Summary: | Nykyajan jatkuvasti muuttuvissa ja kompleksisissa ympäristöissä organisaatioiden tulee kehittää ja uudistaa toimintaansa toimiakseen tuottavasti. Aiemman tutkimuksen mukaan johtamisen ja innovaatioiden on todettu olevan yhteydessä organisaatioiden menestykseen ja joustavuuteen. Digitalisaation kehityksen myötä luovuuden merkitys korostuu erityisesti tietointensiivisessä työssä, mutta sen yhteydestä organisaatioiden toimintoihin on kuitenkin vähän tieteellistä tutkimusta.
Tämä tutkielma käsittelee luovuuden ulottuvuuksien yhteyttä esimiestyöhön- ja asemaan tietointensiivisessä työssä suomalaisissa tieto- ja viestintätekniikan organisaatioissa. Tarkoituksena on tuottaa lisää tietoa luovuuden ulottuvuuksien yhteydestä esimiestyöhön sekä selvittää mahdollisia eroja luovuuden ulottuvuuksissa eri henkilöstöluokkien välillä. Tutkimuksen aineisto koostui kyselylomakkeiden vastauksista (N = 265) kuudesta eri organisaatiosta. Organisaatiot olivat mukana Jyväskylän yliopiston monitieteisissä johtamista ja luovuutta tutkivissa hankkeissa. Aineisto analysoitiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä ja monimuuttujaisella varianssianalyysillä.
Tulokset osoittavat, että organisaation luovuuden sosiaaliset ulottuvuudet ovat yhteydessä hyvään esimiestyöhön. Vastuuasemalla ei ollut vaikutusta luovuuden ulottuvuuksien ja esimiesaseman yhteyteen. Esimiehet kokivat olevansa innovatiivisempia kuin työntekijät, mutta merkitsevää eroa luovuuden sosiaalisten ulottuvuuksien välillä ei ollut havaittavissa. Organisaatio ja ylin johto voivat tukea esimiestyötä muun muassa edistämällä kollektiivista luovuutta sekä koettua organisaation luovuuden arvostamista. Tutkielma lisäsi tietoa luovuuden ulottuvuuksien yhteydestä esimiestyöhön ja mahdollisista eroista liittyen luovuuden ulottuvuuksiin henkilöstöluokkien välillä.
|