Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta

Jatkuva oppiminen on nähty vastauksena työn muutoksen asettamiin haasteisiin. Jatkuvan oppimisen mahdollistaminen on tullut entistä keskeisemmäksi osaksi organisaatioiden toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään Hämeen ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta. Tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lundahl, Milka, Keränen, Jussi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69779
_version_ 1826225711446228992
author Lundahl, Milka Keränen, Jussi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lundahl, Milka Keränen, Jussi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lundahl, Milka Keränen, Jussi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lundahl, Milka
datasource_str_mv jyx
description Jatkuva oppiminen on nähty vastauksena työn muutoksen asettamiin haasteisiin. Jatkuvan oppimisen mahdollistaminen on tullut entistä keskeisemmäksi osaksi organisaatioiden toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään Hämeen ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta. Tutkimuksessa jatkuvalla oppimisella tarkoitetaan työn kontekstissa tapahtuvaa aikuisten oppimista. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Fenomenografisen analyysin avulla aineistosta löydettiin kahdeksan eri jatkuvan työssä oppimisen kategoriaa: 1) luontainen oppimisasenne, 2) oppiminen työtä tekemällä, 3) jonkin uuden kanssa työskentely, 4) Satunnaisoppiminen, 5) vuorovaikutus, 6) organisaation tuntemus ja verkostot, 7) organisaation oppimismyönteisyys ja 8) resurssit ja työn järjestäminen. Aineistossa ilmeni lisäksi työn muutosta koskevia käsityksiä. Nämä olivat 1) työ on muuttunut jatkuvaa oppimista vaativaksi, ja 2) muutokseen vastaaminen vaatii muutosta työn ja oppimisen järjestämisessä. Tulosten mukaan nykypäivän työelämä vaatii jatkuvaa oppimista ja pitkällä aikajänteellä jopa rakenteellisia muutoksia. Jatkuva työssä oppiminen on pääsääntöisesti itseohjautuvaa formaalia ja informaalia oppimista. Työelämässä olevalle aikuiselle jatkuvaa oppimista tukevat oppijan utelias asenne, kollegoiden tuki, oppimismyönteinen ympäristö, organisaation tunteminen ja monimuotoiset opiskelumenetelmät. Tämän tutkimuksen mukaan oppimisen suurin este on rajalliset aikaresurssit. Itseohjautuvuuden rinnalle voisi olla suotavaa tuoda oman osaamisen kehittämistä ja prosessin hallintaa tukevaa ohjausta.
first_indexed 2020-06-08T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lundahl, Milka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ker\u00e4nen, Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-08T10:26:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-08T10:26:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69779", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jatkuva oppiminen on n\u00e4hty vastauksena ty\u00f6n muutoksen asettamiin haasteisiin. Jatkuvan oppimisen mahdollistaminen on tullut entist\u00e4 keskeisemm\u00e4ksi osaksi organisaatioiden toimintaa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n H\u00e4meen ammattikorkeakoulussa ty\u00f6skentelevien k\u00e4sityksi\u00e4 jatkuvasta oppimisesta. Tutkimuksessa jatkuvalla oppimisella tarkoitetaan ty\u00f6n kontekstissa tapahtuvaa aikuisten oppimista. \nLaadullinen tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla yksil\u00f6haastatteluilla. Fenomenografisen analyysin avulla aineistosta l\u00f6ydettiin kahdeksan eri jatkuvan ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen kategoriaa: 1) luontainen oppimisasenne, 2) oppiminen ty\u00f6t\u00e4 tekem\u00e4ll\u00e4, 3) jonkin uuden kanssa ty\u00f6skentely, 4) Satunnaisoppiminen, 5) vuorovaikutus, 6) organisaation tuntemus ja verkostot, 7) organisaation oppimismy\u00f6nteisyys ja 8) resurssit ja ty\u00f6n j\u00e4rjest\u00e4minen. Aineistossa ilmeni lis\u00e4ksi ty\u00f6n muutosta koskevia k\u00e4sityksi\u00e4. N\u00e4m\u00e4 olivat 1) ty\u00f6 on muuttunut jatkuvaa oppimista vaativaksi, ja 2) muutokseen vastaaminen vaatii muutosta ty\u00f6n ja oppimisen j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4.\nTulosten mukaan nykyp\u00e4iv\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 vaatii jatkuvaa oppimista ja pitk\u00e4ll\u00e4 aikaj\u00e4nteell\u00e4 jopa rakenteellisia muutoksia. Jatkuva ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen on p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti itseohjautuvaa formaalia ja informaalia oppimista. Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olevalle aikuiselle jatkuvaa oppimista tukevat oppijan utelias asenne, kollegoiden tuki, oppimismy\u00f6nteinen ymp\u00e4rist\u00f6, organisaation tunteminen ja monimuotoiset opiskelumenetelm\u00e4t. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan oppimisen suurin este on rajalliset aikaresurssit. Itseohjautuvuuden rinnalle voisi olla suotavaa tuoda oman osaamisen kehitt\u00e4mist\u00e4 ja prosessin hallintaa tukevaa ohjausta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-08T10:26:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-08T10:26:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jatkuva oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n muutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammattikorkeakoulussa ty\u00f6skentelevien k\u00e4sityksi\u00e4 jatkuvasta oppimisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006084036", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiva organisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69779
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d0df48d6-0192-4d0d-95fe-280bb820779a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006084036.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lundahl, Milka Keränen, Jussi Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta jatkuva oppiminen työn muutos Aikuiskasvatus Adult Education 102 työssäoppiminen oppiminen elinikäinen oppiminen työelämä osaaminen oppiva organisaatio kehittäminen ammattikorkeakoulut henkilöstökoulutus
title Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
title_full Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
title_fullStr Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
title_full_unstemmed Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
title_short Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
title_sort ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
title_txtP Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
topic jatkuva oppiminen työn muutos Aikuiskasvatus Adult Education 102 työssäoppiminen oppiminen elinikäinen oppiminen työelämä osaaminen oppiva organisaatio kehittäminen ammattikorkeakoulut henkilöstökoulutus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ammattikorkeakoulut elinikäinen oppiminen henkilöstökoulutus jatkuva oppiminen kehittäminen oppiminen oppiva organisaatio osaaminen työelämä työn muutos työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69779 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006084036
work_keys_str_mv AT lundahlmilka ammattikorkeakoulussatyöskentelevienkäsityksiäjatkuvastaoppimisesta