fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalmbach, Jean-Michel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Roivas, Tuija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-01T13:08:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-01T13:08:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69355", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miten opetetaan vierasta kielt\u00e4 ja kielioppia heterogeenisille aikuisopiskelija-ryhmille kansalaisopistoissa. Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalle opettajia, kyselem\u00e4ll\u00e4 oppilailta sek\u00e4 observoimalla oppitunteja. Tutkimukseen osallistui kymmenen vieraan kielen opettajaa oppilaineen kolmesta eri kansalaisopistosta.\nTutkielman ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa esitell\u00e4\u00e4n kansalaisopistoja osana vapaan sivistysty\u00f6n koulutusalaa ja tarkas-tellaan oppilaiden heterogeenisuustekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 motivaation osuutta opiskelussa. Kansalaisopistoihin on kaikilla vapaa p\u00e4\u00e4sy, joten oppilaat ovat tyypillisesti kesken\u00e4\u00e4n hyvin erilaisia esimerkiksi i\u00e4lt\u00e4\u00e4n, tiedoiltaan, taidoiltaan, opiskelumotiiveiltaan ja tarpeiltaan. Jotkut erottavista piirteist\u00e4 tulevat esille oppituntien kuluessa, jotkut taas eiv\u00e4t. Jotkut heterogeenisuustekij\u00e4t ovat opetusty\u00f6ss\u00e4 haastavampia kuin toiset. Motivaatio on t\u00e4rkein oppimiseen vaikuttava tekij\u00e4, johon kaikki ryhm\u00e4\u00e4n kuuluvat voivat vaikuttaa omalla toiminnallaan, mutta motivaatio voi olla my\u00f6s oppimiseroja aiheuttava tekij\u00e4. Opettajan rooli on erityisen t\u00e4rke\u00e4 motivaation rakentumisessa. Tutkielmassa esitell\u00e4\u00e4n motivaatiotutkimusta aina 50-luvulta nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4n.\nTutkielman toisessa osassa tarkastellaan ensin oppilaiden tavoitteita, toiveita ja opiskelumotiiveja sek\u00e4 opettajien rooleja ja tavoitteita. Lis\u00e4ksi esitell\u00e4\u00e4n sek\u00e4 oppilaiden ett\u00e4 opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kieliopista ja oppitunneilla k\u00e4ytett\u00e4vist\u00e4 ty\u00f6menetelmist\u00e4. Seuraavaksi analysoidaan oppilaiden ja opettajien n\u00e4kemysten keskin\u00e4ist\u00e4 suhdetta, toisin sanoen mit\u00e4 oppilaat haluavat ja tarvitsevat ja miten opettajat n\u00e4ihin tarpeisiin vastaavat. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkastellaan, miten heterogeenisuus ilmenee luokassa ja miten opettaja pystyy ottamaan sen opetuksessa huomioon.\nOppilaiden p\u00e4\u00e4asialliset opiskelumotiivit ja tavoitteet olivat kiinnostus kieleen ja kulttuuriin, uuden oppiminen ja vanhan kertaaminen, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kielitaito esimerkiksi matkailua varten sek\u00e4 sosiaaliset syyt. Opetukselle tyypillisi\u00e4 piirteit\u00e4 olivat opettajajohtoisuus ja parity\u00f6skentely, pyrkimys monipuolisuuteen ja opetuksen etenemiseen, mahdollisuus oppia, keskustella ja puhua kohdekielt\u00e4 yhdess\u00e4, sek\u00e4 oppilaiden ja heid\u00e4n omien kiinnostuksen aiheidensa huomioiminen sek\u00e4 miellytt\u00e4v\u00e4n oppimisymp\u00e4rist\u00f6n t\u00e4rkeys. Ongelmakohdiksi havaittiin vuorovaikutteisten ty\u00f6menetelmien k\u00e4ytt\u00f6, erityisesti tilanteissa, jolloin kesken\u00e4\u00e4n heterogeeniset oppilaat ty\u00f6skenteliv\u00e4t kesken\u00e4\u00e4n. Kieliopin opiskelua pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, mutta vaikeuksia aiheuttivat heterogeenisuuteen liittyv\u00e4t kognitiiviset tekij\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-01T13:08:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-01T13:08:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Enseigner une langue \u00e9trang\u00e8re \u00e0 un groupe d'adultes h\u00e9t\u00e9rog\u00e8ne", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006013612", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansalaisopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraat kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|