Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot

Tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksen oppilaiden raportoimia tunteita ja vanhempien arvioimia lastensa temperamenttipiirteitä. Tavoitteena oli selvittää esiopetuksen oppilaiden temperamenttipiirteiden ja heidän raportoimien tunteiden välistä yhteyttä sekä niiden sukupuolieroja. Tutkimusaineistona...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puikkonen, Janika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69690
_version_ 1826225804807241728
author Puikkonen, Janika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puikkonen, Janika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puikkonen, Janika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puikkonen, Janika
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksen oppilaiden raportoimia tunteita ja vanhempien arvioimia lastensa temperamenttipiirteitä. Tavoitteena oli selvittää esiopetuksen oppilaiden temperamenttipiirteiden ja heidän raportoimien tunteiden välistä yhteyttä sekä niiden sukupuolieroja. Tutkimusaineistona käytettiin Suomen Akatemian rahoittaman tutkimusprojektin Päivittäisyys, transitiossa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) aineistoa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 211 esiopetuksen oppilasta ja 160 vanhempaa. Vanhemmat arvioivat lapsensa temperamenttia Early Childhood Version of the Survey of Children´s Individual Differences (SIDCA) -mittarilla. Temperamenttia tarkasteltiin seitsemän piirteen osalta, jotka olivat positiivinen emotionaalisuus, sosiaalisuus, negatiivinen emotionaalisuus, aktiivisuus, häirittävyys ja estyneisyys. Esiopetuksen oppilaiden iloisuuden, kiukkuisuuden ja surullisuuden tunteita tarkasteltiin mobiilipäiväkirjan avulla, jota lapset täyttivät viikon ajan esiopetuksessa. Tutkimus toteutettiin määrällisin menetelmin ja analyysimenetelmänä käytettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiota, riippuvien otosten t-testiä sekä Mann-Whitneyn U-testiä. Tulokset osoittivat, että iloisuuden tunne ei ollut yhteydessä temperamenttipiirteisiin, mutta kiukkuisuuden ja surullisuuden tunteet olivat. Sukupuolen yhteyttä temperamenttipiirteisiin tutkittaessa huomattiin, että aktiivisuus ja häirittävyyspirteitä ilmeni enemmän pojilla kuin tytöillä. Esiopetuksen oppilaiden raportoimien tunteiden sukupuolieroja tarkasteltaessa tulokset osoittivat, ettei niiden välillä ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vanhempien arvioimat temperamenttipiirteet ja lasten sukupuoli voivat osaltaan vaikuttaa lasten kokemiin tunteisiin.
first_indexed 2020-06-04T20:00:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4ms\u00e4, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puikkonen, Janika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-04T07:11:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-04T07:11:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69690", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksen oppilaiden raportoimia tunteita ja vanhempien arvioimia lastensa temperamenttipiirteit\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 esiopetuksen oppilaiden temperamenttipiirteiden ja heid\u00e4n raportoimien tunteiden v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 sek\u00e4 niiden sukupuolieroja. Tutkimusaineistona k\u00e4ytettiin Suomen Akatemian rahoittaman tutkimusprojektin P\u00e4ivitt\u00e4isyys, transitiossa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) aineistoa. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 211 esiopetuksen oppilasta ja 160 vanhempaa. Vanhemmat arvioivat lapsensa temperamenttia Early Childhood Version of the Survey of Children\u00b4s Individual Differences (SIDCA) -mittarilla. Temperamenttia tarkasteltiin seitsem\u00e4n piirteen osalta, jotka olivat positiivinen emotionaalisuus, sosiaalisuus, negatiivinen emotionaalisuus, aktiivisuus, h\u00e4iritt\u00e4vyys ja estyneisyys. Esiopetuksen oppilaiden iloisuuden, kiukkuisuuden ja surullisuuden tunteita tarkasteltiin mobiilip\u00e4iv\u00e4kirjan avulla, jota lapset t\u00e4yttiv\u00e4t viikon ajan esiopetuksessa. Tutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiota, riippuvien otosten t-testi\u00e4 sek\u00e4 Mann-Whitneyn U-testi\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 iloisuuden tunne ei ollut yhteydess\u00e4 temperamenttipiirteisiin, mutta kiukkuisuuden ja surullisuuden tunteet olivat. Sukupuolen yhteytt\u00e4 temperamenttipiirteisiin tutkittaessa huomattiin, ett\u00e4 aktiivisuus ja h\u00e4iritt\u00e4vyyspirteit\u00e4 ilmeni enemm\u00e4n pojilla kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Esiopetuksen oppilaiden raportoimien tunteiden sukupuolieroja tarkasteltaessa tulokset osoittivat, ettei niiden v\u00e4lill\u00e4 ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 vanhempien arvioimat temperamenttipiirteet ja lasten sukupuoli voivat osaltaan vaikuttaa lasten kokemiin tunteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-04T07:11:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-04T07:11:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilip\u00e4iv\u00e4kirja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sek\u00e4 n\u00e4iden sukupuolierot", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006043946", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69690
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:12Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0859209d-8ae8-4883-8b96-03aa0c5983ac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006043946.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puikkonen, Janika Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot mobiilipäiväkirja Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus temperamentti tunteet sukupuolierot lapset (ikäryhmät) sukupuoli
title Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot
title_full Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot
title_fullStr Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot
title_full_unstemmed Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot
title_short Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot
title_sort vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot
title_txtP Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot
topic mobiilipäiväkirja Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus temperamentti tunteet sukupuolierot lapset (ikäryhmät) sukupuoli
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus lapset (ikäryhmät) mobiilipäiväkirja sukupuoli sukupuolierot temperamentti tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69690 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006043946
work_keys_str_mv AT puikkonenjanika vanhempienarvioimientemperamenttipiirteidenyhteyslastenraportoimiintunteisiinsek