Lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkissä

Varhaiskasvatuksen toiminta perustuu erilaisille kulttuurisille ja sosiaalisille käytännöille, jotka muodostavat erityisen tilan tiettyyn kontekstiin kollektiivisten sekä yksilöllisten tulkintojen kautta. Lisäksi päiväkotiin rakentuu suhteita toimijoiden välille, jotka määrittelevät lasten sekä aiku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Can, Jasemin
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69775
_version_ 1826225682379702272
author Can, Jasemin
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Can, Jasemin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Can, Jasemin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Can, Jasemin
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatuksen toiminta perustuu erilaisille kulttuurisille ja sosiaalisille käytännöille, jotka muodostavat erityisen tilan tiettyyn kontekstiin kollektiivisten sekä yksilöllisten tulkintojen kautta. Lisäksi päiväkotiin rakentuu suhteita toimijoiden välille, jotka määrittelevät lasten sekä aikuisten paikkoja arjen tilanteissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa ohjatun toiminnan käytännöistä ja siellä rakentuvista suhteista, joiden kautta lasten toimijuuden ymmärretään rakentuvan ohjatun toiminnan kentällä. Aineistonkeruu toteutettiin yhden varhaiskasvatusyksikön ohjattuja toimintahetkiä etnografisesti havainnoiden sekä näitä hetkiä videokuvaamalla. Tutkimuskohteina olivat lapset, aikuiset sekä heidän sosiaalinen toimintansa ja suhteet ohjatuissa toimintahetkissä. Lisäksi aineistoa kerättiin lapsia sekä aikuisia haastatellen. Aineisto analysoitiin kenttäanalyysin mukaan, jossa hyödynnettiin osittain teoriaohjaavaa analyysia. Tutkimuksessa on hyödynnetty laajasti ranskalaisen Pierre Bourdieun keskeisimpiä käsitteitä ja filosofista ajattelua. Tutkimustulokset osoittivat, että ohjatun toiminnan kenttä muodostuu toiminnallisten osuuksien sekä ohjatun keskustelun käytänteistä, joita tulkitsemalla lapset ja aikuiset osallistuvat pedagogisesti ohjattuihin toimintahetkiin. Lapset tarvitsivat osallistuakseen käytäntöihin kahdenlaisia resursseja, jotka muuttuivat toiminnallisissa osuuksissa taitopääomaksi sekä ohjatuissa keskusteluissa keskustelupääomaksi. Pääomien käyttö tuki lasten osallistumista ja niiden muuttuessa symboliseksi pääomaksi heille kertyi myös valtaa osallistua kenttää koskeviin määrittelyihin ja muuttaa sen toimintaa. Lasten toimijuus rakentui käytänteiden, subjektiivisten tulkintojen sekä pääomien kautta relaatiossa kentän muihin toimijoihin.
first_indexed 2024-09-11T08:51:18Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Can, Jasemin", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-08T10:14:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-08T10:14:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69775", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatuksen toiminta perustuu erilaisille kulttuurisille ja sosiaalisille\nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ille, jotka muodostavat erityisen tilan tiettyyn kontekstiin kollektiivisten sek\u00e4 yksil\u00f6llisten tulkintojen kautta. Lis\u00e4ksi p\u00e4iv\u00e4kotiin rakentuu suhteita\ntoimijoiden v\u00e4lille, jotka m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t lasten sek\u00e4 aikuisten paikkoja arjen tilanteissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa ohjatun toiminnan\nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 ja siell\u00e4 rakentuvista suhteista, joiden kautta lasten toimijuuden\nymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n rakentuvan ohjatun toiminnan kent\u00e4ll\u00e4.\nAineistonkeruu toteutettiin yhden varhaiskasvatusyksik\u00f6n ohjattuja toimintahetki\u00e4 etnografisesti havainnoiden sek\u00e4 n\u00e4it\u00e4 hetki\u00e4 videokuvaamalla. Tutkimuskohteina olivat lapset, aikuiset sek\u00e4 heid\u00e4n sosiaalinen toimintansa ja suhteet ohjatuissa toimintahetkiss\u00e4. Lis\u00e4ksi aineistoa ker\u00e4ttiin lapsia sek\u00e4 aikuisia\nhaastatellen. Aineisto analysoitiin kentt\u00e4analyysin mukaan, jossa hy\u00f6dynnettiin\nosittain teoriaohjaavaa analyysia. Tutkimuksessa on hy\u00f6dynnetty laajasti ranskalaisen Pierre Bourdieun keskeisimpi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ja filosofista ajattelua.\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 ohjatun toiminnan kentt\u00e4 muodostuu toiminnallisten osuuksien sek\u00e4 ohjatun keskustelun k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4, joita tulkitsemalla\nlapset ja aikuiset osallistuvat pedagogisesti ohjattuihin toimintahetkiin. Lapset\ntarvitsivat osallistuakseen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin kahdenlaisia resursseja, jotka muuttuivat\ntoiminnallisissa osuuksissa taitop\u00e4\u00e4omaksi sek\u00e4 ohjatuissa keskusteluissa keskustelup\u00e4\u00e4omaksi. P\u00e4\u00e4omien k\u00e4ytt\u00f6 tuki lasten osallistumista ja niiden muuttuessa symboliseksi p\u00e4\u00e4omaksi heille kertyi my\u00f6s valtaa osallistua kentt\u00e4\u00e4 koskeviin m\u00e4\u00e4rittelyihin ja muuttaa sen toimintaa. Lasten toimijuus rakentui k\u00e4yt\u00e4nteiden, subjektiivisten tulkintojen sek\u00e4 p\u00e4\u00e4omien kautta relaatiossa kent\u00e4n muihin toimijoihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-08T10:14:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-08T10:14:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "114", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Bourdieu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kentt\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006084032", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4oma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69775
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Can, Jasemin Lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkissä Bourdieu kenttä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 pääoma toimijuus päiväkodit varhaiskasvatus etnografia
title Lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkissä
title_full Lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkissä
title_fullStr Lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkissä Lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkissä
title_full_unstemmed Lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkissä Lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkissä
title_short Lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkissä
title_sort lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkissä
title_txtP Lasten toimijuuden rakentuminen ohjatuissa toimintahetkissä
topic Bourdieu kenttä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 pääoma toimijuus päiväkodit varhaiskasvatus etnografia
topic_facet 104 Bourdieu Early Childhood Education Varhaiskasvatus etnografia kenttä päiväkodit pääoma toimijuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69775 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006084032
work_keys_str_mv AT canjasemin lastentoimijuudenrakentuminenohjatuissatoimintahetkissä