Oppilashuoltoryhmänjäsenten näkemyksiä yläkoululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kehonkuvan ja itsetunnon ongelmia nuoret kohtaavat oppilashuoltoryhmän jäsenten kertomusten mukaan. Lisäksi kartoitimme millaisia korjaavia keinoja oppilashuoltoryhmän jäsenet hyödyntävät työssään tukiessaan nuoria kehonkuvan ja itsetunnon ong...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hoffrén, Noora, Mäkinen, Tiina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69669
_version_ 1828193071641133056
author Hoffrén, Noora Mäkinen, Tiina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hoffrén, Noora Mäkinen, Tiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hoffrén, Noora Mäkinen, Tiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hoffrén, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kehonkuvan ja itsetunnon ongelmia nuoret kohtaavat oppilashuoltoryhmän jäsenten kertomusten mukaan. Lisäksi kartoitimme millaisia korjaavia keinoja oppilashuoltoryhmän jäsenet hyödyntävät työssään tukiessaan nuoria kehonkuvan ja itsetunnon ongelmien kanssa. Tutkimusta aiheesta tarvitaan lisää, sillä tutkimusta kehonkuvasta ja itsetunnosta ei ole tehty juuri oppilashuoltoryhmän jäsenten näkökulmasta, ja ulkonäköihanteet ja suorituskeskeisyys ovat nuorten keskuudessa yleisiä ilmiöitä. Nuorten kehonkuvan ja itsetunnon ongelmien tutkiminen on tärkeää, jotta heidän kokonaisvaltaista hyvinvointiaan voidaan tukea. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostui kymmenestä oppilashuoltoryhmään kuuluvan ammattilaisen yksilöhaastattelusta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä Tutkimuksessa ilmeni, että oppilashuoltoryhmän jäsenten mukaan nuorilla on paljon kehonkuvan ja itsetunnon ongelmia. Niiden aiheuttajia ja taustatekijöitä ovat murrosiän kehitysvaihe, yhteiskunta ja kulttuuri, sosiaalinen piiri ja mielenterveys. Tutkimuksessa selvisi, että oppilashuoltoryhmän jäsenet hyödyntävät työssään moniammatillista yhteistyötä sekä ulkoisia ja sisäisiä tukikeinoja nuorten kehonkuvan ja itsetunnon ongelmien ratkomiseksi. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nuorten ongelmiin puuttuminen varhaisessa vaiheessa on tärkeää, jotta ongelmat eivät kehity vakavammiksi. Tutkimuksen perusteella voidaan myös päätellä, että oppilashuoltoryhmällä on kattavasti erilaisia keinoja nuorten tukemiseen kehonkuvan ja itsetunnon ongelmien kanssa.
first_indexed 2020-06-03T20:02:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hoffr\u00e9n, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-03T08:55:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-03T08:55:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69669", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kehonkuvan ja itsetunnon ongelmia nuoret kohtaavat oppilashuoltoryhm\u00e4n j\u00e4senten kertomusten mukaan. Lis\u00e4ksi kartoitimme millaisia korjaavia keinoja oppilashuoltoryhm\u00e4n j\u00e4senet hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tukiessaan nuoria kehonkuvan ja itsetunnon ongelmien kanssa. Tutkimusta aiheesta tarvitaan lis\u00e4\u00e4, sill\u00e4 tutkimusta kehonkuvasta\nja itsetunnosta ei ole tehty juuri oppilashuoltoryhm\u00e4n j\u00e4senten n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja\nulkon\u00e4k\u00f6ihanteet ja suorituskeskeisyys ovat nuorten keskuudessa yleisi\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4. Nuorten kehonkuvan ja itsetunnon ongelmien tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta\nheid\u00e4n kokonaisvaltaista hyvinvointiaan voidaan tukea.\nTutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksen\naineisto koostui kymmenest\u00e4 oppilashuoltoryhm\u00e4\u00e4n kuuluvan ammattilaisen\nyksil\u00f6haastattelusta. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4\nTutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 oppilashuoltoryhm\u00e4n j\u00e4senten mukaan nuorilla\non paljon kehonkuvan ja itsetunnon ongelmia. Niiden aiheuttajia ja taustatekij\u00f6it\u00e4 ovat murrosi\u00e4n kehitysvaihe, yhteiskunta ja kulttuuri, sosiaalinen piiri ja\nmielenterveys. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 oppilashuoltoryhm\u00e4n j\u00e4senet hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 ulkoisia ja sis\u00e4isi\u00e4 tukikeinoja\nnuorten kehonkuvan ja itsetunnon ongelmien ratkomiseksi.\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 nuorten ongelmiin puuttuminen varhaisessa vaiheessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta ongelmat eiv\u00e4t kehity vakavammiksi.\nTutkimuksen perusteella voidaan my\u00f6s p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 oppilashuoltoryhm\u00e4ll\u00e4 on\nkattavasti erilaisia keinoja nuorten tukemiseen kehonkuvan ja itsetunnon ongelmien kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-03T08:55:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-03T08:55:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilashuoltoryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilashuoltoryhm\u00e4nj\u00e4senten n\u00e4kemyksi\u00e4 yl\u00e4koululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006033925", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruumiinkuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69669
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3debd82-6ac1-4c36-a7c1-5ff8dc14752c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006033925.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hoffrén, Noora Mäkinen, Tiina Oppilashuoltoryhmänjäsenten näkemyksiä yläkoululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta oppilashuoltoryhmä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yläkoululaiset nuoruus itsetunto nuoret ruumiinkuva
title Oppilashuoltoryhmänjäsenten näkemyksiä yläkoululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta
title_full Oppilashuoltoryhmänjäsenten näkemyksiä yläkoululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta
title_fullStr Oppilashuoltoryhmänjäsenten näkemyksiä yläkoululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta Oppilashuoltoryhmänjäsenten näkemyksiä yläkoululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta
title_full_unstemmed Oppilashuoltoryhmänjäsenten näkemyksiä yläkoululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta Oppilashuoltoryhmänjäsenten näkemyksiä yläkoululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta
title_short Oppilashuoltoryhmänjäsenten näkemyksiä yläkoululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta
title_sort oppilashuoltoryhmänjäsenten näkemyksiä yläkoululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta
title_txtP Oppilashuoltoryhmänjäsenten näkemyksiä yläkoululaisten kehonkuvan ja itsetunnon rakentumisen tukemisesta
topic oppilashuoltoryhmä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yläkoululaiset nuoruus itsetunto nuoret ruumiinkuva
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education itsetunto nuoret nuoruus oppilashuoltoryhmä ruumiinkuva yläkoululaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69669 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006033925
work_keys_str_mv AT hoffrennoora oppilashuoltoryhmänjäsentennäkemyksiäyläkoululaistenkehonkuvanjaitsetunnonrakentumi