Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä fenomenografinen tutkimus

Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokano...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pesonen, Päivikki
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69348
_version_ 1828193071166128128
author Pesonen, Päivikki
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pesonen, Päivikki Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pesonen, Päivikki Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pesonen, Päivikki
datasource_str_mv jyx
description Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla, esikoululaisilla ja esikoululaisten vanhemmilla on varhennettua englannin kielen opetusta kohtaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimuksessa haastateltiin luokanopettajia (n=2), esikoululaisia (n=2), ja esikoululaisten vanhempia (n=2). Kolmen haastatteluryhmän avulla haluttiin saavuttaa aineistotriangulaatio. Haastattelut toteutettiin avoimina yksilöhaastatteluina, jotka nauhoitettiin, litteroitiin, ja analysoitiin fenomenografisin menetelmin. Varhennetun englannin alkaminen koettiin mukavana asiana. Lasten valmiuksia ja jaksamista pohdittiin. Englannin kieli koettiin tärkeäksi, ja sen varhentaminen todettiin aiheelliseksi. Toiminnallisuutta kaivattiin sekä opetusmateriaaleilta että opetukselta. Keskeisenä sisältönä nousivat suulliset taidot, laulut, leikit ja pelit. Varhennetun englannin kielen opettajalta toivottiin kiinnostusta englannin kielen opetukseen, ja alkuopetuksen osaamista.
first_indexed 2020-06-01T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pesonen, P\u00e4ivikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-01T12:20:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-01T12:20:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69348", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuluvan vuoden 2020 alusta l\u00e4htien jokainen ensimm\u00e4isen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeist\u00e4\u00e4n ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4tlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla, esikoululaisilla ja esikoululaisten vanhemmilla on varhennettua englannin kielen opetusta kohtaan.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka l\u00e4hestymistapa on fenomenografinen. Tutkimuksessa haastateltiin luokanopettajia (n=2), esikoululaisia (n=2), ja esikoululaisten vanhempia (n=2). Kolmen haastatteluryhm\u00e4n avulla haluttiin saavuttaa aineistotriangulaatio. Haastattelut toteutettiin avoimina yksil\u00f6haastatteluina, jotka nauhoitettiin, litteroitiin, ja analysoitiin fenomenografisin menetelmin.\nVarhennetun englannin alkaminen koettiin mukavana asiana. Lasten valmiuksia ja jaksamista pohdittiin. Englannin kieli koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi, ja sen varhentaminen todettiin aiheelliseksi. Toiminnallisuutta kaivattiin sek\u00e4 opetusmateriaaleilta ett\u00e4 opetukselta. Keskeisen\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6n\u00e4 nousivat suulliset taidot, laulut, leikit ja pelit. Varhennetun englannin kielen opettajalta toivottiin kiinnostusta englannin kielen opetukseen, ja alkuopetuksen osaamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-01T12:20:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-01T12:20:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhennettu englannin kielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen varhentaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien k\u00e4sityksiss\u00e4 : fenomenografinen tutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006013605", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69348
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:27Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cd1f847b-94f9-4f6b-8d04-4d8ec1dfca99\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006013605.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pesonen, Päivikki Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus varhennettu englannin kielen opetus kielen varhentaminen vieraan kielen oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käsitykset opetus kieltenopetus luokanopettajat englannin kieli kielen oppiminen alkuopetus
title Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
title_full Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
title_fullStr Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
title_full_unstemmed Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
title_short Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä
title_sort varhennettu englannin kielen opetus opettajien esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä fenomenografinen tutkimus
title_sub fenomenografinen tutkimus
title_txtP Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
topic varhennettu englannin kielen opetus kielen varhentaminen vieraan kielen oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käsitykset opetus kieltenopetus luokanopettajat englannin kieli kielen oppiminen alkuopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus englannin kieli kielen oppiminen kielen varhentaminen kieltenopetus käsitykset luokanopettajat opetus varhennettu englannin kielen opetus vieraan kielen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69348 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006013605
work_keys_str_mv AT pesonenpäivikki varhennettuenglanninkielenopetusopettajienesikoululaistenjavanhempienkäsityksiss