Huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa

Tutkimuksessa selvitettiin huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista perusopetuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin huoltajien näkemyksiä sekä niistä nousevia kehitysehdotuksia liittyen peruskoulujen nykyisiin arviointimenetelmiin. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa lisätietoa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tikkanen, Heikki, Jokinen, Janne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69392
_version_ 1826225717572009984
author Tikkanen, Heikki Jokinen, Janne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tikkanen, Heikki Jokinen, Janne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tikkanen, Heikki Jokinen, Janne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tikkanen, Heikki
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista perusopetuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin huoltajien näkemyksiä sekä niistä nousevia kehitysehdotuksia liittyen peruskoulujen nykyisiin arviointimenetelmiin. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa lisätietoa ja syventää ymmärrystä oppimisen arvioinnista perusopetuksessa sekä siihen liittyvästä yhteistyöstä kodin ja koulun välillä. Tutkimuksemme on osa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta, jossa yhtenä osa- alueena kehitetään kodin ja koulun yhteistyötä. Tutkimusaineistomme on osa Vanhempainliiton ja Hem och Skolan -järjestön toteuttamaa kyselyä, Vanhempien Barometria (2018). Aineistomme koostuu yhdestä barometrin kysymyksestä: ”Uusi opetussuunnitelma on muuttanut oppilaan arviointia. Mitä mieltä olet lapsesi koulun arviointitavoista?”, johon vastasi yhteensä 5 084 huoltajaa. Analysoimme aineiston laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti sekä käytimme analyysin tukena ATLAS.TI-analyysiohjelmaa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että lähes puolet huoltajista (45,7%) kritisoi arviointia tai siihen liittyviä osa-alueita. Myönteisiä näkemyksiä oli lähes kolmasosassa (30,5%) vastauksista. Lisäksi lähes neljännes huoltajista (23,8%) näki arvioinnin neutraalina. Eri arviointimenetelmiin, kuten arviointikeskusteluun ja itsearviointiin kohdistui usein sekä huoltajien kriittisiä että myönteisiä näkemyksiä. Tutkimus tuottaa arvokasta lisätietoa huoltajien näkemyksistä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa hyödynnettäväksi niin perusopetuksessa kuin sen suunnittelussa. Tutkimuksen tulosten perusteella yksittäisiä arviointimenetelmiä ei voida huoltajien näkemysten mukaan todeta erityisen huonoiksi eikä toimiviksi. Tutkimuksen tulokset tarjoavat laajan katsauksen siihen, millaista arviointia ja yhteydenpitoa huoltajat mahdollisesti odottavat.
first_indexed 2020-06-02T20:05:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tikkanen, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokinen, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-02T07:09:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-02T07:09:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69392", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin huoltajien n\u00e4kemyksi\u00e4 heid\u00e4n lastensa arvioinnista perusopetuksessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin huoltajien n\u00e4kemyksi\u00e4 sek\u00e4 niist\u00e4 nousevia kehitysehdotuksia liittyen peruskoulujen nykyisiin arviointimenetelmiin. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli tuottaa lis\u00e4tietoa ja syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 oppimisen arvioinnista perusopetuksessa sek\u00e4 siihen liittyv\u00e4st\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 kodin ja koulun v\u00e4lill\u00e4.\nTutkimuksemme on osa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta, jossa yhten\u00e4 osa- alueena kehitet\u00e4\u00e4n kodin ja koulun yhteisty\u00f6t\u00e4. Tutkimusaineistomme on osa Vanhempainliiton ja Hem och Skolan -j\u00e4rjest\u00f6n toteuttamaa kysely\u00e4, Vanhempien Barometria (2018). Aineistomme koostuu yhdest\u00e4 barometrin kysymyksest\u00e4: \u201dUusi opetussuunnitelma on muuttanut oppilaan arviointia. Mit\u00e4 mielt\u00e4 olet lapsesi koulun arviointitavoista?\u201d, johon vastasi yhteens\u00e4 5 084 huoltajaa. Analysoimme aineiston laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaatteiden mukaisesti sek\u00e4 k\u00e4ytimme analyysin tukena ATLAS.TI-analyysiohjelmaa.\nTutkimuksen tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 l\u00e4hes puolet huoltajista (45,7%) kritisoi arviointia tai siihen liittyvi\u00e4 osa-alueita. My\u00f6nteisi\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4 oli l\u00e4hes kolmasosassa (30,5%) vastauksista. Lis\u00e4ksi l\u00e4hes nelj\u00e4nnes huoltajista (23,8%) n\u00e4ki arvioinnin neutraalina. Eri arviointimenetelmiin, kuten arviointikeskusteluun ja itsearviointiin kohdistui usein sek\u00e4 huoltajien kriittisi\u00e4 ett\u00e4 my\u00f6nteisi\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4.\nTutkimus tuottaa arvokasta lis\u00e4tietoa huoltajien n\u00e4kemyksist\u00e4 heid\u00e4n lastensa arvioinnista peruskoulussa hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4ksi niin perusopetuksessa kuin sen suunnittelussa. Tutkimuksen tulosten perusteella yksitt\u00e4isi\u00e4 arviointimenetelmi\u00e4 ei voida huoltajien n\u00e4kemysten mukaan todeta erityisen huonoiksi eik\u00e4 toimiviksi. Tutkimuksen tulokset tarjoavat laajan katsauksen siihen, millaista arviointia ja yhteydenpitoa huoltajat mahdollisesti odottavat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-02T07:09:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-02T07:09:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Huoltajien n\u00e4kemyksi\u00e4 heid\u00e4n lastensa arvioinnista peruskoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006023650", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kodin ja koulun yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huoltajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69392
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a9189f8c-257c-4ebc-8c1c-436d9cc2953b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006023650.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tikkanen, Heikki Jokinen, Janne Huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kodin ja koulun yhteistyö käsitykset opetussuunnitelmat arviointi huoltajat peruskoulu yhteistyö
title Huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa
title_full Huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa
title_fullStr Huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa Huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa
title_full_unstemmed Huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa Huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa
title_short Huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa
title_sort huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa
title_txtP Huoltajien näkemyksiä heidän lastensa arvioinnista peruskoulussa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kodin ja koulun yhteistyö käsitykset opetussuunnitelmat arviointi huoltajat peruskoulu yhteistyö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi huoltajat kodin ja koulun yhteistyö käsitykset opetussuunnitelmat peruskoulu yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69392 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006023650
work_keys_str_mv AT tikkanenheikki huoltajiennäkemyksiäheidänlastensaarvioinnistaperuskoulussa