Enseigner une langue étrangère à un groupe d'adultes hétérogène

Tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten opetetaan vierasta kieltä ja kielioppia heterogeenisille aikuisopiskelija-ryhmille kansalaisopistoissa. Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalle opettajia, kyselemällä oppilailta sekä observoimalla oppitunteja. Tutkimukseen osallistui kymmenen vieraan kiele...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Roivas, Tuija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69355
_version_ 1828193071174516736
author Roivas, Tuija
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Roivas, Tuija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Roivas, Tuija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Roivas, Tuija
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten opetetaan vierasta kieltä ja kielioppia heterogeenisille aikuisopiskelija-ryhmille kansalaisopistoissa. Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalle opettajia, kyselemällä oppilailta sekä observoimalla oppitunteja. Tutkimukseen osallistui kymmenen vieraan kielen opettajaa oppilaineen kolmesta eri kansalaisopistosta. Tutkielman ensimmäisessä osassa esitellään kansalaisopistoja osana vapaan sivistystyön koulutusalaa ja tarkas-tellaan oppilaiden heterogeenisuustekijöitä sekä motivaation osuutta opiskelussa. Kansalaisopistoihin on kaikilla vapaa pääsy, joten oppilaat ovat tyypillisesti keskenään hyvin erilaisia esimerkiksi iältään, tiedoiltaan, taidoiltaan, opiskelumotiiveiltaan ja tarpeiltaan. Jotkut erottavista piirteistä tulevat esille oppituntien kuluessa, jotkut taas eivät. Jotkut heterogeenisuustekijät ovat opetustyössä haastavampia kuin toiset. Motivaatio on tärkein oppimiseen vaikuttava tekijä, johon kaikki ryhmään kuuluvat voivat vaikuttaa omalla toiminnallaan, mutta motivaatio voi olla myös oppimiseroja aiheuttava tekijä. Opettajan rooli on erityisen tärkeä motivaation rakentumisessa. Tutkielmassa esitellään motivaatiotutkimusta aina 50-luvulta nykypäivään. Tutkielman toisessa osassa tarkastellaan ensin oppilaiden tavoitteita, toiveita ja opiskelumotiiveja sekä opettajien rooleja ja tavoitteita. Lisäksi esitellään sekä oppilaiden että opettajien näkemyksiä kieliopista ja oppitunneilla käytettävistä työmenetelmistä. Seuraavaksi analysoidaan oppilaiden ja opettajien näkemysten keskinäistä suhdetta, toisin sanoen mitä oppilaat haluavat ja tarvitsevat ja miten opettajat näihin tarpeisiin vastaavat. Tämän lisäksi tarkastellaan, miten heterogeenisuus ilmenee luokassa ja miten opettaja pystyy ottamaan sen opetuksessa huomioon. Oppilaiden pääasialliset opiskelumotiivit ja tavoitteet olivat kiinnostus kieleen ja kulttuuriin, uuden oppiminen ja vanhan kertaaminen, käytännön kielitaito esimerkiksi matkailua varten sekä sosiaaliset syyt. Opetukselle tyypillisiä piirteitä olivat opettajajohtoisuus ja parityöskentely, pyrkimys monipuolisuuteen ja opetuksen etenemiseen, mahdollisuus oppia, keskustella ja puhua kohdekieltä yhdessä, sekä oppilaiden ja heidän omien kiinnostuksen aiheidensa huomioiminen sekä miellyttävän oppimisympäristön tärkeys. Ongelmakohdiksi havaittiin vuorovaikutteisten työmenetelmien käyttö, erityisesti tilanteissa, jolloin keskenään heterogeeniset oppilaat työskentelivät keskenään. Kieliopin opiskelua pidettiin tärkeänä, mutta vaikeuksia aiheuttivat heterogeenisuuteen liittyvät kognitiiviset tekijät.
first_indexed 2020-06-01T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalmbach, Jean-Michel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Roivas, Tuija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-01T13:08:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-01T13:08:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69355", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miten opetetaan vierasta kielt\u00e4 ja kielioppia heterogeenisille aikuisopiskelija-ryhmille kansalaisopistoissa. Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalle opettajia, kyselem\u00e4ll\u00e4 oppilailta sek\u00e4 observoimalla oppitunteja. Tutkimukseen osallistui kymmenen vieraan kielen opettajaa oppilaineen kolmesta eri kansalaisopistosta.\nTutkielman ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa esitell\u00e4\u00e4n kansalaisopistoja osana vapaan sivistysty\u00f6n koulutusalaa ja tarkas-tellaan oppilaiden heterogeenisuustekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 motivaation osuutta opiskelussa. Kansalaisopistoihin on kaikilla vapaa p\u00e4\u00e4sy, joten oppilaat ovat tyypillisesti kesken\u00e4\u00e4n hyvin erilaisia esimerkiksi i\u00e4lt\u00e4\u00e4n, tiedoiltaan, taidoiltaan, opiskelumotiiveiltaan ja tarpeiltaan. Jotkut erottavista piirteist\u00e4 tulevat esille oppituntien kuluessa, jotkut taas eiv\u00e4t. Jotkut heterogeenisuustekij\u00e4t ovat opetusty\u00f6ss\u00e4 haastavampia kuin toiset. Motivaatio on t\u00e4rkein oppimiseen vaikuttava tekij\u00e4, johon kaikki ryhm\u00e4\u00e4n kuuluvat voivat vaikuttaa omalla toiminnallaan, mutta motivaatio voi olla my\u00f6s oppimiseroja aiheuttava tekij\u00e4. Opettajan rooli on erityisen t\u00e4rke\u00e4 motivaation rakentumisessa. Tutkielmassa esitell\u00e4\u00e4n motivaatiotutkimusta aina 50-luvulta nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4n.\nTutkielman toisessa osassa tarkastellaan ensin oppilaiden tavoitteita, toiveita ja opiskelumotiiveja sek\u00e4 opettajien rooleja ja tavoitteita. Lis\u00e4ksi esitell\u00e4\u00e4n sek\u00e4 oppilaiden ett\u00e4 opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kieliopista ja oppitunneilla k\u00e4ytett\u00e4vist\u00e4 ty\u00f6menetelmist\u00e4. Seuraavaksi analysoidaan oppilaiden ja opettajien n\u00e4kemysten keskin\u00e4ist\u00e4 suhdetta, toisin sanoen mit\u00e4 oppilaat haluavat ja tarvitsevat ja miten opettajat n\u00e4ihin tarpeisiin vastaavat. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkastellaan, miten heterogeenisuus ilmenee luokassa ja miten opettaja pystyy ottamaan sen opetuksessa huomioon.\nOppilaiden p\u00e4\u00e4asialliset opiskelumotiivit ja tavoitteet olivat kiinnostus kieleen ja kulttuuriin, uuden oppiminen ja vanhan kertaaminen, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kielitaito esimerkiksi matkailua varten sek\u00e4 sosiaaliset syyt. Opetukselle tyypillisi\u00e4 piirteit\u00e4 olivat opettajajohtoisuus ja parity\u00f6skentely, pyrkimys monipuolisuuteen ja opetuksen etenemiseen, mahdollisuus oppia, keskustella ja puhua kohdekielt\u00e4 yhdess\u00e4, sek\u00e4 oppilaiden ja heid\u00e4n omien kiinnostuksen aiheidensa huomioiminen sek\u00e4 miellytt\u00e4v\u00e4n oppimisymp\u00e4rist\u00f6n t\u00e4rkeys. Ongelmakohdiksi havaittiin vuorovaikutteisten ty\u00f6menetelmien k\u00e4ytt\u00f6, erityisesti tilanteissa, jolloin kesken\u00e4\u00e4n heterogeeniset oppilaat ty\u00f6skenteliv\u00e4t kesken\u00e4\u00e4n. Kieliopin opiskelua pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, mutta vaikeuksia aiheuttivat heterogeenisuuteen liittyv\u00e4t kognitiiviset tekij\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-01T13:08:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-01T13:08:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Enseigner une langue \u00e9trang\u00e8re \u00e0 un groupe d'adultes h\u00e9t\u00e9rog\u00e8ne", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006013612", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansalaisopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraat kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69355
language fra
last_indexed 2025-03-31T20:02:20Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/506f6451-5358-44fb-bd52-f98fc5b7764b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006013612.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Roivas, Tuija Enseigner une langue étrangère à un groupe d'adultes hétérogène vieraan kielen opetus Romaaninen filologia Romance Philology 307 kieltenopetus kansalaisopistot vieraat kielet ranskan kieli
title Enseigner une langue étrangère à un groupe d'adultes hétérogène
title_full Enseigner une langue étrangère à un groupe d'adultes hétérogène
title_fullStr Enseigner une langue étrangère à un groupe d'adultes hétérogène Enseigner une langue étrangère à un groupe d'adultes hétérogène
title_full_unstemmed Enseigner une langue étrangère à un groupe d'adultes hétérogène Enseigner une langue étrangère à un groupe d'adultes hétérogène
title_short Enseigner une langue étrangère à un groupe d'adultes hétérogène
title_sort enseigner une langue étrangère à un groupe d adultes hétérogène
title_txtP Enseigner une langue étrangère à un groupe d'adultes hétérogène
topic vieraan kielen opetus Romaaninen filologia Romance Philology 307 kieltenopetus kansalaisopistot vieraat kielet ranskan kieli
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology kansalaisopistot kieltenopetus ranskan kieli vieraan kielen opetus vieraat kielet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69355 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006013612
work_keys_str_mv AT roivastuija enseignerunelangueetrangereaungroupedadultesheterogene