Ammatillinen identiteetti ja pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksissa

Tämän narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia ammatillisesta identiteetistään sekä pedagogisesta johtajuudestaan. Tavoitteena oli kuuden kertomushaastattelun avulla selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kertovat ammatillisesta ident...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rutanen, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69776
Description
Summary:Tämän narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia ammatillisesta identiteetistään sekä pedagogisesta johtajuudestaan. Tavoitteena oli kuuden kertomushaastattelun avulla selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kertovat ammatillisesta identiteetistään sekä mitkä kokemukset ovat merkityksellisiä ammatillisen identiteetin muotoutumisessa. Kertomuksia tarkastelemalla tavoitteena oli identifioida opettajien identiteettikerrontaa kuvaavat tarinatyypit. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella sitä, miten pedagoginen johtajuus näyttäytyi opettajien identiteettikertomuksissa. Lähtökohtana tutkimuksessa olivat narratiiviset aineistot, opettajien kertomukset. Tutkimuksessa identiteettiä tarkastellaan sosiaalisena konstruktiona ja narratiivisesti rakentuvana prosessina, joka muovautuu läpi elämän. Tutkimusprosessissa hyödynnettiin narratiivista analyysia sekä narratiivisen tutkimuksen käytänteitä, edeten kohti erilaisia identiteettitarinatyyppejä. Tutkimuksen tuloksena hahmottui kolme päätarinatyyppiä, jotka kuvaavat opettajien ammatillista identiteettiä: uratarinat, arvotarinat sekä positiotarinat. Pedagoginen johtajuus näyttäytyi uratarinoissa konkreettisina työtehtäväkuvauksina sekä johtajuustoimintana. Arvotarinoissa pedagoginen johtajuus hahmottui opettajien kuvatessa itselleen tärkeitä arvoja toimintansa takana. Positiotarinoissa pedagoginen johtajuus näyttäytyi johtajuusroolien kautta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammatillinen identiteetti on läpi elämän muotoutuva ja muuntuva prosessi, johon vaikuttavat ennen kaikkea vuorovaikutussuhteet. Opettajien pedagoginen johtajuus näyttäytyi kertomuksissa osin selkiytymättömänä, joka haastaa opettajajohtajuuden myös ammatillisen identiteetin muotoutumisen näkökulmasta.