Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksessä case Zalando

Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan offline-kanavan vaikutusta asiakaskokemukseen omnikanavayrityksessä. Tarkoitus on selvittää, millainen kokemus asiakkaille muodostuu verkkokauppa Zalandossa sekä yleisesti perinteisessä kivijalkaliikkeessä. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, tuoko kivijalkal...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nordlund, Linda
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69390
_version_ 1826225709977174016
author Nordlund, Linda
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nordlund, Linda Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nordlund, Linda Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nordlund, Linda
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan offline-kanavan vaikutusta asiakaskokemukseen omnikanavayrityksessä. Tarkoitus on selvittää, millainen kokemus asiakkaille muodostuu verkkokauppa Zalandossa sekä yleisesti perinteisessä kivijalkaliikkeessä. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, tuoko kivijalkaliike omnikanavayritykselle lisäarvoa ja vaikuttaako se mahdollisesti asiakkaiden kokemukseen sekä uudelleenostoaikomukseen. Nykypäivänä yritykset ovat huomanneet monikanavaisuuden tuomat edut mm. synergiaetujen kautta. Viime vuosina yritykset ovat perustaneet verkkokauppoja tavoittaakseen yhä suuremmat asiakasryhmät ja saavuttaakseen paremman tuloksen. Samankaltainen trendi on ollut nähtävissä verkkokauppojen osalta, kun verkkokaupat kuten Amazon ovat perustaneet fyysisiä liikkeitä tarjotakseen asiakkailleen yhtenevän asiakaskokemuksen. Kanavien lisäämisellä on huomattu olevan positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia, mutta kivijalkaliikkeen lisäämistä yhdeksi kanavaksi on yleisesti tutkittu niukasti. Tämä luo aiheelle mielenkiintoisen lähtökohdan selvittää asiakkaiden kokemuksia kivijalkaliikkeen lisäämisestä onlinekanavan rinnalle. Tässä laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin kymmentä Zalandon asiakasta heidän kokemuksestaan Zalandolla, yleisesti verkkokaupassa sekä perinteisessä kivijalkaliikkeessä. Tutkimuksen perusteella haastateltavat eivät kokeneet kivijalkaliikkeen tuovan heille lisäarvoa tai lisäävän asiakastyytyväisyyttä merkittävästi. Haastateltavat kokivat, ettei kivijalkaliike pysty tarjoamaan yhteneväistä kokemusta verkkokaupan kanssa, mikä heikentää asiakaskokemusta monikanavaisessa yrityksessä. Kivijalkaliikkeen ei koettu vaikuttavan merkittävästi asiakaskokemukseen kuin asiakaspalvelun kautta. Asiakaspalvelu saattoi vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen, muttei pääasiassa uskollisuuteen. Haastateltavat eivät kokeneet olevansa vaatekaupoille yleisesti uskollisia, vaan valitsivat vaatekaupan valikoiman ja hinnan perusteella.
first_indexed 2020-06-02T20:05:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nordlund, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-02T07:05:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-02T07:05:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69390", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan offline-kanavan vaikutusta asiakaskokemukseen omnikanavayrityksess\u00e4. Tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, millainen kokemus asiakkaille muodostuu verkkokauppa Zalandossa sek\u00e4 yleisesti perinteisess\u00e4 kivijalkaliikkeess\u00e4. Tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, tuoko kivijalkaliike omnikanavayritykselle lis\u00e4arvoa ja vaikuttaako se mahdollisesti asiakkaiden kokemukseen sek\u00e4 uudelleenostoaikomukseen.\nNykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 yritykset ovat huomanneet monikanavaisuuden tuomat edut mm. synergiaetujen kautta. Viime vuosina yritykset ovat perustaneet verkkokauppoja tavoittaakseen yh\u00e4 suuremmat asiakasryhm\u00e4t ja saavuttaakseen paremman tuloksen. Samankaltainen trendi on ollut n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 verkkokauppojen osalta, kun verkkokaupat kuten Amazon ovat perustaneet fyysisi\u00e4 liikkeit\u00e4 tarjotakseen asiakkailleen yhtenev\u00e4n asiakaskokemuksen. Kanavien lis\u00e4\u00e4misell\u00e4 on huomattu olevan positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia, mutta kivijalkaliikkeen lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 yhdeksi kanavaksi on yleisesti tutkittu niukasti. T\u00e4m\u00e4 luo aiheelle mielenkiintoisen l\u00e4ht\u00f6kohdan selvitt\u00e4\u00e4 asiakkaiden kokemuksia kivijalkaliikkeen lis\u00e4\u00e4misest\u00e4 onlinekanavan rinnalle.\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin kymment\u00e4 Zalandon asiakasta heid\u00e4n kokemuksestaan Zalandolla, yleisesti verkkokaupassa sek\u00e4 perinteisess\u00e4 kivijalkaliikkeess\u00e4. Tutkimuksen perusteella haastateltavat eiv\u00e4t kokeneet kivijalkaliikkeen tuovan heille lis\u00e4arvoa tai lis\u00e4\u00e4v\u00e4n asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti. Haastateltavat kokivat, ettei kivijalkaliike pysty tarjoamaan yhtenev\u00e4ist\u00e4 kokemusta verkkokaupan kanssa, mik\u00e4 heikent\u00e4\u00e4 asiakaskokemusta monikanavaisessa yrityksess\u00e4. Kivijalkaliikkeen ei koettu vaikuttavan merkitt\u00e4v\u00e4sti asiakaskokemukseen kuin asiakaspalvelun kautta. Asiakaspalvelu saattoi vaikuttaa asiakastyytyv\u00e4isyyteen, muttei p\u00e4\u00e4asiassa uskollisuuteen. Haastateltavat eiv\u00e4t kokeneet olevansa vaatekaupoille yleisesti uskollisia, vaan valitsivat vaatekaupan valikoiman ja hinnan perusteella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-02T07:05:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-02T07:05:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omnikanavayritys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksess\u00e4 : case Zalando", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006023648", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasuskollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kivijalkaliikkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69390
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81a95cb6-a321-4063-a1e7-703cc49d89d2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006023648.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nordlund, Linda Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksessä : case Zalando omnikanavayritys Markkinointi Marketing 20423 asiakasuskollisuus verkkokauppa asiakaskokemus asiakastyytyväisyys kivijalkaliikkeet markkinointi kuluttajakäyttäytyminen
title Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksessä : case Zalando
title_full Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksessä : case Zalando
title_fullStr Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksessä : case Zalando Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksessä : case Zalando
title_full_unstemmed Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksessä : case Zalando Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksessä : case Zalando
title_short Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksessä
title_sort offline kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja uskollisuuteen omnikanavayrityksessä case zalando
title_sub case Zalando
title_txtP Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksessä : case Zalando
topic omnikanavayritys Markkinointi Marketing 20423 asiakasuskollisuus verkkokauppa asiakaskokemus asiakastyytyväisyys kivijalkaliikkeet markkinointi kuluttajakäyttäytyminen
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakaskokemus asiakastyytyväisyys asiakasuskollisuus kivijalkaliikkeet kuluttajakäyttäytyminen markkinointi omnikanavayritys verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69390 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006023648
work_keys_str_mv AT nordlundlinda offlinekanavanmerkitysasiakaskokemukseenjauskollisuuteenomnikanavayrityksessäcasez