Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit

Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tutkimuksissa havaittuja musiikillisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Tutkimuksen aineisto tukee optimaalisen differentiaation vaikutusta kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Optimaalinen differentiaati...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Järventausta, Terho
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69718
Description
Summary:Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tutkimuksissa havaittuja musiikillisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Tutkimuksen aineisto tukee optimaalisen differentiaation vaikutusta kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Optimaalinen differentiaatio on sopivassa suhteessa eroamista vertaisista. Sen vaikutusta musiikin kaupalliseen menestykseen pyritään tutkimuksessa selittämään neurotieteen ja psykologian tutkimuksien avulla. Aineistonhankinta pohjautui tutkimusmenetelmän mukaiseen integroivaan otteeseen, mutta siinä hyödynnettiin myös systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineistonhankintamenetelmiä käyttäen ennalta valittuja metodologisia ja käytännöllisiä seuloja. Tutkimusaineiston synteesin pohjalta muodostettiin palkitsevan eroavuuden malli, jolla pyritään selittämään musiikinkuuntelijoiden kulutuskäyttäytymistä. Mallin pohjana toimii havainto siitä, että parhaiten menestyneet kappaleet ovat ajassaan epätyypillisempiä ja yllättävämpiä musiikillisilta elementeiltään, kuin heikommin menestyneet kappaleet. Toinen mallin pohjana toimiva havainto on se, että musiikin kaupallinen menestys on yhteydessä aivojen palkitsemisjärjestelmään. Erityisesti tuttu musiikki aktivoi näitä aivoalueita, joten menestyäkseen uuden kappaleen tulee olla helposti muistettava. Näiden kahden havainnon välisenä siltana toimii sisäisen motivaation, positiivisten ennustevirheiden sekä uutuuden ja yllättävyyden merkitys uusien ärsykkeiden muistamisessa.