Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa

Proseduraalisen sisällön tuottaminen on yleistynyt peliteollisuudessa aikaisempiin vuosiin nähden, mutta sitä käytetään yhä usein ainoastaan pelien uudelleenpelattavuuden kehittämiseen, sen sijaan että sitä sovellettaisiin uusiin peli- ja tasosuunnittelun osa-alueisiin. Tekniikan laajempi soveltamin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehkonen, Riku
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69380
_version_ 1826225803833114624
author Lehkonen, Riku
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehkonen, Riku Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehkonen, Riku Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehkonen, Riku
datasource_str_mv jyx
description Proseduraalisen sisällön tuottaminen on yleistynyt peliteollisuudessa aikaisempiin vuosiin nähden, mutta sitä käytetään yhä usein ainoastaan pelien uudelleenpelattavuuden kehittämiseen, sen sijaan että sitä sovellettaisiin uusiin peli- ja tasosuunnittelun osa-alueisiin. Tekniikan laajempi soveltaminen ja ymmärtäminen auttaisi pelisuunnittelijoita tuottamaan pelitasoissa uudenlaisia pelikokemuksia, ilman laadun heikkenemistä. Tämän takia tässä tutkimuksessa selvitettiin kirjallisuuskatsauksella, mitä mahdollisuuksia kyseisellä tekniikalla on olemassa ja erityisesti, miten proseduraalista sisällön tuottamista käytetään videopelien tasosuunnittelussa. Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta vahvistettiin, että proseduraalisella sisällön tuottamisella on enemmän tutkittua potentiaalia, joka olisi peliteollisuuden hyödynnettävissä kuin mitä käytetään. In this thesis a literature review has been used to find out how procedural content generation is used in the level design of video games and what possibilities exist with that technology. The aim of the thesis is to better game designers’ understanding of procedural content generation as well as further outline its possibilities in video game level design, due to its increased use in the gaming industry. Based on the findings garnered from the literature review, it is known that the gaming industry is not using procedural content generation to the fullest of its researched potential.
first_indexed 2024-09-11T08:52:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tiihonen, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehkonen, Riku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-02T06:37:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-02T06:37:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69380", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Proseduraalisen sis\u00e4ll\u00f6n tuottaminen on yleistynyt peliteollisuudessa aikaisempiin vuosiin n\u00e4hden, mutta sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yh\u00e4 usein ainoastaan pelien uudelleenpelattavuuden kehitt\u00e4miseen, sen sijaan ett\u00e4 sit\u00e4 sovellettaisiin uusiin peli- ja tasosuunnittelun osa-alueisiin. Tekniikan laajempi soveltaminen ja ymm\u00e4rt\u00e4minen auttaisi pelisuunnittelijoita tuottamaan\npelitasoissa uudenlaisia pelikokemuksia, ilman laadun heikkenemist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n takia t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin kirjallisuuskatsauksella, mit\u00e4 mahdollisuuksia kyseisell\u00e4 tekniikalla on olemassa ja erityisesti, miten proseduraalista sis\u00e4ll\u00f6n tuottamista k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n videopelien tasosuunnittelussa. Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta vahvistettiin, ett\u00e4 proseduraalisella sis\u00e4ll\u00f6n tuottamisella on enemm\u00e4n tutkittua potentiaalia, joka olisi peliteollisuuden hy\u00f6dynnett\u00e4viss\u00e4 kuin mit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In this thesis a literature review has been used to find out how procedural content generation is used in the level design of video games and what possibilities exist with that technology. The aim of the thesis is to better game designers\u2019 understanding of procedural content generation as well as further outline its possibilities in video game level design, due to its increased use in the gaming industry. Based on the findings garnered from the literature review, it is known that the gaming industry is not using procedural content generation to the fullest of its researched potential.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-02T06:37:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-02T06:37:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "proseduraalinen sis\u00e4ll\u00f6n tuottaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tasosuunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Proseduraalinen sis\u00e4ll\u00f6n tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006023638", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelisuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69380
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a2e7f506-5c4c-4fe3-becc-2a2979d2b306\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006023638.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehkonen, Riku Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa proseduraalinen sisällön tuottaminen tasosuunnittelu Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelisuunnittelu pelit tietokonepelit videopelit pelaaminen
title Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa
title_full Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa
title_fullStr Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa
title_full_unstemmed Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa
title_short Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa
title_sort proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa
title_txtP Proseduraalinen sisällön tuottaminen videopelien tasosuunnittelussa
topic proseduraalinen sisällön tuottaminen tasosuunnittelu Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelisuunnittelu pelit tietokonepelit videopelit pelaaminen
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka pelaaminen pelisuunnittelu pelit proseduraalinen sisällön tuottaminen tasosuunnittelu tietokonepelit videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69380 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006023638
work_keys_str_mv AT lehkonenriku proseduraalinensisällöntuottaminenvideopelientasosuunnittelussa