How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?

Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä aina toteudu formaalissa opetuksessa riittävällä tasolla. Videopelit ovat täll...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Autio, Petri, Takamaa, Jesse
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69732
_version_ 1826225749705621504
author Autio, Petri Takamaa, Jesse
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Autio, Petri Takamaa, Jesse Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Autio, Petri Takamaa, Jesse Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Autio, Petri
datasource_str_mv jyx
description Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä aina toteudu formaalissa opetuksessa riittävällä tasolla. Videopelit ovat tällaiselle kielenoppimiselle erittäin monipuolinen ja otollinen alusta, ja niiden suosio on ollut valtavassa nousussa jo pitkään. MMORPG:t (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) ovat suosittuja verkkopelejä, joissa tuhannet pelaajat voivat vuorovaikuttaa keskenään eri tavoilla ja täten potentiaalisesti oppia englantia hyvinkin tehokkaasti. Tämä tutkimus pyrki selvittämään, millaisiin kielenkäyttötilanteisiin suomalaiset opiskelijat ajautuvat MMORPG:itä pelatessaan. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nämä kielenkäyttötilanteet johtavat kielenoppimiseen ja millaisena alustana suomalaiset opiskelijat itse näkevät MMORPG:t englannin oppimiselle. Aineisto kerättiin päiväkirjan muodossa, koska päiväkirja aineistonkeruumenetelmänä mahdollisti tähän tarkoitukseen riittävän laajan ja yksityiskohtaisen datan koonnin. Tutkimuksen viisi osallistujaa suorittivat seitsemän vähintään tunnin mittaista pelikertaa, sekä vastasivat muutamiin avoimiin kysymyksiin MMORPG:ien ja kielenoppimisen välisestä suhteesta omien kokemustensa pohjalta. Tutkimustulokset analysoitiin kvalitatiivisia metodeja hyödyntäen. Tutkimushenkilöt kokivat, että MMORPG:t edesauttavat kielenoppimista etenkin motivaation ja toiston kautta. He olivat yhtä mieltä siitä, että MMORPG:t ovat muutamasta vähäisestä heikkoudestaan huolimatta englannin oppimiseen soveltuvia alustoja. Kaiken kaikkiaan tuloksista kävi ilmi, että MMORPG:t ovat potentiaalisesti hyvinkin rikas kielenoppimisen resurssi, joiden koko potentiaalia ei ole vielä täysin kyetty valjastamaan.
first_indexed 2020-06-05T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Autio, Petri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Takamaa, Jesse", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-05T07:25:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-05T07:25:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69732", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entist\u00e4kin t\u00e4rke\u00e4mpi tapa hankkia ja pit\u00e4\u00e4 yll\u00e4 kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mik\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 aina toteudu formaalissa opetuksessa riitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tasolla. Videopelit ovat t\u00e4llaiselle kielenoppimiselle eritt\u00e4in monipuolinen ja otollinen alusta, ja niiden suosio on ollut valtavassa nousussa jo pitk\u00e4\u00e4n. MMORPG:t (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) ovat suosittuja verkkopelej\u00e4, joissa tuhannet pelaajat voivat vuorovaikuttaa kesken\u00e4\u00e4n eri tavoilla ja t\u00e4ten potentiaalisesti oppia englantia hyvinkin tehokkaasti.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisiin kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteisiin suomalaiset opiskelijat ajautuvat MMORPG:it\u00e4 pelatessaan. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka n\u00e4m\u00e4 kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteet johtavat kielenoppimiseen ja millaisena alustana suomalaiset opiskelijat itse n\u00e4kev\u00e4t MMORPG:t englannin oppimiselle. \n\nAineisto ker\u00e4ttiin p\u00e4iv\u00e4kirjan muodossa, koska p\u00e4iv\u00e4kirja aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 mahdollisti t\u00e4h\u00e4n tarkoitukseen riitt\u00e4v\u00e4n laajan ja yksityiskohtaisen datan koonnin. Tutkimuksen viisi osallistujaa suorittivat seitsem\u00e4n v\u00e4hint\u00e4\u00e4n tunnin mittaista pelikertaa, sek\u00e4 vastasivat muutamiin avoimiin kysymyksiin MMORPG:ien ja kielenoppimisen v\u00e4lisest\u00e4 suhteesta omien kokemustensa pohjalta. \n\nTutkimustulokset analysoitiin kvalitatiivisia metodeja hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimushenkil\u00f6t kokivat, ett\u00e4 MMORPG:t edesauttavat kielenoppimista etenkin motivaation ja toiston kautta. He olivat yht\u00e4 mielt\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 MMORPG:t ovat muutamasta v\u00e4h\u00e4isest\u00e4 heikkoudestaan huolimatta englannin oppimiseen soveltuvia alustoja. Kaiken kaikkiaan tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 MMORPG:t ovat potentiaalisesti hyvinkin rikas kielenoppimisen resurssi, joiden koko potentiaalia ei ole viel\u00e4 t\u00e4ysin kyetty valjastamaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-05T07:25:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-05T07:25:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "114", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language proficiency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language input", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MMORPG", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language acquisition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006053989", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informal learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "playing (games and sports)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "plays and games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69732
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/355e1864-3543-4b50-af98-126846bef62c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006053989.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Autio, Petri Takamaa, Jesse How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students? language proficiency language input MMORPG second language acquisition Englannin kieli English 301 informaali oppiminen oppiminen kielen oppiminen englannin kieli digitaaliset pelit pelaaminen videopelit kieli ja kielet leikit pelit vuorovaikutus informal learning learning language learning English language digital games playing (games and sports) video games languages plays and games games interaction
title How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
title_full How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
title_fullStr How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students? How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
title_full_unstemmed How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students? How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
title_short How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
title_sort how do mmorpgs facilitate language learning for finnish efl students
title_txtP How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
topic language proficiency language input MMORPG second language acquisition Englannin kieli English 301 informaali oppiminen oppiminen kielen oppiminen englannin kieli digitaaliset pelit pelaaminen videopelit kieli ja kielet leikit pelit vuorovaikutus informal learning learning language learning English language digital games playing (games and sports) video games languages plays and games games interaction
topic_facet 301 Englannin kieli English English language MMORPG digitaaliset pelit digital games englannin kieli games informaali oppiminen informal learning interaction kielen oppiminen kieli ja kielet language input language learning language proficiency languages learning leikit oppiminen pelaaminen pelit playing (games and sports) plays and games second language acquisition video games videopelit vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69732 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006053989
work_keys_str_mv AT autiopetri howdommorpgsfacilitatelanguagelearningforfinnisheflstudents