Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?

Englannin kielen asema on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut huomattavasti, ja siitä on tullut kansainvälisen viestinnän kieli. Englantia puhutaan lähes kaikkialla maailmassa ja kielen käyttäjämäärä kasvaa koko ajan. Nykyään englantia puhutaan enemmän toisena tai vieraana kielenä kuin äidink...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hamm, Oona
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69735
_version_ 1826225737889218560
author Hamm, Oona
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hamm, Oona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hamm, Oona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hamm, Oona
datasource_str_mv jyx
description Englannin kielen asema on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut huomattavasti, ja siitä on tullut kansainvälisen viestinnän kieli. Englantia puhutaan lähes kaikkialla maailmassa ja kielen käyttäjämäärä kasvaa koko ajan. Nykyään englantia puhutaan enemmän toisena tai vieraana kielenä kuin äidinkielenä. Muutosten takia myös englannin kielen opetus on ollut murroksessa ja on herännyt keskustelua siitä, miten globalisoitunutta kieltä tulisi opettaa. Muutokset englannin asemassa sekä opetuksessa haastavat myös perinteiset ääntämisen mallit. On epäselvää mitä ääntämismalleja opetuksessa tulisi käyttää, kun englantia halutaan opettaa kansainvälisenä kielenä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa englannin kieltä opettavien opettajien mielipiteitä ja ajatuksia ääntämisen opetuksesta suhteessa englannin kielen asemaan kansainvälisenä kielenä. Tutkimus toteutettiin anonyymina nettikyselynä ja siihen vastasi 52 opettajaa. Kysymykset käsittelivät opettajien mielipiteitä ja kokemuksia ääntämisen opettamisesta yleisesti sekä englannin kielen kansainvälisyyden ja globalisaation näkökulmasta. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että englannin kielen kansainvälisyys ääntämisen opetuksessa on havaittavissa sekä opettajien opetustavoissa että oppimateriaaleissa. Opettajat pitävät ääntämisen opetusta tärkeänä, mutta arvostavat enemmän ymmärrettävyyttä ja rohkeutta puhua kuin täydellistä ääntämystä. Myös oppikirjoissa on enemmän kansainvälisiä ääntämismalleja. Tulokset kuitenkin osoittivat, että ääntämisen opetus nähdään edelleen pitkälti minimiparien ja yksittäisten äänteiden harjoitteluna ja opettajien mielestä ääntämisen opetuksessa tulisi keskittyä erityisesti suomen kielen ja englannin kielen fonologisiin eroihin.
first_indexed 2021-05-17T13:39:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hamm, Oona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-05T07:40:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-05T07:40:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69735", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englannin kielen asema on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut huomattavasti, ja siit\u00e4 on tullut kansainv\u00e4lisen viestinn\u00e4n kieli. Englantia puhutaan l\u00e4hes kaikkialla maailmassa ja kielen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvaa koko ajan. Nyky\u00e4\u00e4n englantia puhutaan enemm\u00e4n toisena tai vieraana kielen\u00e4 kuin \u00e4idinkielen\u00e4. Muutosten takia my\u00f6s englannin kielen opetus on ollut murroksessa ja on her\u00e4nnyt keskustelua siit\u00e4, miten globalisoitunutta kielt\u00e4 tulisi opettaa. Muutokset englannin\nasemassa sek\u00e4 opetuksessa haastavat my\u00f6s perinteiset \u00e4\u00e4nt\u00e4misen mallit. On ep\u00e4selv\u00e4\u00e4 mit\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mismalleja opetuksessa tulisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4, kun englantia halutaan opettaa kansainv\u00e4lisen\u00e4 kielen\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 Suomessa englannin kielt\u00e4 opettavien opettajien mielipiteit\u00e4 ja ajatuksia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksesta suhteessa englannin kielen asemaan kansainv\u00e4lisen\u00e4 kielen\u00e4. Tutkimus toteutettiin anonyymina nettikyselyn\u00e4 ja siihen vastasi 52 opettajaa. Kysymykset k\u00e4sitteliv\u00e4t opettajien mielipiteit\u00e4 ja kokemuksia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisesta yleisesti sek\u00e4 englannin kielen kansainv\u00e4lisyyden ja globalisaation n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nTutkimustuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 englannin kielen kansainv\u00e4lisyys \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa on havaittavissa sek\u00e4 opettajien opetustavoissa ett\u00e4 oppimateriaaleissa. Opettajat pit\u00e4v\u00e4t \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetusta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, mutta arvostavat enemm\u00e4n ymm\u00e4rrett\u00e4vyytt\u00e4 ja rohkeutta puhua kuin t\u00e4ydellist\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4myst\u00e4. My\u00f6s oppikirjoissa on enemm\u00e4n kansainv\u00e4lisi\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mismalleja. Tulokset kuitenkin osoittivat, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n edelleen pitk\u00e4lti minimiparien ja yksitt\u00e4isten \u00e4\u00e4nteiden harjoitteluna ja opettajien mielest\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa tulisi keskitty\u00e4 erityisesti suomen kielen ja englannin kielen fonologisiin eroihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-05T07:40:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-05T07:40:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as an International Language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EIL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006053992", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69735
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:16Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6b87089d-bf02-4068-989e-98448804c081\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006053992.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hamm, Oona Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English? pronunciation teaching English as an International Language EIL Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus ääntäminen kieltenopetus English language teaching and instruction pronunciation language teaching
title Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
title_full Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
title_fullStr Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English? Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
title_full_unstemmed Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English? Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
title_short Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
title_sort where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of english
title_txtP Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
topic pronunciation teaching English as an International Language EIL Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus ääntäminen kieltenopetus English language teaching and instruction pronunciation language teaching
topic_facet 301 EIL Englannin kieli English English as an International Language English language englannin kieli kieltenopetus language teaching opetus pronunciation pronunciation teaching teaching and instruction ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69735 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006053992
work_keys_str_mv AT hammoona wheredoespronunciationteachingstandintheglobalizationandinternationalizationofenglish