"Taiteilijat, jotka eivät osaa tehdä näköispatsasta, kannattavat tietenkin abstraktia" Matti Nykäsen muistomerkistä vuonna 2019 käyty keskustelu Keskisuomalainen-lehdessä

Mäkihyppääjä Matti Nykäsen kuoltua helmikuussa 2019 alkoi vilkas keskustelu siitä, tulisiko hänelle pystyttää muistomerkki Jyväskylään, ja millainen tämän teoksen tulisi olla. Kandidaatintutkielmassani perehdyn siihen, millaisia näkemyksiä keskisuomalaisilla, ennen kaikkea jyväskyläläisillä, vuonna...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niemi, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69716
Description
Summary:Mäkihyppääjä Matti Nykäsen kuoltua helmikuussa 2019 alkoi vilkas keskustelu siitä, tulisiko hänelle pystyttää muistomerkki Jyväskylään, ja millainen tämän teoksen tulisi olla. Kandidaatintutkielmassani perehdyn siihen, millaisia näkemyksiä keskisuomalaisilla, ennen kaikkea jyväskyläläisillä, vuonna 2019 oli “Matti-ilmiöstä” ja siitä, mikä olisi oikea tapa tallettaa se tuleville sukupolville. Aineistoni koostui Keskisuomalainen-lehden mielipidekirjoituksista, joissa otettiin vuoden aikana useasti kantaa aiheeseen. Enemmistö kommentoineista lukijoista kannatti perinteistä näköisveistosta, mutta myös abstraktit ehdotukset saivat puoltajansa. Yksi keskeisimmistä kysymyksistä keskustelussa oli teoksen tuleva sijainti: paikan haluttiin olevan Nykäselle merkityksellinen mutta myös hyvin ihmisten saavutettavissa. Nykäsen muistomerkistä käyty keskustelu noudatti monista aiemmista muistomerkkikeskusteluista tuttua kaavaa, joissa taiteilijat ehdottavat abstraktimpia vaihtoehtoja kun taas ”tavallinen kansa” toivoo näköisveistosta, joka koetaan arvokkaaksi tavaksi ikuistaa henkilö. Keskiössä ovat kysymykset siitä, kuka ansaitsee tulla muistetuksi ja ketä varten muistomerkki lopulta pystytetään. Urheilijat eroavat monista muista merkkihenkilöistä siinä, että usein heitä muistetaan veistoksella jo heidän eläessään. Matti Nykänen puolestaan nousee keskusteluissa omaksi luvukseen siinä mielessä, että riippumatta hänen elämänsä ristiriitoja herättäneistä tapahtumista hänet halutaan muistaa ennen kaikkea ”maailman parhaana mäkihyppääjänä”.