"Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne" fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä

Globaalit, yhteiskunnalliset ja työelämässä tapahtuvat muutokset vaikuttavat opettajien osaamisvaatimuksiin. Muutokset haastavat opettajia pysymään työssään ajan tasalla ja kehittämään itseään työelämän tarpeita vastaamaan. Haastetta tuo erityisesti digitaalisuuden lisääntyminen sekä osaamisympärist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harjunen, Mari
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69829
_version_ 1826225686786867200
author Harjunen, Mari
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Harjunen, Mari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Harjunen, Mari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Harjunen, Mari
datasource_str_mv jyx
description Globaalit, yhteiskunnalliset ja työelämässä tapahtuvat muutokset vaikuttavat opettajien osaamisvaatimuksiin. Muutokset haastavat opettajia pysymään työssään ajan tasalla ja kehittämään itseään työelämän tarpeita vastaamaan. Haastetta tuo erityisesti digitaalisuuden lisääntyminen sekä osaamisympäristöjen kehittyminen ja opetuksen siirtyminen enenevässä määrin verkkoympäristöihin. Tämä muutos vaatii opettajilta resursseja työnsä kehittämiseen. Fysioterapiaopettajien digitaalista osaamista ei ole tiettävästi tutkittu. Tämä tutkimus on tehty osana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa, TerOpe Osaavat opettajat yhdessä! - kärkihanketta (2017-2019), jonka tarkoituksena on sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien koulutuksen ja täydennyskoulutuksen kehittäminen valtakunnallisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fysioterapiaopettajien näkemyksiä digitaalisuudesta työvälineenä ja miten nämä näkemykset eroavat toisistaan. Tutkimusaineisto koostui kolmesta ryhmähaastattelusta, jotka on tehty kahdessa eri ammattikorkeakoulussa ja ne toteutettiin 2-5 hengen ryhmissä. Aineisto käsitti kuusi fysioterapiaopettajaa, joiden keski-ikä oli 52 vuotta ja opetuskokemusta fysioterapiaopettajana keskimäärin 20 vuotta. Litteroidut haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti fenomenografisella lähestymistavalla, jonka tarkoituksena on tutkia ihmisten käsityksiä ja sekä käsitysten välisiä eroja ja suhteita. Fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä muodostui neljä kategoriaa: haasteellinen digitaalisuus (I), rajallinen digitaalisuus (II), olemassa oleva digitaalisuus (III) ja mahdollistava digitaalisuus (IV). Kategoriat muodostavat hierarkkisen järjestyksen, jossa on nähtävissä näkemysten muutos suppeasta laajempaan. Kategorioiden välillä olevat erot selkiytyivät teemojen avulla. Teemoiksi muodostui laitteet ja sovellukset, opiskelijan toiminta sekä opettajan oma osaaminen. Digitaalisuus työvälineenä fysioterapiaopettajien työssä nähtiin haasteelliseksi, sen jatkuvan kehityksen vuoksi. Haasteita toi mm. opettajien resurssien riittämättömyys oman osaamisensa päivittämiseen ja rajalliseksi erityisesti fysioterapiaopetuksessa. Toisaalta digitaalisuus nähtiin luonnollisena olemassa olevana työvälineenä tai sen nähtiin tuovan opetukseen uudenlaisia mahdollisuuksia.
first_indexed 2020-06-10T20:02:49Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sj\u00f6gren, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Korpi, Hilkka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Harjunen, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-10T07:35:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-10T07:35:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69829", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globaalit, yhteiskunnalliset ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tapahtuvat muutokset vaikuttavat opettajien osaamisvaatimuksiin. Muutokset haastavat opettajia pysym\u00e4\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ajan tasalla ja kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n itse\u00e4\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n tarpeita vastaamaan. Haastetta tuo erityisesti digitaalisuuden lis\u00e4\u00e4ntyminen sek\u00e4 osaamisymp\u00e4rist\u00f6jen kehittyminen ja opetuksen siirtyminen enenev\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin verkkoymp\u00e4rist\u00f6ihin. T\u00e4m\u00e4 muutos vaatii opettajilta resursseja ty\u00f6ns\u00e4 kehitt\u00e4miseen. Fysioterapiaopettajien digitaalista osaamista ei ole tiett\u00e4v\u00e4sti tutkittu. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on tehty osana Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n rahoittamaa, TerOpe Osaavat opettajat yhdess\u00e4! - k\u00e4rkihanketta (2017-2019), jonka tarkoituksena on sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien koulutuksen ja t\u00e4ydennyskoulutuksen kehitt\u00e4minen valtakunnallisesti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 fysioterapiaopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 digitaalisuudesta ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 ja miten n\u00e4m\u00e4 n\u00e4kemykset eroavat toisistaan.\nTutkimusaineisto koostui kolmesta ryhm\u00e4haastattelusta, jotka on tehty kahdessa eri ammattikorkeakoulussa ja ne toteutettiin 2-5 hengen ryhmiss\u00e4. Aineisto k\u00e4sitti kuusi fysioterapiaopettajaa, joiden keski-ik\u00e4 oli 52 vuotta ja opetuskokemusta fysioterapiaopettajana keskim\u00e4\u00e4rin 20 vuotta. Litteroidut haastattelut analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti fenomenografisella l\u00e4hestymistavalla, jonka tarkoituksena on tutkia ihmisten k\u00e4sityksi\u00e4 ja sek\u00e4 k\u00e4sitysten v\u00e4lisi\u00e4 eroja ja suhteita. \nFysioterapiaopettajien n\u00e4kemyksist\u00e4 digitaalisuudesta ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 muodostui nelj\u00e4 kategoriaa: haasteellinen digitaalisuus (I), rajallinen digitaalisuus (II), olemassa oleva digitaalisuus (III) ja mahdollistava digitaalisuus (IV). Kategoriat muodostavat hierarkkisen j\u00e4rjestyksen, jossa on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 n\u00e4kemysten muutos suppeasta laajempaan. Kategorioiden v\u00e4lill\u00e4 olevat erot selkiytyiv\u00e4t teemojen avulla. Teemoiksi muodostui laitteet ja sovellukset, opiskelijan toiminta sek\u00e4 opettajan oma osaaminen. \nDigitaalisuus ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 fysioterapiaopettajien ty\u00f6ss\u00e4 n\u00e4htiin haasteelliseksi, sen jatkuvan kehityksen vuoksi. Haasteita toi mm. opettajien resurssien riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys oman osaamisensa p\u00e4ivitt\u00e4miseen ja rajalliseksi erityisesti fysioterapiaopetuksessa. Toisaalta digitaalisuus n\u00e4htiin luonnollisena olemassa olevana ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 tai sen n\u00e4htiin tuovan opetukseen uudenlaisia mahdollisuuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-10T07:35:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-10T07:35:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysioterapiaopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Aina ollaan siin\u00e4 kelkassa, joka tai siin\u00e4 per\u00e4kelkassa, kun juna menee tonne\" : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien n\u00e4kemyksist\u00e4 digitaalisuudesta ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006104071", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69829
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Harjunen, Mari "Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne" : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä fysioterapiaopettaja Fysioterapia Physiotherapy 50422 opettajat käsitykset fenomenografia digitalisaatio ammattikorkeakoulut
title "Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne" : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä
title_full "Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne" : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä
title_fullStr "Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne" : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä "Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne" : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä
title_full_unstemmed "Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne" : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä "Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne" : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä
title_short "Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne"
title_sort aina ollaan siinä kelkassa joka tai siinä peräkelkassa kun juna menee tonne fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä
title_sub fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä
title_txtP "Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne" : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä
topic fysioterapiaopettaja Fysioterapia Physiotherapy 50422 opettajat käsitykset fenomenografia digitalisaatio ammattikorkeakoulut
topic_facet 50422 Fysioterapia Physiotherapy ammattikorkeakoulut digitalisaatio fenomenografia fysioterapiaopettaja käsitykset opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69829 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006104071
work_keys_str_mv AT harjunenmari ainaollaansiinäkelkassajokataisiinäperäkelkassakunjunameneetonnefenomenografinentut