Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin prosessidraamaa ryhmäkoheesion edistäjänä eräällä peruskoulun neljännellä luokalla. Ryhmäkoheesio tarkoittaa ryhmän kiinteyttä eli voimaa, joka sitoo ryhmän jäsenet yhteen ja saa heidät pysymään ryhmässä. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ryhma...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pirilä, Eveliina, Huttunen, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69347
_version_ 1826225696175816704
author Pirilä, Eveliina Huttunen, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pirilä, Eveliina Huttunen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pirilä, Eveliina Huttunen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pirilä, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin prosessidraamaa ryhmäkoheesion edistäjänä eräällä peruskoulun neljännellä luokalla. Ryhmäkoheesio tarkoittaa ryhmän kiinteyttä eli voimaa, joka sitoo ryhmän jäsenet yhteen ja saa heidät pysymään ryhmässä. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ryhmäkoheesion kasvattamiseen pyrkivän draamaprojektin vaiheet ja sisällöt sekä selvittää millaisia muutoksia ryhmäkoheesiossa ilmeni toiminnan tuloksena. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa yhdistyi laadullinen ja määrällinen tutkimusote. Tutkimusaineisto kerättiin sosiometrisella mittauksella, ilmapiirikyselystä, osallistuvalla havainnoinnilla ja ryhmähaastatteluilla. Projektin draamapajat videoitiin havainnoinnin tueksi. Tutkimuksen aikana lisääntyivät kokemukset siitä, että luokassa pystyy vaikuttamaan asioihin ja arvostetaan muiden mielipiteitä. Luokka yhtenäistyi hiukan, ja kaksi ryhmän ulkopuolelle jäänyttä oppilasta sai uusia ystävyyssuhteita. Ilmapiirimittauksessa tyttöjen tulosten keskiarvo laski, kun taas poikien nousi. Koheesiota edistävistä teoista toteutuivat yhteinen ajanvietto, auttaminen, kannustus, rohkaisu ja kuunteleminen. Heikentäviä tekoja olivat kiusaaminen, pilkkaaminen, poissulkeminen ja päälle puhuminen. Tulosten perusteella prosessidraamalla on potentiaalia ryhmäkoheesion edistämisessä. Draamakasvatuksen tuomia mahdollisuuksia ryhmäkoheesion vahvistamisessa olisi kannattavaa tutkia laajemmin ja hyödyntää koulumaailmassa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Piril\u00e4, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huttunen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-01T12:18:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-01T12:18:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69347", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ssa\u0308 tutkimuksessa tarkasteltiin prosessidraamaa ryhma\u0308koheesion edista\u0308ja\u0308na\u0308 era\u0308a\u0308lla\u0308 peruskoulun nelja\u0308nnella\u0308 luokalla. Ryhma\u0308koheesio tarkoittaa ryhma\u0308n kiinteytta\u0308 eli voimaa, joka sitoo ryhma\u0308n ja\u0308senet yhteen ja saa heida\u0308t pysyma\u0308a\u0308n ryhma\u0308ssa\u0308. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ryhma\u0308koheesion kasvattamiseen pyrkiva\u0308n draamaprojektin vaiheet ja sisa\u0308llo\u0308t seka\u0308 selvitta\u0308a\u0308 millaisia muutoksia ryhma\u0308koheesiossa ilmeni toiminnan tuloksena.\nTutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa yhdistyi laadullinen ja ma\u0308a\u0308ra\u0308llinen tutkimusote. Tutkimusaineisto kera\u0308ttiin sosiometrisella mittauksella, ilmapiirikyselysta\u0308, osallistuvalla havainnoinnilla ja ryhma\u0308haastatteluilla. Projektin draamapajat videoitiin havainnoinnin tueksi.\nTutkimuksen aikana lisa\u0308a\u0308ntyiva\u0308t kokemukset siita\u0308, etta\u0308 luokassa pystyy vaikuttamaan asioihin ja arvostetaan muiden mielipiteita\u0308. Luokka yhtena\u0308istyi hiukan, ja kaksi ryhma\u0308n ulkopuolelle ja\u0308a\u0308nytta\u0308 oppilasta sai uusia ysta\u0308vyyssuhteita. Ilmapiirimittauksessa tytto\u0308jen tulosten keskiarvo laski, kun taas poikien nousi. Koheesiota edista\u0308vista\u0308 teoista toteutuivat yhteinen ajanvietto, auttaminen, kannustus, rohkaisu ja kuunteleminen. Heikenta\u0308via\u0308 tekoja olivat kiusaaminen, pilkkaaminen, poissulkeminen ja pa\u0308a\u0308lle puhuminen.\nTulosten perusteella prosessidraamalla on potentiaalia ryhma\u0308koheesion edista\u0308misessa\u0308. Draamakasvatuksen tuomia mahdollisuuksia ryhma\u0308koheesion vahvistamisessa olisi kannattavaa tutkia laajemmin ja hyo\u0308dynta\u0308a\u0308 koulumaailmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-01T12:18:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-01T12:18:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "104", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4koheesio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululuokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhm\u00e4koheesion edist\u00e4j\u00e4n\u00e4 peruskoulun nelj\u00e4nnell\u00e4 luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006013604", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkayhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosessidraama", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69347
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:13Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/55020e59-68c7-43ce-b999-fa0adbd4640d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006013604.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pirilä, Eveliina Huttunen, Heidi Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla ryhmäkoheesio koululuokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokkayhteisö toimintatutkimus draamakasvatus prosessidraama
title Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla
title_full Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla
title_fullStr Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla
title_full_unstemmed Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla
title_short Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla
title_sort toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla
title_txtP Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla
topic ryhmäkoheesio koululuokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokkayhteisö toimintatutkimus draamakasvatus prosessidraama
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education draamakasvatus koululuokka luokkayhteisö prosessidraama ryhmäkoheesio toimintatutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69347 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006013604
work_keys_str_mv AT piriläeveliina toimintatutkimusprosessidraamastaryhmäkoheesionedistäjänäperuskoulunneljännellälu