Suhdekehyspohjaisten interventioiden vaikutukset esiintymisjännityksen hoidossa yliopisto-opiskelijoilla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voidaanko lyhyillä suhdekehysteoriaan pohjautuvilla interventioilla vähentää yliopisto-opiskelijoiden kokemaa esiintymisjännitystä. Lisäksi tutkimme, voidaanko kyseisillä interventioilla vaikuttaa psykologiseen joustavuuteen, onko erottelevaa ja hierark...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sakko, Johanna, Holopainen, Lisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69374
_version_ 1826225709100564480
author Sakko, Johanna Holopainen, Lisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sakko, Johanna Holopainen, Lisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sakko, Johanna Holopainen, Lisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sakko, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voidaanko lyhyillä suhdekehysteoriaan pohjautuvilla interventioilla vähentää yliopisto-opiskelijoiden kokemaa esiintymisjännitystä. Lisäksi tutkimme, voidaanko kyseisillä interventioilla vaikuttaa psykologiseen joustavuuteen, onko erottelevaa ja hierarkkista suhdekehystä hyödyntävien interventioiden vaikuttavuudessa eroja ja onko kyseisillä interventioilla vaikutusta itseen liittyviin tiedostamattomiin asenteisiin. Pyrkimyksenä oli löytää toimivia keinoja, joita olisi mahdollista hyödyntää yliopisto-opetuksessa ja joiden avulla voitaisiin vähentää yliopisto-opiskelijoiden kokemaa esiintymisjännitystä ja siten edistää heidän opinnoissa suoriutumistaan. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella ja siihen osallistui 102 opiskelijaa Jyväskylän yliopiston puheviestinnän kursseilta lukuvuonna 2017-2018. Tutkimuksen osallistujat satunnaistettiin kolmeen interventioryhmään, jotka olivat pelkkä altistus, erottelevaa minäkuvaa lisäävä interventio ja hierarkkista minäkuvaa lisäävä interventio. Kaikki tutkittavat pitivät kaksi puhetta, joiden välissä heidät altistettiin lyhyelle interventiolle. Lisäksi he täyttivät kyselylomakkeita ennen ja jälkeen intervention ja tutkimuksen lopuksi heidän tiedostamattomia asenteitaan itseään kohtaan tutkittiin IRAP-menetelmän avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esiintymisjännitys väheni kaikissa ryhmissä, mutta interventiot eivät näyttäneet olevan merkittävästi tehokkaampia kuin pelkkä altistus yksinään esiintymisjännityksen vähentämisessä tai psykologisen joustavuuden lisäämisessä. Tutkimus kuitenkin antaa viitteitä siitä, että havainnoivaa minäkuvaa lisäävät interventiot voivat lievittää yliopisto-opiskelijoiden kokemaa esiintymisjännitystä, mutta lisää tutkimusta aiheesta tarvitaan. Tutkimuksemme osoittaa, että pelkkä altistus auttaa vähentämään esiintymisjännitystä ja sen vuoksi yliopiston esiintymistaitojen kursseille olisi hyvä lisätä mahdollisuuksia altistua esiintymistilanteille. Suhdekehyspohjaisten menetelmien käyttöönotosta kyseisillä kursseilla voi myös olla hyötyä. The main purpose of this study was to investigate if it is possible to reduce public speaking anxiety experienced by university students by using short relational frame theory based interventions. In addition, we wanted to know if these interventions increase psychological flexibility, if there are differences in efficiency between distinction and hierarchical interventions, and do these interventions have an effect on unconscious attitudes towards oneself. Our aim was to find practical ways to reduce public speaking anxiety and enhance studying performance, which could be used in university teaching. The study was conducted at psychology department in University of Jyväskylä in Finland. 102 students participated in 2017-2018. The participants were randomized in three intervention groups: control group (exposure alone), distinction self and hierarchical self. All participants performed twice, and in between their speeches they were exposed to the intervention. They also filled questionnaires before and after intervention, and after the experiment their unconscious attitudes were measured with IRAP (the Implicit Relational Assessment Procedure). The results showed that public speaking anxiety decreased in all groups and the interventions were not more efficient than exposure alone in reducing public speaking anxiety or increasing psychological flexibility. However, it is possible that relational frame theory based interventions can help students who suffer from public speaking anxiety, but more research is needed. Our study shows that exposure alone is a good way to reduce public speaking anxiety and it would be beneficial to add possibilities that expose students to performance situations in university’s public speaking skills classes. Relational frame based methods could also be a benefit to these students.
first_indexed 2020-06-02T20:05:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lappalainen, Raimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sakko, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holopainen, Lisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-02T06:20:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-02T06:20:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69374", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, voidaanko lyhyill\u00e4 suhdekehysteoriaan pohjautuvilla interventioilla v\u00e4hent\u00e4\u00e4 yliopisto-opiskelijoiden kokemaa esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimme, voidaanko kyseisill\u00e4 interventioilla vaikuttaa psykologiseen joustavuuteen, onko erottelevaa ja hierarkkista suhdekehyst\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4vien interventioiden vaikuttavuudessa eroja ja onko kyseisill\u00e4 interventioilla vaikutusta itseen liittyviin tiedostamattomiin asenteisiin. Pyrkimyksen\u00e4 oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 toimivia keinoja, joita olisi mahdollista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yliopisto-opetuksessa ja joiden avulla voitaisiin v\u00e4hent\u00e4\u00e4 yliopisto-opiskelijoiden kokemaa esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4 ja siten edist\u00e4\u00e4 heid\u00e4n opinnoissa suoriutumistaan. Tutkimus toteutettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston psykologian laitoksella ja siihen osallistui 102 opiskelijaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston puheviestinn\u00e4n kursseilta lukuvuonna 2017-2018. Tutkimuksen osallistujat satunnaistettiin kolmeen interventioryhm\u00e4\u00e4n, jotka olivat pelkk\u00e4 altistus, erottelevaa min\u00e4kuvaa lis\u00e4\u00e4v\u00e4 interventio ja hierarkkista min\u00e4kuvaa lis\u00e4\u00e4v\u00e4 interventio. Kaikki tutkittavat pitiv\u00e4t kaksi puhetta, joiden v\u00e4liss\u00e4 heid\u00e4t altistettiin lyhyelle interventiolle. Lis\u00e4ksi he t\u00e4yttiv\u00e4t kyselylomakkeita ennen ja j\u00e4lkeen intervention ja tutkimuksen lopuksi heid\u00e4n tiedostamattomia asenteitaan itse\u00e4\u00e4n kohtaan tutkittiin IRAP-menetelm\u00e4n avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 esiintymisj\u00e4nnitys v\u00e4heni kaikissa ryhmiss\u00e4, mutta interventiot eiv\u00e4t n\u00e4ytt\u00e4neet olevan merkitt\u00e4v\u00e4sti tehokkaampia kuin pelkk\u00e4 altistus yksin\u00e4\u00e4n esiintymisj\u00e4nnityksen v\u00e4hent\u00e4misess\u00e4 tai psykologisen joustavuuden lis\u00e4\u00e4misess\u00e4. Tutkimus kuitenkin antaa viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 havainnoivaa min\u00e4kuvaa lis\u00e4\u00e4v\u00e4t interventiot voivat lievitt\u00e4\u00e4 yliopisto-opiskelijoiden kokemaa esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4, mutta lis\u00e4\u00e4 tutkimusta aiheesta tarvitaan. Tutkimuksemme osoittaa, ett\u00e4 pelkk\u00e4 altistus auttaa v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4 ja sen vuoksi yliopiston esiintymistaitojen kursseille olisi hyv\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 mahdollisuuksia altistua esiintymistilanteille. Suhdekehyspohjaisten menetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notosta kyseisill\u00e4 kursseilla voi my\u00f6s olla hy\u00f6ty\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The main purpose of this study was to investigate if it is possible to reduce public speaking anxiety experienced by university students by using short relational frame theory based interventions. In addition, we wanted to know if these interventions increase psychological flexibility, if there are differences in efficiency between distinction and hierarchical interventions, and do these interventions have an effect on unconscious attitudes towards oneself. Our aim was to find practical ways to reduce public speaking anxiety and enhance studying performance, which could be used in university teaching. The study was conducted at psychology department in University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 in Finland. 102 students participated in 2017-2018. The participants were randomized in three intervention groups: control group (exposure alone), distinction self and hierarchical self. All participants performed twice, and in between their speeches they were exposed to the intervention. They also filled questionnaires before and after intervention, and after the experiment their unconscious attitudes were measured with IRAP (the Implicit Relational Assessment Procedure). The results showed that public speaking anxiety decreased in all groups and the interventions were not more efficient than exposure alone in reducing public speaking anxiety or increasing psychological flexibility. However, it is possible that relational frame theory based interventions can help students who suffer from public speaking anxiety, but more research is needed. Our study shows that exposure alone is a good way to reduce public speaking anxiety and it would be beneficial to add possibilities that expose students to performance situations in university\u2019s public speaking skills classes. Relational frame based methods could also be a benefit to these students.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-02T06:20:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-02T06:20:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suhdekehysteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "havainnoiva min\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erotteleva min\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hierarkkinen min\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopisto-opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lyhytinterventio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "altistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suhdekehyspohjaisten interventioiden vaikutukset esiintymisj\u00e4nnityksen hoidossa yliopisto-opiskelijoilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006023632", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiintymispelko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4nnitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiintyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiintymistaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69374
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:12Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e71f858f-4a52-4a21-a83c-f138c3b2adb6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006023632.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sakko, Johanna Holopainen, Lisa Suhdekehyspohjaisten interventioiden vaikutukset esiintymisjännityksen hoidossa yliopisto-opiskelijoilla suhdekehysteoria havainnoiva minäkuva erotteleva minäkuva hierarkkinen minäkuva yliopisto-opiskelijat lyhytinterventio altistus Psykologia Psychology 202 esiintymispelko minäkuva interventio opiskelijat jännittäminen vuorovaikutus esiintyminen esiintymistaito
title Suhdekehyspohjaisten interventioiden vaikutukset esiintymisjännityksen hoidossa yliopisto-opiskelijoilla
title_full Suhdekehyspohjaisten interventioiden vaikutukset esiintymisjännityksen hoidossa yliopisto-opiskelijoilla
title_fullStr Suhdekehyspohjaisten interventioiden vaikutukset esiintymisjännityksen hoidossa yliopisto-opiskelijoilla Suhdekehyspohjaisten interventioiden vaikutukset esiintymisjännityksen hoidossa yliopisto-opiskelijoilla
title_full_unstemmed Suhdekehyspohjaisten interventioiden vaikutukset esiintymisjännityksen hoidossa yliopisto-opiskelijoilla Suhdekehyspohjaisten interventioiden vaikutukset esiintymisjännityksen hoidossa yliopisto-opiskelijoilla
title_short Suhdekehyspohjaisten interventioiden vaikutukset esiintymisjännityksen hoidossa yliopisto-opiskelijoilla
title_sort suhdekehyspohjaisten interventioiden vaikutukset esiintymisjännityksen hoidossa yliopisto opiskelijoilla
title_txtP Suhdekehyspohjaisten interventioiden vaikutukset esiintymisjännityksen hoidossa yliopisto-opiskelijoilla
topic suhdekehysteoria havainnoiva minäkuva erotteleva minäkuva hierarkkinen minäkuva yliopisto-opiskelijat lyhytinterventio altistus Psykologia Psychology 202 esiintymispelko minäkuva interventio opiskelijat jännittäminen vuorovaikutus esiintyminen esiintymistaito
topic_facet 202 Psychology Psykologia altistus erotteleva minäkuva esiintyminen esiintymispelko esiintymistaito havainnoiva minäkuva hierarkkinen minäkuva interventio jännittäminen lyhytinterventio minäkuva opiskelijat suhdekehysteoria vuorovaikutus yliopisto-opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69374 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006023632
work_keys_str_mv AT sakkojohanna suhdekehyspohjaisteninterventioidenvaikutuksetesiintymisjännityksenhoidossayliopist