Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit

Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tutkimuksissa havaittuja musiikillisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Tutkimuksen aineisto tukee optimaalisen differentiaation vaikutusta kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Optimaalinen differentiaati...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Järventausta, Terho
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69718
_version_ 1826225803369644032
author Järventausta, Terho
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Järventausta, Terho Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Järventausta, Terho Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Järventausta, Terho
datasource_str_mv jyx
description Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tutkimuksissa havaittuja musiikillisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Tutkimuksen aineisto tukee optimaalisen differentiaation vaikutusta kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Optimaalinen differentiaatio on sopivassa suhteessa eroamista vertaisista. Sen vaikutusta musiikin kaupalliseen menestykseen pyritään tutkimuksessa selittämään neurotieteen ja psykologian tutkimuksien avulla. Aineistonhankinta pohjautui tutkimusmenetelmän mukaiseen integroivaan otteeseen, mutta siinä hyödynnettiin myös systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineistonhankintamenetelmiä käyttäen ennalta valittuja metodologisia ja käytännöllisiä seuloja. Tutkimusaineiston synteesin pohjalta muodostettiin palkitsevan eroavuuden malli, jolla pyritään selittämään musiikinkuuntelijoiden kulutuskäyttäytymistä. Mallin pohjana toimii havainto siitä, että parhaiten menestyneet kappaleet ovat ajassaan epätyypillisempiä ja yllättävämpiä musiikillisilta elementeiltään, kuin heikommin menestyneet kappaleet. Toinen mallin pohjana toimiva havainto on se, että musiikin kaupallinen menestys on yhteydessä aivojen palkitsemisjärjestelmään. Erityisesti tuttu musiikki aktivoi näitä aivoalueita, joten menestyäkseen uuden kappaleen tulee olla helposti muistettava. Näiden kahden havainnon välisenä siltana toimii sisäisen motivaation, positiivisten ennustevirheiden sekä uutuuden ja yllättävyyden merkitys uusien ärsykkeiden muistamisessa.
first_indexed 2020-06-04T20:00:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltola, Henna-Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rventausta, Terho", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-04T11:43:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-04T11:43:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69718", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tutkimuksissa havaittuja musiikillisia tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Tutkimuksen aineisto tukee optimaalisen differentiaation vaikutusta kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Optimaalinen differentiaatio on sopivassa suhteessa eroamista vertaisista. Sen vaikutusta musiikin kaupalliseen menestykseen pyrit\u00e4\u00e4n tutkimuksessa selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n neurotieteen ja psykologian tutkimuksien avulla. Aineistonhankinta pohjautui tutkimusmenetelm\u00e4n mukaiseen integroivaan otteeseen, mutta siin\u00e4 hy\u00f6dynnettiin my\u00f6s systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineistonhankintamenetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en ennalta valittuja metodologisia ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 seuloja.\nTutkimusaineiston synteesin pohjalta muodostettiin palkitsevan eroavuuden malli, jolla pyrit\u00e4\u00e4n selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n musiikinkuuntelijoiden kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Mallin pohjana toimii havainto siit\u00e4, ett\u00e4 parhaiten menestyneet kappaleet ovat ajassaan ep\u00e4tyypillisempi\u00e4 ja yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 musiikillisilta elementeilt\u00e4\u00e4n, kuin heikommin menestyneet kappaleet. Toinen mallin pohjana toimiva havainto on se, ett\u00e4 musiikin kaupallinen menestys on yhteydess\u00e4 aivojen palkitsemisj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. Erityisesti tuttu musiikki aktivoi n\u00e4it\u00e4 aivoalueita, joten menesty\u00e4kseen uuden kappaleen tulee olla helposti muistettava. N\u00e4iden kahden havainnon v\u00e4lisen\u00e4 siltana toimii sis\u00e4isen motivaation, positiivisten ennustevirheiden sek\u00e4 uutuuden ja yll\u00e4tt\u00e4vyyden merkitys uusien \u00e4rsykkeiden muistamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-04T11:43:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-04T11:43:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "optimaalinen differentiaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaupallinen menestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aivojen palkitsemisj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palkitsevan eroavuuden malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekij\u00e4t ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006043974", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aivot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "populaarimusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "menestyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69718
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:15Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/071d47e6-5ce6-4791-977a-5d8d877c1704\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006043974.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Järventausta, Terho Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit optimaalinen differentiaatio kaupallinen menestys aivojen palkitsemisjärjestelmä palkitsevan eroavuuden malli Musiikkitiede Musicology 3051 musiikki aivot populaarimusiikki menestyminen
title Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit
title_full Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit
title_fullStr Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit
title_full_unstemmed Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit
title_short Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit
title_sort kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit
title_txtP Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit
topic optimaalinen differentiaatio kaupallinen menestys aivojen palkitsemisjärjestelmä palkitsevan eroavuuden malli Musiikkitiede Musicology 3051 musiikki aivot populaarimusiikki menestyminen
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede aivojen palkitsemisjärjestelmä aivot kaupallinen menestys menestyminen musiikki optimaalinen differentiaatio palkitsevan eroavuuden malli populaarimusiikki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69718 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006043974
work_keys_str_mv AT järventaustaterho kappaleidenkaupalliseenmenestykseenvaikuttavatmusiikillisettekijätjaniidentaus