The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education children’s perspective

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöä kieltenopetuksessa ollaan tutkittu paljon. Tutkimus on tähän asti keskittynyt peruskouluikäisiin ja vanhempiin lapsiin sekä aikuisten näkemyksiin laitteista. Varhaiskasvatusikäisten lasten näkemyksiä sen sijaan ei olla juuri tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Höylä, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69696
_version_ 1826225723975663616
author Höylä, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Höylä, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Höylä, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Höylä, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tieto- ja viestintätekniikan käyttöä kieltenopetuksessa ollaan tutkittu paljon. Tutkimus on tähän asti keskittynyt peruskouluikäisiin ja vanhempiin lapsiin sekä aikuisten näkemyksiin laitteista. Varhaiskasvatusikäisten lasten näkemyksiä sen sijaan ei olla juuri tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää lasten näkemyksiä tieto- ja viestintätekniikasta kieltenopetuksessa. Tähän tapaustutkimukseen osallistui 14, iältään 5–6-vuotiasta lasta uusimaalaisesta päiväkodista, joka toteuttaa englannin opetusta varhaisen osittaisen kielikylvyn muodossa. Tutkimusaineisto koostuu lasten haastatteluista, piirustuksista, videomateriaalista sekä toissijaisena aineistona lapsiryhmien kasvattajien haastatteluista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lasten näkemykset tieto- ja viestintätekniikasta liittyivät heidän aiempiin kokemuksiinsa laitteiden käytöstä, laitteiden omistajuudesta sekä mahdollisuuksista käyttää laitteita. Kieltenoppimisessa hyödynnettiin laitteiden lisäksi muita menetelmiä ja kieltenoppimisen paikkoja. Laitteiden avulla opittiin sanastoa ja tuettiin kieltenoppimisen motivaatiota. Lapsilla oli pääosin positiivisia näkemyksiä tieto- ja viestintätekniikasta. Tabletit olivat ylivoimaisesti suosituimmat laitteet. Lasten mielipiteet linkittyivät laitteiden omistajuuteen tai mahdollisuuksiin käyttää laitteita itsenäisesti. Lasten näkemykset laitteiden hyödystä kieltenoppimisessa olivat vaihtelevia ja voidaankin todeta, että laitteiden käytön päätarkoitus oli pelaaminen ja hauskanpito kieltenoppimisen sijaan.
first_indexed 2024-09-11T08:51:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-04T07:28:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-04T07:28:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69696", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tieto- ja viestint\u00e4tekniikan k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kieltenopetuksessa ollaan tutkittu paljon. Tutkimus on t\u00e4h\u00e4n asti keskittynyt peruskouluik\u00e4isiin ja vanhempiin lapsiin sek\u00e4 aikuisten n\u00e4kemyksiin laitteista. Varhaiskasvatusik\u00e4isten lasten n\u00e4kemyksi\u00e4 sen sijaan ei olla juuri tutkittu. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena onkin selvitt\u00e4\u00e4 lasten n\u00e4kemyksi\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4tekniikasta kieltenopetuksessa. T\u00e4h\u00e4n tapaustutkimukseen osallistui 14, i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 5\u20136-vuotiasta lasta uusimaalaisesta p\u00e4iv\u00e4kodista, joka toteuttaa englannin opetusta varhaisen osittaisen kielikylvyn muodossa. Tutkimusaineisto koostuu lasten haastatteluista, piirustuksista, videomateriaalista sek\u00e4 toissijaisena aineistona lapsiryhmien kasvattajien haastatteluista. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 lasten n\u00e4kemykset tieto- ja viestint\u00e4tekniikasta liittyiv\u00e4t heid\u00e4n aiempiin kokemuksiinsa laitteiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, laitteiden omistajuudesta sek\u00e4 mahdollisuuksista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 laitteita. Kieltenoppimisessa hy\u00f6dynnettiin laitteiden lis\u00e4ksi muita menetelmi\u00e4 ja kieltenoppimisen paikkoja. Laitteiden avulla opittiin sanastoa ja tuettiin kieltenoppimisen motivaatiota. Lapsilla oli p\u00e4\u00e4osin positiivisia n\u00e4kemyksi\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4tekniikasta. Tabletit olivat ylivoimaisesti suosituimmat laitteet. Lasten mielipiteet linkittyiv\u00e4t laitteiden omistajuuteen tai mahdollisuuksiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 laitteita itsen\u00e4isesti. Lasten n\u00e4kemykset laitteiden hy\u00f6dyst\u00e4 kieltenoppimisessa olivat vaihtelevia ja voidaankin todeta, ett\u00e4 laitteiden k\u00e4yt\u00f6n p\u00e4\u00e4tarkoitus oli pelaaminen ja hauskanpito kieltenoppimisen sijaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-04T07:28:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-04T07:28:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education : children\u2019s perspective", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006043952", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "information and communications technology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "early childhood education and care", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "case study", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching technology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69696
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f6ce6e95-8d3e-470e-bed0-2dd20ea6f97d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006043952.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Höylä, Laura The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education : children’s perspective Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tieto- ja viestintätekniikka varhaiskasvatus kielen oppiminen tapaustutkimus opetusteknologia information and communications technology early childhood education and care language learning case study teaching technology
title The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education : children’s perspective
title_full The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education : children’s perspective
title_fullStr The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education : children’s perspective The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education : children’s perspective
title_full_unstemmed The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education : children’s perspective The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education : children’s perspective
title_short The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education
title_sort use of ict devices in foreign language learning in early childhood education children s perspective
title_sub children’s perspective
title_txtP The use of ICT devices in foreign language learning in early childhood education : children’s perspective
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tieto- ja viestintätekniikka varhaiskasvatus kielen oppiminen tapaustutkimus opetusteknologia information and communications technology early childhood education and care language learning case study teaching technology
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus case study early childhood education and care information and communications technology kielen oppiminen language learning opetusteknologia tapaustutkimus teaching technology tieto- ja viestintätekniikka varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69696 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006043952
work_keys_str_mv AT höylälaura theuseofictdevicesinforeignlanguagelearninginearlychildhoodeducationchildrensperspect AT höylälaura useofictdevicesinforeignlanguagelearninginearlychildhoodeducationchildrensperspective