Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana

Tämän pro-gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on yhteisopettajuuden hyödyistä. Lisäksi tarkastellaan opettajien kokemusta siitä, tukeeko yhteisopettajuus opettajien työhyvinvointia. Tuloksia voidaan hyödyntää harkittaessa yhteisopettajuuden käyttöönot...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saharinen, Ida
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69389
_version_ 1826225693370875905
author Saharinen, Ida
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saharinen, Ida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saharinen, Ida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saharinen, Ida
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro-gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on yhteisopettajuuden hyödyistä. Lisäksi tarkastellaan opettajien kokemusta siitä, tukeeko yhteisopettajuus opettajien työhyvinvointia. Tuloksia voidaan hyödyntää harkittaessa yhteisopettajuuden käyttöönottamista. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastattelulla syksyllä 2018. Tutkimukseen osallistui neljä työuran eri vaiheissa olevaa luokanopettajaa. Aineiston analyysissä käytettiin teemoittelua teemarungon avulla hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen keskeisimpien tulosten mukaan opettajat kokevat yhteisopettajuudesta olevan paljon hyötyä. Hyöty nähdään oppilaan saamalla hyödyllä, työmäärän vähentymisellä, arjen jakamisella, kollegan tuella ja omalla ammatillisella kehittymisellä. Yhteisopettajuudella on sekä positiivisia että negatiivisia vaikutteita työhyvinvoitiin. Opettajat kokevat yhteisopettajuuden tukevan vahvasti omaa työhyvinvointia, kun koulun resurssit ovat riittävät ja henkilökemiat toimivat. Tulos on merkittävä, sillä yhteisopettajuus voi toimia ratkaisuna opettajien kokemaan uupumukseen. Tutkimuksen tulokset ovat aiempien tutkimustulosten kanssa yhdensuuntaisia. Yhteisopettajuuden ja työhyvinvoinnin yhteyttä on tarpeen tarkastella pidemmällä aikavälillä, jolloin tuloksista tulisi tarkemmat ja pysyvämmät.
first_indexed 2020-06-02T20:05:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saharinen, Ida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-02T07:03:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-02T07:03:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69389", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro-gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 luokanopettajilla on yhteisopettajuuden hy\u00f6dyist\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastellaan opettajien kokemusta siit\u00e4, tukeeko yhteisopettajuus opettajien ty\u00f6hyvinvointia. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 harkittaessa yhteisopettajuuden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottamista.\n\nTutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on ker\u00e4tty teemahaastattelulla syksyll\u00e4 2018. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 ty\u00f6uran eri vaiheissa olevaa luokanopettajaa. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin teemoittelua teemarungon avulla hy\u00f6dynt\u00e4en teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nTutkimuksen keskeisimpien tulosten mukaan opettajat kokevat yhteisopettajuudesta olevan paljon hy\u00f6ty\u00e4. Hy\u00f6ty n\u00e4hd\u00e4\u00e4n oppilaan saamalla hy\u00f6dyll\u00e4, ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n v\u00e4hentymisell\u00e4, arjen jakamisella, kollegan tuella ja omalla\nammatillisella kehittymisell\u00e4. Yhteisopettajuudella on sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia vaikutteita ty\u00f6hyvinvoitiin. Opettajat kokevat yhteisopettajuuden tukevan vahvasti omaa ty\u00f6hyvinvointia, kun koulun resurssit ovat riitt\u00e4v\u00e4t ja henkil\u00f6kemiat toimivat. Tulos on merkitt\u00e4v\u00e4, sill\u00e4 yhteisopettajuus voi toimia ratkaisuna opettajien kokemaan uupumukseen.\n\nTutkimuksen tulokset ovat aiempien tutkimustulosten kanssa yhdensuuntaisia. Yhteisopettajuuden ja ty\u00f6hyvinvoinnin yhteytt\u00e4 on tarpeen tarkastella\npidemm\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4, jolloin tuloksista tulisi tarkemmat ja pysyv\u00e4mm\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-02T07:03:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-02T07:03:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteisopettajuuden hy\u00f6dyt ja tuki ty\u00f6hyvinvoinnille luokanopettajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006023647", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69389
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ec07dd5b-e433-4ec3-9efe-3490f74c3d54\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006023647.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saharinen, Ida Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi yhteisopettajuus luokanopettajat
title Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana
title_full Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana
title_fullStr Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana
title_full_unstemmed Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana
title_short Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana
title_sort yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana
title_txtP Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi yhteisopettajuus luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat työhyvinvointi yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69389 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006023647
work_keys_str_mv AT saharinenida yhteisopettajuudenhyödytjatukityöhyvinvoinnilleluokanopettajienkokemana