Was man jung lernt, das bleibt. Oder? Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext

Monet tutkimukset, kuten PISA ja TALIS, vahvistavat vaikutelmaa opettajien korkeasta koulutuksesta, koulujärjestelmän toimivuudesta sekä opettajan ammatin suosiosta Suomessa. Maailman kuitenkin muuttuessa, muuttuvat myös tulevaisuuden oppimis- ja osaamistarpeet, joihin opettajan käymä koulutus ei yk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Törmä, Tiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69827
_version_ 1826225769962012672
author Törmä, Tiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Törmä, Tiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Törmä, Tiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Törmä, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Monet tutkimukset, kuten PISA ja TALIS, vahvistavat vaikutelmaa opettajien korkeasta koulutuksesta, koulujärjestelmän toimivuudesta sekä opettajan ammatin suosiosta Suomessa. Maailman kuitenkin muuttuessa, muuttuvat myös tulevaisuuden oppimis- ja osaamistarpeet, joihin opettajan käymä koulutus ei yksinään ole riittävä. On todettu, että opettajien täydennyskoulutusmahdollisuudet näyttävät Suomessa systemaattisen koulujärjestelmän rinnalla pirstaleisilta. Tässä maisterintutkielmassa on selvitetty vieraiden kielten opettajien näkökulmasta, mitä heidän asiantuntijuuteen kuuluu, millä keinoilla he kehittävät ja ylläpitävät asiantuntijuuttaan sekä mitä haasteita asiantuntijuuden kehittämiseen ja ylläpitämiseen kuuluu. Vieraiksi kieliksi ymmärretään tässä tutkimuksessa kaikki äidinkielen jälkeen opitut kielet, joita Mitchell et al. (2013, 1–2) määrittelevät käsitteellä second languages. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena Webropolin avulla. Laadullisella sisällönanalyysilla saadut tulokset osoittavat, että tutkimuksen opettajien asiantuntijuus koostui monista elementeistä, jotka olivat aineenhallinta, pedagogiikka, kulttuuri, elinikäinen oppiminen, opettajan oma asenne, vuorovaikutus, oppijalähtöisyys, työkokemus sekä digitaidot. Jokainen informantti nimesi oman asiantuntijuutensa ajantasaisena pitämiseen keskimäärin 15 tapaa, joista informanttien tuli merkitä eniten käyttämänsä tavat. Käytetyimmät tavat olivat kohdekieleen tai kieltenopetukseen liittyvien päivityksien seuraaminen sosiaalisessa mediassa, kohdekielisen musiikin kuuntelu, kohdekielisten elokuvien, dokumenttien, sarjojen ja muiden katsominen kohdekielisillä tai jonkin muun kielisillä tekstityksillä ja kohdekielisten radio tai podcast-lähetyksien kuunteleminen. Suurimpina haasteina koettiin työn kuormitus, taloudelliset syyt, ruuhkavuodet sekä työnantajan negatiivinen suhtautuminen. Informantit olivat kahta mieltä siitä, onko heille tarpeeksi mahdollisuuksia kehittää ja ylläpitää omaa asiantuntijuuttaan. Toisaalta internetin todettiin sisältävän kohdekielistä ja ajantasaista materiaalia mutta toisaalta vastauksista nousi esille, että täydennyskoulutukset ovat hintavia ja niihin osallistuminen toisi liikaa lisäkuluja. Haasteista huolimatta informantit pitivät tärkeänä kehittää ja ylläpitää asiantuntijuuttaan, koska siten opettaja voi esimerkiksi motivoida oppijoitaan paremmin. Tuloksia analysoitaessa ei havaittu taustamuuttujien, kuten opettajien vuosittaisen työkokemuksen, opetettavien kielten tai esimerkiksi kouluasteen vaikuttavan opettajien vastauksiin, mikä vastaa aikaisempien tutkimuksien tuloksia. Toisaalta informanttien vastauksissa painottui aikaisempia tutkimuksia vähemmän vuorovaikutuksen ja reflektion merkitys. Näitä voitaisiin systemaattisemmin järjestettävillä täydennyskoulutuksilla tehostaa, sillä vuorovaikutuksen ja reflektion merkitys on todettu olevan tärkeitä asiantuntijuuden kehittymiselle.
first_indexed 2020-06-10T20:02:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00f6rm\u00e4, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-10T07:29:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-10T07:29:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69827", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monet tutkimukset, kuten PISA ja TALIS, vahvistavat vaikutelmaa opettajien korkeasta koulutuksesta, kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n toimivuudesta sek\u00e4 opettajan ammatin suosiosta Suomessa. Maailman kuitenkin muuttuessa, muuttuvat my\u00f6s tulevaisuuden oppimis- ja osaamistarpeet, joihin opettajan k\u00e4ym\u00e4 koulutus ei yksin\u00e4\u00e4n ole riitt\u00e4v\u00e4. On todettu, ett\u00e4 opettajien t\u00e4ydennyskoulutusmahdollisuudet n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t Suomessa systemaattisen kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n rinnalla pirstaleisilta. T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa on selvitetty vieraiden kielten opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta, mit\u00e4 heid\u00e4n asiantuntijuuteen kuuluu, mill\u00e4 keinoilla he kehitt\u00e4v\u00e4t ja yll\u00e4pit\u00e4v\u00e4t asiantuntijuuttaan sek\u00e4 mit\u00e4 haasteita asiantuntijuuden kehitt\u00e4miseen ja yll\u00e4pit\u00e4miseen kuuluu. Vieraiksi kieliksi ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kaikki \u00e4idinkielen j\u00e4lkeen opitut kielet, joita Mitchell et al. (2013, 1\u20132) m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t k\u00e4sitteell\u00e4 second languages.\n\nTutkimus toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 kyselytutkimuksena Webropolin avulla. Laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla saadut tulokset osoittavat, ett\u00e4 tutkimuksen opettajien asiantuntijuus koostui monista elementeist\u00e4, jotka olivat aineenhallinta, pedagogiikka, kulttuuri, elinik\u00e4inen oppiminen, opettajan oma asenne, vuorovaikutus, oppijal\u00e4ht\u00f6isyys, ty\u00f6kokemus sek\u00e4 digitaidot. Jokainen informantti nimesi oman asiantuntijuutensa ajantasaisena pit\u00e4miseen keskim\u00e4\u00e4rin 15 tapaa, joista informanttien tuli merkit\u00e4 eniten k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ns\u00e4 tavat. K\u00e4ytetyimm\u00e4t tavat olivat kohdekieleen tai kieltenopetukseen liittyvien p\u00e4ivityksien seuraaminen sosiaalisessa mediassa, kohdekielisen musiikin kuuntelu, kohdekielisten elokuvien, dokumenttien, sarjojen ja muiden katsominen kohdekielisill\u00e4 tai jonkin muun kielisill\u00e4 tekstityksill\u00e4 ja kohdekielisten radio tai podcast-l\u00e4hetyksien kuunteleminen. Suurimpina haasteina koettiin ty\u00f6n kuormitus, taloudelliset syyt, ruuhkavuodet sek\u00e4 ty\u00f6nantajan negatiivinen suhtautuminen. Informantit olivat kahta mielt\u00e4 siit\u00e4, onko heille tarpeeksi mahdollisuuksia kehitt\u00e4\u00e4 ja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 omaa asiantuntijuuttaan. Toisaalta internetin todettiin sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n kohdekielist\u00e4 ja ajantasaista materiaalia mutta toisaalta vastauksista nousi esille, ett\u00e4 t\u00e4ydennyskoulutukset ovat hintavia ja niihin osallistuminen toisi liikaa lis\u00e4kuluja. Haasteista huolimatta informantit pitiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 ja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 asiantuntijuuttaan, koska siten opettaja voi esimerkiksi motivoida oppijoitaan paremmin. Tuloksia analysoitaessa ei havaittu taustamuuttujien, kuten opettajien vuosittaisen ty\u00f6kokemuksen, opetettavien kielten tai esimerkiksi kouluasteen vaikuttavan opettajien vastauksiin, mik\u00e4 vastaa aikaisempien tutkimuksien tuloksia. Toisaalta informanttien vastauksissa painottui aikaisempia tutkimuksia v\u00e4hemm\u00e4n vuorovaikutuksen ja reflektion merkitys. N\u00e4it\u00e4 voitaisiin systemaattisemmin j\u00e4rjestett\u00e4vill\u00e4 t\u00e4ydennyskoulutuksilla tehostaa, sill\u00e4 vuorovaikutuksen ja reflektion merkitys on todettu olevan t\u00e4rkeit\u00e4 asiantuntijuuden kehittymiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-10T07:29:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-10T07:29:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopettajana kehittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "die Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lehrerfortbildung", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Was man jung lernt, das bleibt. Oder? : Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006104069", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69827
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f2306ad-a429-41f2-b4c7-0144a19984dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006104069.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Törmä, Tiina Was man jung lernt, das bleibt. Oder? : Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext kieltenopettajana kehittyminen die Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer Lehrerfortbildung Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 täydennyskoulutus asiantuntijuus kieltenopettajat
title Was man jung lernt, das bleibt. Oder? : Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext
title_full Was man jung lernt, das bleibt. Oder? : Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext
title_fullStr Was man jung lernt, das bleibt. Oder? : Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext Was man jung lernt, das bleibt. Oder? : Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext
title_full_unstemmed Was man jung lernt, das bleibt. Oder? : Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext Was man jung lernt, das bleibt. Oder? : Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext
title_short Was man jung lernt, das bleibt. Oder?
title_sort was man jung lernt das bleibt oder aufrechterhaltung und weiterentwicklung der fachkenntnisse der fremdsprachenlehrer im finnischen bildungskontext
title_sub Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext
title_txtP Was man jung lernt, das bleibt. Oder? : Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer im finnischen Bildungskontext
topic kieltenopettajana kehittyminen die Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer Lehrerfortbildung Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 täydennyskoulutus asiantuntijuus kieltenopettajat
topic_facet 308 German Language and Culture Lehrerfortbildung Saksan kieli ja kulttuuri asiantuntijuus die Fachkenntnisse der Fremdsprachenlehrer kieltenopettajana kehittyminen kieltenopettajat täydennyskoulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69827 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006104069
work_keys_str_mv AT törmätiina wasmanjunglerntdasbleibtoderaufrechterhaltungundweiterentwicklungderfachkenntnisseder