Summary: | Tässä tutkielmassa tarkastellaan psykososiaalisen työympäristön yhteyttä varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkielmamme keskittyy varhaiskasvatuksen työoloihin ja laatuun.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysiin keinoin. Tutkimukseen osallistui yhdeksän varhaiskasvatuksen opettajaa kolmesta eri kunnasta.
Tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen opettajien korostavan vuorovaikutuksen, riittävien henkilöstöresurssien sekä lapsilähtöisyyden merkitystä varhaiskasvatuksen laatuun. Laatua heikentävänä ja kuormittavuutta aiheuttavana pidettiin henkilöstön riittämättömyyttä, työn organisoinnin haasteita sekä heikkoja vuorovaikutus- ja työyhteisötaitoja. Tuloksissa korostui työn kuormittavuus.
Tutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat tunnistivat varhaiskasvatuksen laatutekijät ja haluavat toimia niiden mukaisesti, mutta työolojen haasteellisuuden vuoksi se ei ole aina mahdollista. Laatutekijöiden toteuttamisen edellytyksenä voidaan olettaa olevan toimiva psykososiaalinen työympäristö. Tämä taas vaatii alalle riittäviä resursseja ja alan kokonaisvaltaista arvostusta yhteiskunnassa.
|