasvatusta ei ole syyt\u00e4 n\u00e4hd\u00e4 yksitt\u00e4isten teematuntien tai materiaalien suorittamisena, vaan kyse on kokonaisvaltaisesta ty\u00f6skentelyst\u00e4 lasten empatiataitojen kehitt\u00e4miseksi. Koska empatiakasvatus on kiinte\u00e4 osa koulun toimintakulttuuria, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tehd\u00e4 selkeit\u00e4 linjauksia empatiakasvatuksen toteutuksesta sek\u00e4 koulun sis\u00e4ll\u00e4 ett\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 kotien kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-10T08:56:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-10T08:56:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "empatiakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ensimm\u00e4isen luokan oppilaiden ajatuksia empatiasta ja alkuopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 empatiakasvatuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006104081", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empatia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|