Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin prosessidraamaa ryhmäkoheesion edistäjänä eräällä peruskoulun neljännellä luokalla. Ryhmäkoheesio tarkoittaa ryhmän kiinteyttä eli voimaa, joka sitoo ryhmän jäsenet yhteen ja saa heidät pysymään ryhmässä. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ryhma...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pirilä, Eveliina, Huttunen, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69347
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin prosessidraamaa ryhmäkoheesion edistäjänä eräällä peruskoulun neljännellä luokalla. Ryhmäkoheesio tarkoittaa ryhmän kiinteyttä eli voimaa, joka sitoo ryhmän jäsenet yhteen ja saa heidät pysymään ryhmässä. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ryhmäkoheesion kasvattamiseen pyrkivän draamaprojektin vaiheet ja sisällöt sekä selvittää millaisia muutoksia ryhmäkoheesiossa ilmeni toiminnan tuloksena. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa yhdistyi laadullinen ja määrällinen tutkimusote. Tutkimusaineisto kerättiin sosiometrisella mittauksella, ilmapiirikyselystä, osallistuvalla havainnoinnilla ja ryhmähaastatteluilla. Projektin draamapajat videoitiin havainnoinnin tueksi. Tutkimuksen aikana lisääntyivät kokemukset siitä, että luokassa pystyy vaikuttamaan asioihin ja arvostetaan muiden mielipiteitä. Luokka yhtenäistyi hiukan, ja kaksi ryhmän ulkopuolelle jäänyttä oppilasta sai uusia ystävyyssuhteita. Ilmapiirimittauksessa tyttöjen tulosten keskiarvo laski, kun taas poikien nousi. Koheesiota edistävistä teoista toteutuivat yhteinen ajanvietto, auttaminen, kannustus, rohkaisu ja kuunteleminen. Heikentäviä tekoja olivat kiusaaminen, pilkkaaminen, poissulkeminen ja päälle puhuminen. Tulosten perusteella prosessidraamalla on potentiaalia ryhmäkoheesion edistämisessä. Draamakasvatuksen tuomia mahdollisuuksia ryhmäkoheesion vahvistamisessa olisi kannattavaa tutkia laajemmin ja hyödyntää koulumaailmassa.