Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ohjaustyylin yhteyttä ensimmäisellä luokalla olevien oppilaiden fysiologiseen stressiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -hanketta vuosina 2017-2022. Tutkimukseen os...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Anttila, Tiina, Ettanen, Julia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69748
_version_ 1826225713415454720
author Anttila, Tiina Ettanen, Julia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Anttila, Tiina Ettanen, Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Anttila, Tiina Ettanen, Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Anttila, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ohjaustyylin yhteyttä ensimmäisellä luokalla olevien oppilaiden fysiologiseen stressiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -hanketta vuosina 2017-2022. Tutkimukseen osallistui 53 ensimmäisen luokan opettajaa ja 277 oppilasta. Stressiä mitattiin oppilaiden kortisoliarvojen avulla. Oppilailta kerättiin sylkinäytteitä kuusi kertaa koulupäivän aikana. Ohjaustyyliä arvioitiin Early Childhood Classroom Observation Measure (ECCOM) -havainnointimenetelmän avulla. Oppilaiden välisiä kortisoliarvojen muutoksia tutkittiin parittaisen t-testin avulla. Opettajan ohjaustyylin yhteyttä oppilaiden kortisoliarvoihin selvitettiin puolestaan korrelaatiokertoimien avulla. Tulokset osoittivat, että oppilaiden kortisoliarvoissa tapahtui muutosta aamupäivän ja iltapäivän mittauskertojen välillä. Oppilaiden kortisoliarvot olivat aamupäivällä korkeammat kuin koulupäivän päättyessä. Lisäksi tulokset osoittivat, että mitä vähemmän lapsilähtöistä ohjaustyyliä opettaja käytti, sitä korkeammat kortisoliarvot oppilailla oli iltapäivällä. Puolestaan, mitä enemmän opettajajohtoista ohjaustyyliä opettaja käytti, sitä korkeammat oppilaiden kortisoliarvot olivat iltapäivällä. Tämän tutkimuksen tulokset toivat uutta tietoa ohjaustyylin yhteydestä oppilaiden fysiologiseen stressiin. Opettajankoulutuksessa olisi tärkeää tuoda esille eri ohjaustyylejä sekä niiden merkitystä oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta. Opettajien tulisikin pystyä reflektoimaan omaa toimintaansa luokassa, jotta opetus- ja ohjauskäytänteet tukisivat oppilaiden hyvinvointia ja vähentäisi heidän stressiään kouluarjessa.
first_indexed 2020-06-08T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ettanen, Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-08T07:16:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-08T07:16:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69748", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ohjaustyylin yhteytt\u00e4 ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla olevien oppilaiden fysiologiseen stressiin. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -hanketta vuosina 2017-2022. Tutkimukseen osallistui 53 ensimm\u00e4isen luokan opettajaa ja 277 oppilasta. Stressi\u00e4 mitattiin oppilaiden kortisoliarvojen avulla. Oppilailta ker\u00e4ttiin sylkin\u00e4ytteit\u00e4 kuusi kertaa koulup\u00e4iv\u00e4n aikana. Ohjaustyyli\u00e4 arvioitiin Early Childhood Classroom Observation Measure (ECCOM) -havainnointimenetelm\u00e4n avulla. Oppilaiden v\u00e4lisi\u00e4 kortisoliarvojen muutoksia tutkittiin parittaisen t-testin avulla. Opettajan ohjaustyylin yhteytt\u00e4 oppilaiden kortisoliarvoihin selvitettiin puolestaan korrelaatiokertoimien avulla.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaiden kortisoliarvoissa tapahtui muutosta aamup\u00e4iv\u00e4n ja iltap\u00e4iv\u00e4n mittauskertojen v\u00e4lill\u00e4. Oppilaiden kortisoliarvot olivat aamup\u00e4iv\u00e4ll\u00e4 korkeammat kuin koulup\u00e4iv\u00e4n p\u00e4\u00e4ttyess\u00e4. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n lapsil\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ohjaustyyli\u00e4 opettaja k\u00e4ytti, sit\u00e4 korkeammat kortisoliarvot oppilailla oli iltap\u00e4iv\u00e4ll\u00e4. Puolestaan, mit\u00e4 enemm\u00e4n opettajajohtoista ohjaustyyli\u00e4 opettaja k\u00e4ytti, sit\u00e4 korkeammat oppilaiden kortisoliarvot olivat iltap\u00e4iv\u00e4ll\u00e4. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset toivat uutta tietoa ohjaustyylin yhteydest\u00e4 oppilaiden fysiologiseen stressiin. Opettajankoulutuksessa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tuoda esille eri ohjaustyylej\u00e4 sek\u00e4 niiden merkityst\u00e4 oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta. Opettajien tulisikin pysty\u00e4 reflektoimaan omaa toimintaansa luokassa, jotta opetus- ja ohjausk\u00e4yt\u00e4nteet tukisivat oppilaiden hyvinvointia ja v\u00e4hent\u00e4isi heid\u00e4n stressi\u00e4\u00e4n kouluarjessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-08T07:16:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-08T07:16:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaustyyli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kortisoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ensimm\u00e4isen luokan oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006084006", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69748
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eb1de6c4-b29d-4c0a-99e0-b5ab4550b968\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006084006.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Anttila, Tiina Ettanen, Julia Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin ohjaustyyli kortisoli ensimmäisen luokan oppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alkuopetus oppilaat stressi opettajat
title Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin
title_full Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin
title_fullStr Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin
title_full_unstemmed Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin
title_short Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin
title_sort opettajan ohjaustyylin yhteys 1 luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin
title_txtP Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin
topic ohjaustyyli kortisoli ensimmäisen luokan oppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alkuopetus oppilaat stressi opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus ensimmäisen luokan oppilas kortisoli ohjaustyyli opettajat oppilaat stressi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69748 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006084006
work_keys_str_mv AT anttilatiina opettajanohjaustyylinyhteys1luokanoppilaidenfysiologiseenstressiin