Aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä. Tavoitteena oli kuvata, millaisista eheyttämisen lähestymistavoista aineenopettajilla on kokemuksia, miten koulun toimintakulttuuri voi tukea opetuksen eheyttämistä sekä millaisia etuja ja haasteita a...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Holmberg, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69749
_version_ 1826225693925572608
author Holmberg, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Holmberg, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Holmberg, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Holmberg, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä. Tavoitteena oli kuvata, millaisista eheyttämisen lähestymistavoista aineenopettajilla on kokemuksia, miten koulun toimintakulttuuri voi tukea opetuksen eheyttämistä sekä millaisia etuja ja haasteita aineenopettajat kokevat opetuksen eheyttämisellä olevan. Opetuksen eheyttämisestä määrätään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja koulujen toimintakulttuurin kehittämiseksi on tärkeää saada ajantasaista tutkittua tietoa opetussuunnitelman vaatimusten toteuttamisesta. Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, jonka metodologinen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineiston keräsin haastattelemalla seitsemää aineenopettajaa. Aineisto analysoitiin fenomenologista merkitysanalyysiä noudattaen. Tulosten mukaan aineenopettajilla oli monipuolisesti kokemuksia opetuksen eheyttämisen eri lähestymistavoista. Koulun toimintakulttuuri voi tukea opetuksen eheyttämistä tarjoamalla mahdollisuuden yhteissuunnitteluun. Yhtenä opetuksen eheyttämisen haasteena opettajat kokivat oppiainejakoisen järjestelmän. Opetuksen eheyttämisen etuna aineenopettajat näkivät positiivisten oppimiskokemuksien mahdollistamisen oppilaille. Johtopäätöksenä voin tulosten pohjalta todeta, että opetuksen eheyttäminen on hyvä huomioida jo koulun lukuvuosisuunnitelmaa tehtäessä. Silloin aineenopettajilla on enemmän mahdollisuuksia huomioida yhteiset oppimiskokonaisuudet omassa opetuksessaan.
first_indexed 2020-06-08T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holmberg, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-08T07:18:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-08T07:18:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69749", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheytt\u00e4misest\u00e4. Tavoitteena oli kuvata, millaisista eheytt\u00e4misen l\u00e4hestymistavoista aineenopettajilla on kokemuksia, miten koulun toimintakulttuuri voi tukea opetuksen eheytt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 millaisia etuja ja haasteita aineenopettajat kokevat opetuksen eheytt\u00e4misell\u00e4 olevan. Opetuksen eheytt\u00e4misest\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4t\u00e4\u00e4n perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja koulujen toimintakulttuurin kehitt\u00e4miseksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada ajantasaista tutkittua tietoa opetussuunnitelman vaatimusten toteuttamisesta.\nTutkimukseni oli laadullinen tutkimus, jonka metodologinen l\u00e4hestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineiston ker\u00e4sin haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 aineenopettajaa. Aineisto analysoitiin fenomenologista merkitysanalyysi\u00e4 noudattaen.\nTulosten mukaan aineenopettajilla oli monipuolisesti kokemuksia opetuksen eheytt\u00e4misen eri l\u00e4hestymistavoista. Koulun toimintakulttuuri voi tukea opetuksen eheytt\u00e4mist\u00e4 tarjoamalla mahdollisuuden yhteissuunnitteluun. Yhten\u00e4 opetuksen eheytt\u00e4misen haasteena opettajat kokivat oppiainejakoisen j\u00e4rjestelm\u00e4n. Opetuksen eheytt\u00e4misen etuna aineenopettajat n\u00e4kiv\u00e4t positiivisten oppimiskokemuksien mahdollistamisen oppilaille.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voin tulosten pohjalta todeta, ett\u00e4 opetuksen eheytt\u00e4minen on hyv\u00e4 huomioida jo koulun lukuvuosisuunnitelmaa teht\u00e4ess\u00e4. Silloin aineenopettajilla on enemm\u00e4n mahdollisuuksia huomioida yhteiset oppimiskokonaisuudet omassa opetuksessaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-08T07:18:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-08T07:18:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheytt\u00e4misest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006084007", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eheytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69749
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f8008377-7e56-465c-8b3e-7fd294a77006\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006084007.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holmberg, Veera Aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 eheyttäminen opetus aineenopettajat
title Aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä
title_full Aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä
title_fullStr Aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä Aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä
title_full_unstemmed Aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä Aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä
title_short Aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä
title_sort aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä
title_txtP Aineenopettajien kokemuksia opetuksen eheyttämisestä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 eheyttäminen opetus aineenopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aineenopettajat eheyttäminen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69749 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006084007
work_keys_str_mv AT holmbergveera aineenopettajienkokemuksiaopetukseneheyttämisestä