Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta

Tässä tutkielmassa tarkastellaan psykososiaalisen työympäristön yhteyttä varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkielmamme keskittyy varhaiskasvatuksen työoloihin ja laatuun. Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineistonker...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mustalahti, Laura, Moisio, Hennariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69703
_version_ 1826225694958419968
author Mustalahti, Laura Moisio, Hennariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mustalahti, Laura Moisio, Hennariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mustalahti, Laura Moisio, Hennariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mustalahti, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan psykososiaalisen työympäristön yhteyttä varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkielmamme keskittyy varhaiskasvatuksen työoloihin ja laatuun. Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysiin keinoin. Tutkimukseen osallistui yhdeksän varhaiskasvatuksen opettajaa kolmesta eri kunnasta. Tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen opettajien korostavan vuorovaikutuksen, riittävien henkilöstöresurssien sekä lapsilähtöisyyden merkitystä varhaiskasvatuksen laatuun. Laatua heikentävänä ja kuormittavuutta aiheuttavana pidettiin henkilöstön riittämättömyyttä, työn organisoinnin haasteita sekä heikkoja vuorovaikutus- ja työyhteisötaitoja. Tuloksissa korostui työn kuormittavuus. Tutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat tunnistivat varhaiskasvatuksen laatutekijät ja haluavat toimia niiden mukaisesti, mutta työolojen haasteellisuuden vuoksi se ei ole aina mahdollista. Laatutekijöiden toteuttamisen edellytyksenä voidaan olettaa olevan toimiva psykososiaalinen työympäristö. Tämä taas vaatii alalle riittäviä resursseja ja alan kokonaisvaltaista arvostusta yhteiskunnassa.
first_indexed 2020-06-04T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e9von, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jokinen, Kimmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mustalahti, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Moisio, Hennariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-04T10:45:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-04T10:45:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69703", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan psykososiaalisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n yhteytt\u00e4 varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielmamme keskittyy varhaiskasvatuksen ty\u00f6oloihin ja laatuun.\nTutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologista l\u00e4hestymistapaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiin keinoin. Tutkimukseen osallistui yhdeks\u00e4n varhaiskasvatuksen opettajaa kolmesta eri kunnasta.\nTulokset osoittivat varhaiskasvatuksen opettajien korostavan vuorovaikutuksen, riitt\u00e4vien henkil\u00f6st\u00f6resurssien sek\u00e4 lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden merkityst\u00e4 varhaiskasvatuksen laatuun. Laatua heikent\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja kuormittavuutta aiheuttavana pidettiin henkil\u00f6st\u00f6n riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myytt\u00e4, ty\u00f6n organisoinnin haasteita sek\u00e4 heikkoja vuorovaikutus- ja ty\u00f6yhteis\u00f6taitoja. Tuloksissa korostui ty\u00f6n kuormittavuus.\nTutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat tunnistivat varhaiskasvatuksen laatutekij\u00e4t ja haluavat toimia niiden mukaisesti, mutta ty\u00f6olojen haasteellisuuden vuoksi se ei ole aina mahdollista. Laatutekij\u00f6iden toteuttamisen edellytyksen\u00e4 voidaan olettaa olevan toimiva psykososiaalinen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6. T\u00e4m\u00e4 taas vaatii alalle riitt\u00e4vi\u00e4 resursseja ja alan kokonaisvaltaista arvostusta yhteiskunnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-04T10:45:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-04T10:45:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykososiaalinen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psykososiaalisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006043959", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6olot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69703
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/162542c2-c469-465a-9f74-9cf2c44ea225\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006043959.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mustalahti, Laura Moisio, Hennariina Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta psykososiaalinen työympäristö Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 työolot päiväkodit varhaiskasvatus työyhteisöt lastentarhanopettajat työympäristö organisointi laatu
title Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_full Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_fullStr Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_full_unstemmed Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_short Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_sort psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_txtP Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
topic psykososiaalinen työympäristö Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 työolot päiväkodit varhaiskasvatus työyhteisöt lastentarhanopettajat työympäristö organisointi laatu
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus laatu lastentarhanopettajat organisointi psykososiaalinen työympäristö päiväkodit työolot työyhteisöt työympäristö varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69703 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006043959
work_keys_str_mv AT mustalahtilaura psykososiaalisentyöympäristönyhteysvarhaiskasvatuksenlaatuunvarhaiskasvatuksenop