Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on varhennetusta kieltenopetuksesta. Tämän pääkysymyksen avulla pyrin löytämään vastauksen toiseen kysymykseen, joka on: Mitä havaintoja opettajat ovat tehneet oppilaiden suullisen vieraan kielen taidon kehittymisest...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heilimo, Tomi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69704
_version_ 1828193071687270400
author Heilimo, Tomi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heilimo, Tomi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heilimo, Tomi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heilimo, Tomi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on varhennetusta kieltenopetuksesta. Tämän pääkysymyksen avulla pyrin löytämään vastauksen toiseen kysymykseen, joka on: Mitä havaintoja opettajat ovat tehneet oppilaiden suullisen vieraan kielen taidon kehittymisestä? Vuoden 1.1.2020 kielenopetuksen varhentaminen käynnistyi jokaisessa suomalaisessa alakoulussa. Tutkimuksessani mainitsen viime vuosien aikana tapahtuneesta kehityksestä, joka on johtanut tähän muutokseen. Syvennyn tutkimuksessani myös kielentutkimuksen teorioihin ja käsitteisiin. Avaan myös nykyaikana kielentutkimuksessa tärkeäksi pidettyjen käsitteiden output ja input merkitystä ja haen sen yhteyttä varhennettuun kielenopetukseen. Pro graduni on fenomenologinen tutkimus, jonka aineiston keräsin viideltä luokanopettajalta haastattelemalla. Aineisto on kerätty vuoden 2020 maaliskuussa. Pyrkimyksenä on ollut tulkita aineistosta löytämiäni merkityskokonaisuuksia. Tutkimustulokset osoittavat, että varhennettua kieltenopetusta pidetään erittäin hyvänä asiana. Opettajat ovat osanneet käyttää opetuksessaan toiminnallisuutta, joka on todettu tehokkaaksi opetuskeinoksi. Luonnollisten oppimistilanteiden luominen innostaa oppilasta oppimaan uutta kieltä. Kielen oppiminen on tehokasta, kun se alkaa nuorella iällä.
first_indexed 2020-06-04T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Heilimo, Tomi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-04T10:48:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-04T10:48:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69704", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 millaisia kokemuksia luokanopettajilla on varhennetusta kieltenopetuksesta. T\u00e4m\u00e4n p\u00e4\u00e4kysymyksen avulla pyrin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastauksen toiseen kysymykseen, joka on: Mit\u00e4 havaintoja opettajat ovat tehneet oppilaiden suullisen vieraan kielen taidon kehittymisest\u00e4?\nVuoden 1.1.2020 kielenopetuksen varhentaminen k\u00e4ynnistyi jokaisessa suomalaisessa alakoulussa. Tutkimuksessani mainitsen viime vuosien aikana tapahtuneesta kehityksest\u00e4, joka on johtanut t\u00e4h\u00e4n muutokseen. Syvennyn tutkimuksessani my\u00f6s kielentutkimuksen teorioihin ja k\u00e4sitteisiin. Avaan my\u00f6s nykyaikana kielentutkimuksessa t\u00e4rke\u00e4ksi pidettyjen k\u00e4sitteiden output ja input merkityst\u00e4 ja haen sen yhteytt\u00e4 varhennettuun kielenopetukseen.\nPro graduni on fenomenologinen tutkimus, jonka aineiston ker\u00e4sin viidelt\u00e4 luokanopettajalta haastattelemalla. Aineisto on ker\u00e4tty vuoden 2020 maaliskuussa. Pyrkimyksen\u00e4 on ollut tulkita aineistosta l\u00f6yt\u00e4mi\u00e4ni merkityskokonaisuuksia.\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 varhennettua kieltenopetusta pidet\u00e4\u00e4n eritt\u00e4in hyv\u00e4n\u00e4 asiana. Opettajat ovat osanneet k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 opetuksessaan toiminnallisuutta, joka on todettu tehokkaaksi opetuskeinoksi. Luonnollisten oppimistilanteiden luominen innostaa oppilasta oppimaan uutta kielt\u00e4. Kielen oppiminen on tehokasta, kun se alkaa nuorella i\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-04T10:48:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-04T10:48:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhennettu kieltenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006043960", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69704
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:57Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0b833d29-f84c-49f9-8516-2eb2e9b67bd2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006043960.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heilimo, Tomi Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina varhennettu kieltenopetus toisen kielen oppiminen toiminnallisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat opetus kieli ja kielet kieltenopetus oppiminen kielen oppiminen kielitaito kielen omaksuminen vuorovaikutus
title Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina
title_full Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina
title_fullStr Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina
title_full_unstemmed Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina
title_short Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina
title_sort luokanopettajat varhennetun kielen opettajina
title_txtP Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina
topic varhennettu kieltenopetus toisen kielen oppiminen toiminnallisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat opetus kieli ja kielet kieltenopetus oppiminen kielen oppiminen kielitaito kielen omaksuminen vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kielen omaksuminen kielen oppiminen kieli ja kielet kielitaito kieltenopetus luokanopettajat opetus oppiminen toiminnallisuus toisen kielen oppiminen varhennettu kieltenopetus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69704 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006043960
work_keys_str_mv AT heilimotomi luokanopettajatvarhennetunkielenopettajina