fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00f6rm\u00e4, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-10T07:29:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-10T07:29:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69827", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monet tutkimukset, kuten PISA ja TALIS, vahvistavat vaikutelmaa opettajien korkeasta koulutuksesta, kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n toimivuudesta sek\u00e4 opettajan ammatin suosiosta Suomessa. Maailman kuitenkin muuttuessa, muuttuvat my\u00f6s tulevaisuuden oppimis- ja osaamistarpeet, joihin opettajan k\u00e4ym\u00e4 koulutus ei yksin\u00e4\u00e4n ole riitt\u00e4v\u00e4. On todettu, ett\u00e4 opettajien t\u00e4ydennyskoulutusmahdollisuudet n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t Suomessa systemaattisen kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n rinnalla pirstaleisilta. T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa on selvitetty vieraiden kielten opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta, mit\u00e4 heid\u00e4n asiantuntijuuteen kuuluu, mill\u00e4 keinoilla he kehitt\u00e4v\u00e4t ja yll\u00e4pit\u00e4v\u00e4t asiantuntijuuttaan sek\u00e4 mit\u00e4 haasteita asiantuntijuuden kehitt\u00e4miseen ja yll\u00e4pit\u00e4miseen kuuluu. Vieraiksi kieliksi ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kaikki \u00e4idinkielen j\u00e4lkeen opitut kielet, joita Mitchell et al. (2013, 1\u20132) m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t k\u00e4sitteell\u00e4 second languages.\n\nTutkimus toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 kyselytutkimuksena Webropolin avulla. Laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla saadut tulokset osoittavat, ett\u00e4 tutkimuksen opettajien asiantuntijuus koostui monista elementeist\u00e4, jotka olivat aineenhallinta, pedagogiikka, kulttuuri, elinik\u00e4inen oppiminen, opettajan oma asenne, vuorovaikutus, oppijal\u00e4ht\u00f6isyys, ty\u00f6kokemus sek\u00e4 digitaidot. Jokainen informantti nimesi oman asiantuntijuutensa ajantasaisena pit\u00e4miseen keskim\u00e4\u00e4rin 15 tapaa, joista informanttien tuli merkit\u00e4 eniten k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ns\u00e4 tavat. K\u00e4ytetyimm\u00e4t tavat olivat kohdekieleen tai kieltenopetukseen liittyvien p\u00e4ivityksien seuraaminen sosiaalisessa mediassa, kohdekielisen musiikin kuuntelu, kohdekielisten elokuvien, dokumenttien, sarjojen ja muiden katsominen kohdekielisill\u00e4 tai jonkin muun kielisill\u00e4 tekstityksill\u00e4 ja kohdekielisten radio tai podcast-l\u00e4hetyksien kuunteleminen. Suurimpina haasteina koettiin ty\u00f6n kuormitus, taloudelliset syyt, ruuhkavuodet sek\u00e4 ty\u00f6nantajan negatiivinen suhtautuminen. Informantit olivat kahta mielt\u00e4 siit\u00e4, onko heille tarpeeksi mahdollisuuksia kehitt\u00e4\u00e4 ja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 omaa asiantuntijuuttaan. Toisaalta internetin todettiin sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n kohdekielist\u00e4 ja ajantasaista materiaalia mutta toisaalta vastauksista nousi esille, ett\u00e4 t\u00e4ydennyskoulutukset ovat hintavia ja niihin osallistuminen toisi liikaa lis\u00e4kuluja. Haasteista huolimatta informantit pitiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 ja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 asiantuntijuuttaan, koska siten opettaja voi esimerkiksi motivoida oppijoitaan paremmin. Tuloksia analysoitaessa ei havaittu taustamuuttujien, kuten opettajien vuosittaisen ty\u00f6kokemuksen, opetettavien kielten tai esimerkiksi kouluasteen vaikuttavan opettajien vastauksiin, mik\u00e4 vastaa aikaisempien tutkimuksien tuloksia. Toisaalta informanttien vastauksissa painottui aikaisempia tutkimuksia v\u00e4hemm\u00e4n vuorovaikutuksen ja reflektion merkitys. N\u00e4it\u00e4 voitaisiin systemaattisemmin j\u00e4rjestett\u00e4vill\u00e4 t\u00e4ydennyskoulutuksilla tehostaa, sill\u00e4 vuorovaikutuksen ja reflektion merkitys on todettu olevan t\u00e4rkeit\u00e4 asiantuntijuuden kehittymiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-10T07:29:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-10T07:29:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopettajana kehittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "die Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lehrerfortbildung", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Was man jung lernt, das bleibt. Oder? : Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006104069", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|