Yritysjärjestelmät SaaS-palveluna näkemyksiä liiketoimintakriittisistä tietojärjestelmistä pilvessä

Pilvipalvelut ovat yleistyneet tietojärjestelmien tuottamismuotona, näiden osuus on kasvanut voimakkaasti viimeisen vuosikymmenen aikana. Pilvipalvelut tarjoavat useita etuja asiakkaan näkökulmasta, kuten skaalautuvat resurssit, jatkuvat päivitykset ja joustavan lisensoinnin. Vaikka yritykset hyödyn...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kinnunen, Juha
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69742
Kuvaus
Yhteenveto:Pilvipalvelut ovat yleistyneet tietojärjestelmien tuottamismuotona, näiden osuus on kasvanut voimakkaasti viimeisen vuosikymmenen aikana. Pilvipalvelut tarjoavat useita etuja asiakkaan näkökulmasta, kuten skaalautuvat resurssit, jatkuvat päivitykset ja joustavan lisensoinnin. Vaikka yritykset hyödyntävät pilvipalveluita monessa toiminnassaan, ovat näiden ydinliiketoiminnan kriittisimmät järjestelmät vielä valtaosin perinteisiä on-premise järjestelmiä. Tämän tutkielman aiheena on yritysten kokemukset software-as-a-service mallin pilvipalveluista, sekä näkemykset liiketoimintakriittisten siirtämisestä pilveen. Tutkielma alustaa aihetta laajalla kirjallisuuskatsauksella, joka selvittää perinteisiä on-premise järjestelmiä, erilaisia pilvipalveluiden muotoja, sekä pilvipalveluun siirtymistä. Empiirinen osuus on toteutettu haastattelemalla kuuden yrityksen edustajaa. Kaikilla haastatelluilla oli pitkä kokemus yritysten liiketoimintakriittisten järjestelmien tarpeista, sekä kokemusta tuoreiden pilvipalveluiden käytöstä yritysten tukitoiminnoissa. Tutkielman tuloksissa esiintyi yritysten vaihtelevia tarpeita ja kokemuksia pilvipalveluista. Tulokset antoivat viitteitä siitä, että yritykset eivät ole vielä valmiita siirtämään ydinjärjestelmiään pilveen. Pilven kypsyysastetta ei nähty vielä riittävänä liiketoimintakriittisten sovellusten kannalta. Cloud services have become more common as a form of production of information systems, while their share has grown strongly over the past decade. Cloud services offer several benefits from the customers perspective, such as scalable resources, continuous updates, and flexible licensing. Although companies leverage cloud services in many of their operations, the most mission-critical systems in their core business are still typically on-premise systems. The topic of this thesis is in companies' experiences of software-as-a-service model cloud services, as well as views on moving business-critical systems to the cloud. The thesis introduces the topic with an extensive literature review that explores traditional on-premise systems, different forms of cloud services, and the transition to cloud services. The empirical part has been carried out by interviewing representatives of six companies. All interviewees had extensive experience with the needs of business-critical systems, as well as experience with the use of modern cloud services in corporate support functions. The results of the thesis reflected the varying needs and experiences of companies with cloud services. The results provided indications that companies are not yet ready to move their core systems to the cloud. The degree of cloud maturity was not yet seen as sufficient for business-critical applications.